Yhteinen arvonluonti ketterässä liiketoimintatiedon hallinnan prosessissa
Eronen, Tiia (2021)
Eronen, Tiia
2021
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109277295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109277295
Tiivistelmä
Liiketoimintatiedon hallinnan suosio sekä tärkeys organisaatioissa ovat korostuneet viime vuosikymmenien aikana. Liiketoimintatiedon hallinnan avulla niin operatiiviset, taktiset kuin strategisetkin päätöksenteot pystytään perustelemaan laadukkaasta tiedosta jalostetulla tietämyksellä. Tämä tietämys syntyy sisäisen liiketoimintatiedon hallinnan kontekstissa lopullisten tietotuotteiden käytöstä, eli käyttöarvosta. Käyttöarvon suuruuteen voidaan vaikuttaa läpi liiketoimintatiedon hallinnan prosessin usealla eri keinolla. Tässä tutkimuksessa keskityttiin näistä keinoista yhteisen arvonluonnin kasvattamiseen. Yhteinen arvonluonti onkin merkittävässä roolissa ketterissä projekteissa, jollaisiksi useat liiketoimintatiedon hallinnan prosessit myös mielletään. Yhteisessä arvonluonnissa panostetaan kehittäjien sekä käyttäjien välillä tapahtuvaan vuorovaikutukseen ja sen suuruuteen. Tällä tavoin saadaan optimoitua potentiaalisen lopullisen käyttöarvon määrä yhdessä ideoiden sekä ongelmia ratkoen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sisäistä ja ketterää liiketoimintatiedon hallinnan prosessia voidaan kehittää yhteisen arvonluonnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, eli selvityksen perusteella muodostettiin toimintamalliehdotus kohdeorganisaation tarpeisiin. Tutkimus koostui empiriaa tukevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä itse empiriasta. Empirian aineisto koottiin haastattelemalla kohdeorganisaatiossa työsuhteessa olevia henkilöitä. Haastatteluissa oli tarkoituksena selvittää, mitkä ovat kohdeorganisaatiossa tunnistetut haasteet ja kuinka yhteisen arvonluonnin periaatteet voisivat soveltua tutkimuksen kohteena olevaan prosessiin. Aineiston analysointiin hyödynnettiin temaattista analyysia, jonka avulla myös yhdistettiin kerätty aineisto kirjallisuuskatsauksessa nousseisiin teemoihin. Toimintamalliehdotus luotiin sekä kirjallisuuskatsauksen että empirian tulosten perusteella, ja se validoitiin ryhmähaastattelulla.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että yhteisen arvonluonnin periaatteiden soveltaminen liiketoimintatiedon hallintaan on helppoa ja jopa välttämätöntä käyttöasteeltaan suuren lopullisen tietotuotteen saamiseksi. Kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnan prosessia voidaankin kehittää lisäämällä vuorovaikutuksen määrää kehittäjien sekä käyttäjien välillä. Tämä vaatii toimiakseen selkeitä sääntöjä sekä rooleja. Toimintamalliehdotuksessa korostettiinkin täten vuorovaikutuksellisuuden suurta määrää sekä roolien selkeää jakautumista vuorovaikutustilanteiden ympärille. Tutkimuksen validointiryhmähaastattelussa todettiin yhteisen arvonluonnin kasvattamisen vaikuttavan positiivisesti potentiaalisen arvon suuruuteen ja toimintamalliehdotuksen soveltamisen kohdeorganisaation arkeen olevan täysin mahdollista. The popularity and importance of business intelligence in organizations has been emphasized in recent decades. With the help of business intelligence, operational, tactical, and strategic decision-making can be justified by knowledge processed from high-quality information. This knowledge arises in the context of internal business intelligence from the use of the final information products, in other words the value in use. The magnitude of value in use can be influenced through business intelligence in several different ways. This study focused on increasing value co-creation from these means. Value co-creation plays a significant role in agile projects, as several business intelligence processes are also perceived to be. Value co-creation focuses on increasing interaction between developers and users. In this way, the potential value developed together can be optimized by brainstorming as well as solving problems together.
The purpose of the study was to find out how an internal and agile business intelligence process can be developed from the perspective of value co-creation. The study was carried out as a case study. A proposal for an operating model for the needs of the target organization was formed based on the study results. The study consisted of a review of the literature supporting empirics and of empirics itself. The empirical material was compiled by interviewing employees in the target organization. The purpose of the interviews was to find out what are the challenges identified in the target organization and how the principles of value co-creation could be applied to the process under study. Thematic analysis was used to analyze the material, which was also used to combine the collected material with the themes raised in the literature review. The proposal for an operating model was created based on both the literature review and empirical results and was validated through a group interview.
The results of the study showed that the application of the principles of value co-creation to business intelligence is easy and even necessary to obtain a final information product with a high utilization rate. The target organization's business intelligence process can be developed by increasing the amount of interaction between developers and users. This requires clear rules as well as roles to work. The proposed operating model thus emphasized the large amount of interactivity and the clear division of roles around interaction situations. In the validation group interview of the study, it was stated that increasing value co-creation has a positive effect on the amount of potential value and that the application of the operating model proposal to the everyday life of the target organization is entirely possible.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sisäistä ja ketterää liiketoimintatiedon hallinnan prosessia voidaan kehittää yhteisen arvonluonnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, eli selvityksen perusteella muodostettiin toimintamalliehdotus kohdeorganisaation tarpeisiin. Tutkimus koostui empiriaa tukevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä itse empiriasta. Empirian aineisto koottiin haastattelemalla kohdeorganisaatiossa työsuhteessa olevia henkilöitä. Haastatteluissa oli tarkoituksena selvittää, mitkä ovat kohdeorganisaatiossa tunnistetut haasteet ja kuinka yhteisen arvonluonnin periaatteet voisivat soveltua tutkimuksen kohteena olevaan prosessiin. Aineiston analysointiin hyödynnettiin temaattista analyysia, jonka avulla myös yhdistettiin kerätty aineisto kirjallisuuskatsauksessa nousseisiin teemoihin. Toimintamalliehdotus luotiin sekä kirjallisuuskatsauksen että empirian tulosten perusteella, ja se validoitiin ryhmähaastattelulla.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että yhteisen arvonluonnin periaatteiden soveltaminen liiketoimintatiedon hallintaan on helppoa ja jopa välttämätöntä käyttöasteeltaan suuren lopullisen tietotuotteen saamiseksi. Kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnan prosessia voidaankin kehittää lisäämällä vuorovaikutuksen määrää kehittäjien sekä käyttäjien välillä. Tämä vaatii toimiakseen selkeitä sääntöjä sekä rooleja. Toimintamalliehdotuksessa korostettiinkin täten vuorovaikutuksellisuuden suurta määrää sekä roolien selkeää jakautumista vuorovaikutustilanteiden ympärille. Tutkimuksen validointiryhmähaastattelussa todettiin yhteisen arvonluonnin kasvattamisen vaikuttavan positiivisesti potentiaalisen arvon suuruuteen ja toimintamalliehdotuksen soveltamisen kohdeorganisaation arkeen olevan täysin mahdollista.
The purpose of the study was to find out how an internal and agile business intelligence process can be developed from the perspective of value co-creation. The study was carried out as a case study. A proposal for an operating model for the needs of the target organization was formed based on the study results. The study consisted of a review of the literature supporting empirics and of empirics itself. The empirical material was compiled by interviewing employees in the target organization. The purpose of the interviews was to find out what are the challenges identified in the target organization and how the principles of value co-creation could be applied to the process under study. Thematic analysis was used to analyze the material, which was also used to combine the collected material with the themes raised in the literature review. The proposal for an operating model was created based on both the literature review and empirical results and was validated through a group interview.
The results of the study showed that the application of the principles of value co-creation to business intelligence is easy and even necessary to obtain a final information product with a high utilization rate. The target organization's business intelligence process can be developed by increasing the amount of interaction between developers and users. This requires clear rules as well as roles to work. The proposed operating model thus emphasized the large amount of interactivity and the clear division of roles around interaction situations. In the validation group interview of the study, it was stated that increasing value co-creation has a positive effect on the amount of potential value and that the application of the operating model proposal to the everyday life of the target organization is entirely possible.