Koira-avusteisen pedagogiikan hyödyntäminen lasten äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Elomaa, Netta (2021)
Elomaa, Netta
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110017370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110017370
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan koira-avusteista pedagogiikkaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten kyseinen pedagogiikan muoto tukee lasten oppimista ja miten hyvin se soveltuu äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen. Tällä hetkellä äidinkielen ja kirjallisuuden taitotasot ovat polarisoituneet. Maassamme on aiempaa enemmän heikkoja lukijoita ja lukemisharrastus kiinnostaa yhä vähemmän lapsia ja nuoria. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaminen vaatii kehittämistä, jotta se vastaisi paremmin näihin haasteisiin. Tutkimus pyrki selvittämään voisiko koira-avusteinen pedagogiikka olla sopiva menetelmä tukemaan lasten oppimista kyseisen oppiaineen saralla.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin eräässä ensimmäisessä luokassa. Tutkimukseen osallistui seitsemän lapsen pienryhmä, jolle pidettiin kuusi oppituntia kolmen viikon aikana. Jokaisella viikolla lapsille pidettiin kaksi oppituntia, joista toinen oli koira-avusteinen tunti. Tutkija suunnitteli oppitunnit yhdessä ryhmän luokanopettajan kanssa ja toteutti oman koiransa kanssa koira-avusteista pedagogiikkaa. Opetusjakson jälkeen lapsia ja luokanopettajaa haastateltiin. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla oppitunteja.
Koira-avusteisen pedagogiikan nähtiin vaikuttavan luokan toimintaan myönteisesti. Lapset sekä luokanopettaja kokivat koira-avusteisuuden positiivisena asiana. Heidän mukaansa koira toi paremman työrauhan oppitunneilla, jonka ansiosta lapset pystyivät keskittymään paremmin. Koira-avusteinen pedagogiikka lisäsi tavanomaisiin tehtäviin mielenkiintoa sekä tuki oppilaiden jaksamista. Koira myös vähensi lasten välistä kilpailua, mikä vaikutti luokan toimintaan positiivisesti.
Tutkimuksessa huomattiin paljon yhtäläisyyksiä aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella koira-avusteisella pedagogiikalla on paljon potentiaalia ja menetelmää kannattaisi hyödyntää enemmänkin äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Erityisesti lasten lukumotivaation tukemiseen menetelmällä vaikuttaisi olevan paljon annettavaa. Monet tuloksissa esitetyt oppimista tukevat vaikutukset ylittävät oppiainerajat, joten koira-avusteisen pedagogiikan vaikuttavuus ei rajaudu vain äidinkielen ja kirjallisuuden
opetukseen.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin eräässä ensimmäisessä luokassa. Tutkimukseen osallistui seitsemän lapsen pienryhmä, jolle pidettiin kuusi oppituntia kolmen viikon aikana. Jokaisella viikolla lapsille pidettiin kaksi oppituntia, joista toinen oli koira-avusteinen tunti. Tutkija suunnitteli oppitunnit yhdessä ryhmän luokanopettajan kanssa ja toteutti oman koiransa kanssa koira-avusteista pedagogiikkaa. Opetusjakson jälkeen lapsia ja luokanopettajaa haastateltiin. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla oppitunteja.
Koira-avusteisen pedagogiikan nähtiin vaikuttavan luokan toimintaan myönteisesti. Lapset sekä luokanopettaja kokivat koira-avusteisuuden positiivisena asiana. Heidän mukaansa koira toi paremman työrauhan oppitunneilla, jonka ansiosta lapset pystyivät keskittymään paremmin. Koira-avusteinen pedagogiikka lisäsi tavanomaisiin tehtäviin mielenkiintoa sekä tuki oppilaiden jaksamista. Koira myös vähensi lasten välistä kilpailua, mikä vaikutti luokan toimintaan positiivisesti.
Tutkimuksessa huomattiin paljon yhtäläisyyksiä aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella koira-avusteisella pedagogiikalla on paljon potentiaalia ja menetelmää kannattaisi hyödyntää enemmänkin äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Erityisesti lasten lukumotivaation tukemiseen menetelmällä vaikuttaisi olevan paljon annettavaa. Monet tuloksissa esitetyt oppimista tukevat vaikutukset ylittävät oppiainerajat, joten koira-avusteisen pedagogiikan vaikuttavuus ei rajaudu vain äidinkielen ja kirjallisuuden
opetukseen.