Kuka kaivaa pääministerin poliittisen haudan? Poliitikkojen ja toimittajien väliset suhteet viiden pääministerin aikana 1987–2010
Paunonen, Timo (2021)
Paunonen, Timo
Tampere University
2021
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-10-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2123-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2123-9
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee poliitikkojen ja toimittajien välisiä suhteita, politiikan journalismin muutosta ja median roolia politiikan päätöksenteossa. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on selvittää, miten poliitikkojen ja toimittajien väliset suhteet muuttuivat viiden pääministerin toimikausilla vuosina 1987–2010, ja mitä vaikutuksia tällä muutoksella on ollut poliittisen päätöksenteon ja politiikan julkisuuteen.
Tutkimuskysymyksiä on kolme:
1. Miten poliitikkojen ja toimittajien väliset suhteet kehittyivät tarkastelujakson aikana, ja miten politiikan medioituminen on konkreettisesti vaikuttanut näihin suhteisiin?
2. Miten pääministerit onnistuivat julkisuuden hallinnassaan medioituneessa yhteis-kunnassa ja suhteessaan tabloidisoituneeseen mediaan?
3. Miten politiikan journalismi kehittyi ja muuttui osana median tabloidisoitumista, ja mikä on median vaikutus poliittiseen päätöksentekoon?
Yhteiskunnan medioituminen on kehityskulku, jossa median rooli ja painoarvo kasvavat poliittisessa päätöksenteossa. Aikaisemmissa tutkimuksissa on lähinnä pohdittu median roolin merkittävyyttä politiikassa. Tämä väitöstutkimus tarkastelee asiaa päinvastaisesta suunnasta eli tutkii politiikan vaikutusta mediaan. Väitöstutkimus osoittaa, että poliitikot sopeutuivat hyvin politiikan julkisuuden muutokseen tarkastelujaksolla. Tutkimusaineiston perusteella päädytään näkemykseen, että poliitikot ovat itse asiassa yhteiskunnan medioitumiskehityksen eräänlaisia voittajia.
Tabloidisoitunut media käyttäytyy poliitikon kannalta ennalta-arvattavasti. Poliitikko pystyy rakentamaan oman mediastrategiansa, toimimaan sen mukaisesti ja jopa ohjailemaan mediaa ilman, että media kokee toiminnan suunnitelmallisena. Tutkimukseen haastateltu entinen ministeri kertoo käyttäneensä mediaa hyväkseen saadakseen tärkeän asian päätökseen tai nostaakseen jonkin toisen asian poliittiseen keskusteluun. Puolue voi suunnitella kokonaisen mediapäivän hyvin ajoitettujen, ennalta mietittyjen avausten sarjalla ennen eduskuntaryhmän kesäkokousta. Medialogiikka ohjaa poliittista päätöksentekoa, vaikka media ei sinänsä vaikuta päätösten sisältöön. Medialogiikka on ohjannut politiikan päätöksentekoa enenevässä määrin jo pääministeri Esko Ahon hallituksesta (1991–1995) lähtien. Medialla on rooli politiikan päiväjärjestyksen syntymisessä, mutta viime kädessä poliittiset päätökset tehdään tosiasiallisesti kabineteissa pienellä joukolla. Suomessa keskeisintä poliittista valtaa käyttävät pääministeri ja hänen ympärilleen ryhmittynyt ministerijoukko, sisäpiiri. Pääministeri ei voi elää ja toimia julkisuuden ulkopuolella, vaan hänen täytyy omaksua medioituneen yhteiskunnan reunaehdot hallitakseen julkisuutta. Poliitikot pystyvät ohjailemaan julkisuutta haluamaansa suuntaan: median hallinta on politiikassa suunnitelmallista, professionaalista.
Tutkimusaineiston perusteella toimittajien ja poliitikkojen suhteiden muutosta voi kuvata kolmiportaisesti:
1. Tabloidisaatio (1980-luvun loppu–1990-luku). Media kiinnostui poliitikoista henkilöinä. Poliitikon yksityiselämästä tuli kiinnostavaa, ja siitä tuli vallitseva uutiskriteeri koko mediassa. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa viilenemistä.
2. Medioituminen (2000-luku). Yhteiskunnan päätöksenteko muuttui mediavälitteiseksi. Medialla ei ole valtaa poliittisiin päätöksiin, mutta se pystyy nostamaan keskustelunaiheita politiikan agendalle. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa varovaisuutta.
3. Professionalisoituminen (2010-luku). Politiikka käyttää mediaa hyväkseen tuomalla keskusteluun asioita median haluamalla tavalla. Politiikka ja media käyttäytyvät samalla tavalla. Molemmat hyötyvät. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa normalisoituminen.
Vaalirahakohun aiheuttama välirikko poliitikkojen ja toimittajien välisissä suhteissa näyttäisi haastatteluaineiston perusteella liittyvän enemmän median muutokseen ja muuttuneisiin journalistisiin valintoihin kuin poliitikkojen ja toimittajien henkilökohtaisiin suhteisiin. Vaikka toimittajat korostivat julkisuudessa poliitikkojen ja toimittajien välisissä suhteissa etäisyyttä, politiikan journalismin itsenäisyyttä, länsimaistumista ja vastakkainasettelua, tutkimusaineistossa nämä eivät kuitenkaan nouse erityisen vahvoina esiin. Päinvastoin, haastatellut toimittajat ja poliitikot korostivat henkilökohtaisten suhteiden merkitystä.
Tutkimuskysymyksiä on kolme:
1. Miten poliitikkojen ja toimittajien väliset suhteet kehittyivät tarkastelujakson aikana, ja miten politiikan medioituminen on konkreettisesti vaikuttanut näihin suhteisiin?
2. Miten pääministerit onnistuivat julkisuuden hallinnassaan medioituneessa yhteis-kunnassa ja suhteessaan tabloidisoituneeseen mediaan?
3. Miten politiikan journalismi kehittyi ja muuttui osana median tabloidisoitumista, ja mikä on median vaikutus poliittiseen päätöksentekoon?
Yhteiskunnan medioituminen on kehityskulku, jossa median rooli ja painoarvo kasvavat poliittisessa päätöksenteossa. Aikaisemmissa tutkimuksissa on lähinnä pohdittu median roolin merkittävyyttä politiikassa. Tämä väitöstutkimus tarkastelee asiaa päinvastaisesta suunnasta eli tutkii politiikan vaikutusta mediaan. Väitöstutkimus osoittaa, että poliitikot sopeutuivat hyvin politiikan julkisuuden muutokseen tarkastelujaksolla. Tutkimusaineiston perusteella päädytään näkemykseen, että poliitikot ovat itse asiassa yhteiskunnan medioitumiskehityksen eräänlaisia voittajia.
Tabloidisoitunut media käyttäytyy poliitikon kannalta ennalta-arvattavasti. Poliitikko pystyy rakentamaan oman mediastrategiansa, toimimaan sen mukaisesti ja jopa ohjailemaan mediaa ilman, että media kokee toiminnan suunnitelmallisena. Tutkimukseen haastateltu entinen ministeri kertoo käyttäneensä mediaa hyväkseen saadakseen tärkeän asian päätökseen tai nostaakseen jonkin toisen asian poliittiseen keskusteluun. Puolue voi suunnitella kokonaisen mediapäivän hyvin ajoitettujen, ennalta mietittyjen avausten sarjalla ennen eduskuntaryhmän kesäkokousta. Medialogiikka ohjaa poliittista päätöksentekoa, vaikka media ei sinänsä vaikuta päätösten sisältöön. Medialogiikka on ohjannut politiikan päätöksentekoa enenevässä määrin jo pääministeri Esko Ahon hallituksesta (1991–1995) lähtien. Medialla on rooli politiikan päiväjärjestyksen syntymisessä, mutta viime kädessä poliittiset päätökset tehdään tosiasiallisesti kabineteissa pienellä joukolla. Suomessa keskeisintä poliittista valtaa käyttävät pääministeri ja hänen ympärilleen ryhmittynyt ministerijoukko, sisäpiiri. Pääministeri ei voi elää ja toimia julkisuuden ulkopuolella, vaan hänen täytyy omaksua medioituneen yhteiskunnan reunaehdot hallitakseen julkisuutta. Poliitikot pystyvät ohjailemaan julkisuutta haluamaansa suuntaan: median hallinta on politiikassa suunnitelmallista, professionaalista.
Tutkimusaineiston perusteella toimittajien ja poliitikkojen suhteiden muutosta voi kuvata kolmiportaisesti:
1. Tabloidisaatio (1980-luvun loppu–1990-luku). Media kiinnostui poliitikoista henkilöinä. Poliitikon yksityiselämästä tuli kiinnostavaa, ja siitä tuli vallitseva uutiskriteeri koko mediassa. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa viilenemistä.
2. Medioituminen (2000-luku). Yhteiskunnan päätöksenteko muuttui mediavälitteiseksi. Medialla ei ole valtaa poliittisiin päätöksiin, mutta se pystyy nostamaan keskustelunaiheita politiikan agendalle. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa varovaisuutta.
3. Professionalisoituminen (2010-luku). Politiikka käyttää mediaa hyväkseen tuomalla keskusteluun asioita median haluamalla tavalla. Politiikka ja media käyttäytyvät samalla tavalla. Molemmat hyötyvät. Poliitikkojen ja toimittajien suhteissa normalisoituminen.
Vaalirahakohun aiheuttama välirikko poliitikkojen ja toimittajien välisissä suhteissa näyttäisi haastatteluaineiston perusteella liittyvän enemmän median muutokseen ja muuttuneisiin journalistisiin valintoihin kuin poliitikkojen ja toimittajien henkilökohtaisiin suhteisiin. Vaikka toimittajat korostivat julkisuudessa poliitikkojen ja toimittajien välisissä suhteissa etäisyyttä, politiikan journalismin itsenäisyyttä, länsimaistumista ja vastakkainasettelua, tutkimusaineistossa nämä eivät kuitenkaan nouse erityisen vahvoina esiin. Päinvastoin, haastatellut toimittajat ja poliitikot korostivat henkilökohtaisten suhteiden merkitystä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4609]