Persoonallisuuden yhteys yliopisto-opiskelijan sisäiseen motivaatioon etäopintojen aikana
Kahila, Minna (2021)
Kahila, Minna
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109237245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109237245
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä oli tutkia, miten yliopisto-opiskelijan persoonallisuudenpiirteet ovat yhteydessä opiskelijan kokemaan sisäiseen motivaatioon COVID-19-pandemian aikana. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella opiskelijan korkeakoulussa opiskeltujen vuosien mahdollista moderoivaa yhteyttä persoonallisuuden piirteiden ja sisäisen motivaation väliseen yhteyteen. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää COVID-19-pandemian aiheuttaman laajamittaisen sosiaalisen eristäytymisen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden motivaatiotekijöihin. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijat.
Opiskelijoiden persoonallisuutta tarkasteltiin Big Five -piirreteorian viiden piirteen – neuroottisuuden, ulospäinsuuntautuneisuuden, avoimuuden, sovinnollisuuden ja tunnollisuuden – viitekehyksestä. Opiskelijoiden sisäistä motivaatiota etäopintojen aikana tutkittiin Deci & Ryan:n itsemääräämisteorian avulla, johon sisältyy opiskelijan opintoihin liittyvän kiinnostuksen, kompetenssin tunteen ja ahdistuneisuuden tunteen ulottuvuudet. Opiskelijoiden sukupuolta, ikää, asumis- ja perhemuotoa sekä sosioekonomista statusta tarkasteltiin tutkimusasetelman sosiodemografisina tausta- ja kontrollimuuttujina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkomuotoisella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan kolmen ainejärjestön opiskelijoille ainejärjestöjen viikkokirjeiden kautta, ja se oli avoinna neljä viikkoa keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin poikkileikkausaineistona, joka analysoitiin korrelatiivisin menetelmin yksiulotteisella ja moniulotteisella lineaarisella regressioanalyysilla. Tulosten mukaan opiskelijan persoonallisuuden piirteiden ja sisäistä motivaatiota edistävien ja estävien tekijöiden välillä oli havaittavissa yhteyttä etäopintojen aikana. Opiskelijan korkeampi tunnollisuus lisäsi sisäistä motivaatiota edistävää kompetenssin tunnetta. Korkeampi neuroottisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus olivat myönteisesti yhteydessä sisäistä motivaatiota estävään ahdistuneisuuteen lisäten sitä. Regressioanalyysien selitysasteet olivat suuruusluokaltaan pieniä tai keskikokoisia, joten etäopintojen aikaiseen sisäiseen motivaatioon on todennäköisesti yhteydessä muitakin tekijöitä opiskelijan persoonallisuuden piirteiden lisäksi.
Korkeakoulussa opiskeltujen vuosien määrällä oli moderoiva yhteys persoonallisuuden ja sisäistä motivaatiota edistävän kiinnostuksen väliseen yhteyteen. Korkeakoulussa opiskeltujen vuosien määrä ei moderoinut persoonallisuuden ja kompetenssin tunteen tai ahdistuneisuuden välisiä yhteyksiä.
Opiskelijoiden persoonallisuutta tarkasteltiin Big Five -piirreteorian viiden piirteen – neuroottisuuden, ulospäinsuuntautuneisuuden, avoimuuden, sovinnollisuuden ja tunnollisuuden – viitekehyksestä. Opiskelijoiden sisäistä motivaatiota etäopintojen aikana tutkittiin Deci & Ryan:n itsemääräämisteorian avulla, johon sisältyy opiskelijan opintoihin liittyvän kiinnostuksen, kompetenssin tunteen ja ahdistuneisuuden tunteen ulottuvuudet. Opiskelijoiden sukupuolta, ikää, asumis- ja perhemuotoa sekä sosioekonomista statusta tarkasteltiin tutkimusasetelman sosiodemografisina tausta- ja kontrollimuuttujina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkomuotoisella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan kolmen ainejärjestön opiskelijoille ainejärjestöjen viikkokirjeiden kautta, ja se oli avoinna neljä viikkoa keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin poikkileikkausaineistona, joka analysoitiin korrelatiivisin menetelmin yksiulotteisella ja moniulotteisella lineaarisella regressioanalyysilla. Tulosten mukaan opiskelijan persoonallisuuden piirteiden ja sisäistä motivaatiota edistävien ja estävien tekijöiden välillä oli havaittavissa yhteyttä etäopintojen aikana. Opiskelijan korkeampi tunnollisuus lisäsi sisäistä motivaatiota edistävää kompetenssin tunnetta. Korkeampi neuroottisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus olivat myönteisesti yhteydessä sisäistä motivaatiota estävään ahdistuneisuuteen lisäten sitä. Regressioanalyysien selitysasteet olivat suuruusluokaltaan pieniä tai keskikokoisia, joten etäopintojen aikaiseen sisäiseen motivaatioon on todennäköisesti yhteydessä muitakin tekijöitä opiskelijan persoonallisuuden piirteiden lisäksi.
Korkeakoulussa opiskeltujen vuosien määrällä oli moderoiva yhteys persoonallisuuden ja sisäistä motivaatiota edistävän kiinnostuksen väliseen yhteyteen. Korkeakoulussa opiskeltujen vuosien määrä ei moderoinut persoonallisuuden ja kompetenssin tunteen tai ahdistuneisuuden välisiä yhteyksiä.