Elintarvikkeiden kuljetusvälineet ja niiden jäähdytystekniikka Suomessa
Virtanen, Janna (2021)
Virtanen, Janna
2021
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109307355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109307355
Tiivistelmä
Elintarvikkeiden kuljetusvälineille on Suomessa olemassa omat erityisvaatimuksensa, joilla varmistetaan elintarvikkeiden turvallisuus kuluttajille. Kuljetusvälineiden eristyskyvyn ja jäähdytystekniikan tulee toimia yhdessä siten, että olosuhteet elintarvikkeiden kuljetukselle säilyvät koko kuljetuksen ajan vaatimusten mukaisina. Tieliikenteessä kulkevien kuljetusvälineiden aiheuttamat ympäristövaikutukset ja niiden vähentäminen lisäävät jatkuvan kehityksen tarvetta elintarvikkeiden kuljetusalalla. Tämän työn tavoitteena on selvittää, millaisia elintarvikkeiden kuljetusvälineet ja niissä käytettävät jäähdytystekniikat ovat Suomessa nykypäivänä sekä tutkia niiden kehitysmahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Työssä esitellään taustoitukseksi kirjallisuuslähteitä hyödyntäen elintarvikkeiden kuljetusalaa Suomessa sekä tuodaan esiin merkittävimpiä lainsäädännön vaatimuksia, jotka vaikuttavat kuljetusvälineiden suunnitteluun. Tarkemmin työssä perehdyttiin kirjallisuuden avulla kuljetusvälineiden jäähdyttämiseen vaikuttaviin teknisiin ominaisuuksiin, minkä pohjalta tehtiin myös yksinkertaista laskennallista tarkastelua.
Työssä painotetaan kahta elintarvikkeiden kuljetusvälineiden jäähdytykseen vaikuttavaa osa-aluetta. Ensimmäinen osa-alue käsittelee kuljetusvälineiden eristyskykyä. Eristyskykyä tarkasteltaessa keskitytään lämmön siirtymiseen vaikuttaviin ominaisuuksiin, kuten kuljetusvälineiden kuormatilojen pinta-aloihin ja rakennemateriaaleihin. Toinen osa-alue tarkastelee kuljetusvälineiden jäähdyttämiseen käytettävää koneellista jäähdytystekniikkaa. Kuljetusvälineen jäähdytystekniikan osalta esitellään jäähdytysprosessin toimintaa sekä prosessissa hyödynnettävää jäähdytyslaitteistoa. Tieteellisten kirjallisuuslähteiden lisäksi työssä hyödynnettiin myös kylmäkonevalmistajien laitteista saatavilla olevia tietoja. Työssä havaittiin, että elintarvikkeiden kuljetusvälineiden rakenteissa on huomattavia eroja, mikä asettaa haasteita kuljetusvälineen kuormatilan sisälämpötilan hallinnalle. Työssä pyrittiin vastaamaan haasteeseen selvittämällä, millainen tulisi pääpiirteittäin kuljetusvälineiden eristyskyvyn testaamiseen tarkoitetun testauslaboratorion olla.
Työssä tehdyn tutkimuksen perusteella kuljetusalan yhtenä merkittävänä kehityssuuntana on, että kuljetusvälineillä pyritään kuljettamaan aiempaa suurempia tavaramääriä, jotta saataisiin pienennettyä ajettavien kilometrien määrää. Tämä on johtanut kuormatilojen kokojen kasvattamiseen ja lisävarusteiden määrän lisäämiseen, joka asettaa haasteita riittävän eristyskyvyn takaamiselle. Lisäksi lainsäädännön muutokset koskien kuljetusvälineiden kokoja Suomessa on muuttanut erityisesti kylmäkoneilta vaadittavia jäähdytys- ja puhallustehoja. Tutkimuksessa todettiin laskennallisesti, että Suomessa käytettävien kylmälaitteiden jäähdytystehot pystyvät vastaamaan jäähdytettävien kuormatilojen kokojen muutokseen, mutta puhallusteho samoissa kylmäkoneissa jää vajaatehoiseksi halutuista arvoista. Elintarvikkeiden kuljetusvälineet ovat kuitenkin kokonaisuuksia, joissa tulee ottaa huomioon useita kuormatilan lämpötilan hallintaan vaikuttavia ominaisuuksia. Työssä todetaankin, että kuljetusvälineiden vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi tulee niiden testaamismahdollisuuksia kehittää, joko tietokonemallinnuksen tai kokeellisen testaamisen avulla.
Työssä esitellään taustoitukseksi kirjallisuuslähteitä hyödyntäen elintarvikkeiden kuljetusalaa Suomessa sekä tuodaan esiin merkittävimpiä lainsäädännön vaatimuksia, jotka vaikuttavat kuljetusvälineiden suunnitteluun. Tarkemmin työssä perehdyttiin kirjallisuuden avulla kuljetusvälineiden jäähdyttämiseen vaikuttaviin teknisiin ominaisuuksiin, minkä pohjalta tehtiin myös yksinkertaista laskennallista tarkastelua.
Työssä painotetaan kahta elintarvikkeiden kuljetusvälineiden jäähdytykseen vaikuttavaa osa-aluetta. Ensimmäinen osa-alue käsittelee kuljetusvälineiden eristyskykyä. Eristyskykyä tarkasteltaessa keskitytään lämmön siirtymiseen vaikuttaviin ominaisuuksiin, kuten kuljetusvälineiden kuormatilojen pinta-aloihin ja rakennemateriaaleihin. Toinen osa-alue tarkastelee kuljetusvälineiden jäähdyttämiseen käytettävää koneellista jäähdytystekniikkaa. Kuljetusvälineen jäähdytystekniikan osalta esitellään jäähdytysprosessin toimintaa sekä prosessissa hyödynnettävää jäähdytyslaitteistoa. Tieteellisten kirjallisuuslähteiden lisäksi työssä hyödynnettiin myös kylmäkonevalmistajien laitteista saatavilla olevia tietoja. Työssä havaittiin, että elintarvikkeiden kuljetusvälineiden rakenteissa on huomattavia eroja, mikä asettaa haasteita kuljetusvälineen kuormatilan sisälämpötilan hallinnalle. Työssä pyrittiin vastaamaan haasteeseen selvittämällä, millainen tulisi pääpiirteittäin kuljetusvälineiden eristyskyvyn testaamiseen tarkoitetun testauslaboratorion olla.
Työssä tehdyn tutkimuksen perusteella kuljetusalan yhtenä merkittävänä kehityssuuntana on, että kuljetusvälineillä pyritään kuljettamaan aiempaa suurempia tavaramääriä, jotta saataisiin pienennettyä ajettavien kilometrien määrää. Tämä on johtanut kuormatilojen kokojen kasvattamiseen ja lisävarusteiden määrän lisäämiseen, joka asettaa haasteita riittävän eristyskyvyn takaamiselle. Lisäksi lainsäädännön muutokset koskien kuljetusvälineiden kokoja Suomessa on muuttanut erityisesti kylmäkoneilta vaadittavia jäähdytys- ja puhallustehoja. Tutkimuksessa todettiin laskennallisesti, että Suomessa käytettävien kylmälaitteiden jäähdytystehot pystyvät vastaamaan jäähdytettävien kuormatilojen kokojen muutokseen, mutta puhallusteho samoissa kylmäkoneissa jää vajaatehoiseksi halutuista arvoista. Elintarvikkeiden kuljetusvälineet ovat kuitenkin kokonaisuuksia, joissa tulee ottaa huomioon useita kuormatilan lämpötilan hallintaan vaikuttavia ominaisuuksia. Työssä todetaankin, että kuljetusvälineiden vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi tulee niiden testaamismahdollisuuksia kehittää, joko tietokonemallinnuksen tai kokeellisen testaamisen avulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]