Blogit oppimisympäristönä : Tutkimus blogien piirteistä oppimisympäristönä sekä niiden merkityksestä pedagogisille käytänteille ja yliopisto-opiskelijan itsesäätelylle
Jousea, Jouko (2021)
Jousea, Jouko
Tampereen yliopisto
2021
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-10-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2121-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2121-5
Tiivistelmä
Väitöstutkimus selvitti blogien piirteitä oppimisympäristönä sekä niiden merkitystä pedagogisille käytänteille ja yliopisto-opiskelijan itsesäätelylle. Näitä oppimisprosessille keskeisiä tekijöitä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijan ja opettajan näkökulmista. Tutkimuksen analyysit pohjautuivat menetelmätriangulaatioon. Opiskelijakyselyn kvantitatiivinen aineisto analysoitiin monimuuttujamenetelmillä (pääkomponenttianalyysi, kaksisuuntainen varianssianalyysi ja lineaarinen regressioanalyysi) ja avoimet vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimusaineisto opettajilta koostui puolistrukturoiduista haastatteluista. Niiden analyysit pohjautuivat teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin, jossa teoriaohjaavana elementtinä oli John Biggsin opetuksen ja oppimisen 3P -malli.
Sosiaalinen media perustuu osallistujien väliseen vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen. Nämä osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi myös blogeissa oppimisympäristönä. Oppimisympäristönä blogit saivat aikaan huomattavasti aktiivisempaa vuorovaikutusta, kuin vertaillut Moodle-kurssit ilman lähiopetusta. Opiskelijat kokivat blogeihin kirjoittamisen mielekkäänä ja hyödyllisenä. Omista ideoista ja ajatuksista blogeissa saatu vertaispalaute koettiin tärkeäksi. Se viritti omakohtaisiin pohdintoihin ja kannusti panostamaan omiin suorituksiin. Blogit saivat aikaan myös huomattavasti aktiivisempaa yhteistyötä opiskelijoiden kesken, kuin vertaillut Moodle-kurssit. Blogit koettiin yhteistyöhön kannustavaksi ympäristöksi, jossa tiedon ja ajatusten jakaminen oli helppoa. Opiskelijat yleensä pyrkivät tarpeen vaatiessa tapaamaan toisiaan myös kasvokkain.
Suoritetut analyysit osoittivat, että blogit soveltuvat eri ikäisten ja yliopisto-opintojen eri vaiheissa olevien oppimisympäristöksi tieteenalasta riippumatta. Blogit saivat aikaan sisäistä motivaatiota. Jo pelkkä tutustuminen blogeihin saattoi motivoida opiskelijaa. Internet-yleisöltä saadut kommentit motivoivat parempiin opintosuorituksiin. Julkisuuden paine avoimessa vuorovaikutuksessa ohjasi hiomaan omia ajatuksia ennen niiden julkaisemista. Opiskelijat suhtautuivat blogeihin pääsääntöisesti positiivisesti, ja bloggaamisen koettiin olevan mukavaa. Blogien opiskelua tukeviin piirteisiin liitettiin helppokäyttöisyys ja joustavuus. Opiskelijoiden välillä ilmeni kuitenkin selviä eroja kyvyssä havaita blogien tarjoamaa tukea ja mahdollisuuksia oppimisympäristönä.
Kasvatustieteitä pääaineenaan lukevilla oppimisprosessin itsesäätely oli yliopisto-opintojen alkuvaiheessa muiden tiedekuntien opiskelijoita paremmin hallussa. Erot opiskelijoiden kesken kuitenkin tasoittuivat iän kasvun ja opinnoissa etenemisen myötä. Opiskelijat kykenivät tavoittamaan vuorovaikutuksen aikaansaaman yhteissäätelyn merkitystä omalle oppimiselleen. Lisäksi blogivuorovaikutuksen koettiin tuovan uskallusta ja valmiutta omien ajatusten julkiseen ilmaisuun. Blogit toivat myös esiin eroja opiskeluemootioiden säätelyssä. Blogit koettiin positiivisesti, kun oppimisympäristön kuormitus oli tasapainossa opiskelijan voimavaroihin nähden. Päinvastaisessa tapauksessa ne vahvistivat negatiivisia opiskeluemootioita.
Blogeissa oli mahdollista käyttää suljetuista verkko-oppimisympäristöistä poikkeavia pedagogisia käytänteitä. Opiskelijan tai pienryhmän voitiin antaa itse perustaa ja myös hallita omaa verkko-oppimisympäristöään. Opiskelijoiden vuorovaikutus oli mahdollista avata julkiseksi. Tämä kasvatti motivaatiota osallistua keskusteluihin. Julkisuuden ansiosta oppimisympäristöstä muodostui opiskelijalle autenttinen toimintaympäristö. Opiskelijoiden julkisesti käymät keskustelut osoittautuivat laadukkaammiksi, kuin kurssin sisäiseksi jäänyt ajatustenvaihto. Vuorovaikutuksen avoimuus ulkopuolisille saattoi kuitenkin kasvattaa ajatusten julkaisukynnystä ja rajata keskustelujen aiheita. Autonomisella työskentelyllä ja tehtävien korkealla vapausasteella opettajat pyrkivät tukemaan opiskelijoiden itsesäätelytaitojen kehittymistä. Pienryhmätyöskentelyssä vastuunkanto ja toiminta yhdessä kehittivät opiskelijoiden yhteissäätelytaitoja. Niitä voitiin kehittää pienryhmän työskentelyyn pohjautuvilla arvostelu- käytänteillä. Ulkoisen säätelyn käytänteisiin lukeutuivat tehtävien palautusaikataulut ja kursseille luodut välietapit. Niihin lukeutuivat myös opettajien interventiot pien- ryhmätyöskentelyssä ja pakko tehtävien suorittamiselle .
Yhteenvetona analyysien havainnoista voidaan esittää, että blogeista oppimisympäristönä muodostui merkittävää tukea oppimistavoitteiden saavuttamiselle. Niiden aikaansaama aktiivisuus vuorovaikutuksessa ja oppimistavoitteiden suuntainen yhteistoiminta tukivat oppimista. Blogien piirteet tukivat yhteisöllistä oppimista ja opiskelijalähtöisyyttä pedagogisissa käytänteissä. Opettajaksi opiskeleville ne tarjosivat mahdollisuuden tutustua median piirteisiin ja käyttötapoihin oppimisympäristönä. Tieteenalasta riippumatta blogit osoittautuivat opiskelijoiden kompetensseja kehittäväksi oppimisympäristöksi, jossa opiskelutavoitteiden niin ohjatessa oli mahdollista työskennellä avoimessa ja autenttisessa toimintaympäristössä.
Sosiaalinen media perustuu osallistujien väliseen vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen. Nämä osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi myös blogeissa oppimisympäristönä. Oppimisympäristönä blogit saivat aikaan huomattavasti aktiivisempaa vuorovaikutusta, kuin vertaillut Moodle-kurssit ilman lähiopetusta. Opiskelijat kokivat blogeihin kirjoittamisen mielekkäänä ja hyödyllisenä. Omista ideoista ja ajatuksista blogeissa saatu vertaispalaute koettiin tärkeäksi. Se viritti omakohtaisiin pohdintoihin ja kannusti panostamaan omiin suorituksiin. Blogit saivat aikaan myös huomattavasti aktiivisempaa yhteistyötä opiskelijoiden kesken, kuin vertaillut Moodle-kurssit. Blogit koettiin yhteistyöhön kannustavaksi ympäristöksi, jossa tiedon ja ajatusten jakaminen oli helppoa. Opiskelijat yleensä pyrkivät tarpeen vaatiessa tapaamaan toisiaan myös kasvokkain.
Suoritetut analyysit osoittivat, että blogit soveltuvat eri ikäisten ja yliopisto-opintojen eri vaiheissa olevien oppimisympäristöksi tieteenalasta riippumatta. Blogit saivat aikaan sisäistä motivaatiota. Jo pelkkä tutustuminen blogeihin saattoi motivoida opiskelijaa. Internet-yleisöltä saadut kommentit motivoivat parempiin opintosuorituksiin. Julkisuuden paine avoimessa vuorovaikutuksessa ohjasi hiomaan omia ajatuksia ennen niiden julkaisemista. Opiskelijat suhtautuivat blogeihin pääsääntöisesti positiivisesti, ja bloggaamisen koettiin olevan mukavaa. Blogien opiskelua tukeviin piirteisiin liitettiin helppokäyttöisyys ja joustavuus. Opiskelijoiden välillä ilmeni kuitenkin selviä eroja kyvyssä havaita blogien tarjoamaa tukea ja mahdollisuuksia oppimisympäristönä.
Kasvatustieteitä pääaineenaan lukevilla oppimisprosessin itsesäätely oli yliopisto-opintojen alkuvaiheessa muiden tiedekuntien opiskelijoita paremmin hallussa. Erot opiskelijoiden kesken kuitenkin tasoittuivat iän kasvun ja opinnoissa etenemisen myötä. Opiskelijat kykenivät tavoittamaan vuorovaikutuksen aikaansaaman yhteissäätelyn merkitystä omalle oppimiselleen. Lisäksi blogivuorovaikutuksen koettiin tuovan uskallusta ja valmiutta omien ajatusten julkiseen ilmaisuun. Blogit toivat myös esiin eroja opiskeluemootioiden säätelyssä. Blogit koettiin positiivisesti, kun oppimisympäristön kuormitus oli tasapainossa opiskelijan voimavaroihin nähden. Päinvastaisessa tapauksessa ne vahvistivat negatiivisia opiskeluemootioita.
Blogeissa oli mahdollista käyttää suljetuista verkko-oppimisympäristöistä poikkeavia pedagogisia käytänteitä. Opiskelijan tai pienryhmän voitiin antaa itse perustaa ja myös hallita omaa verkko-oppimisympäristöään. Opiskelijoiden vuorovaikutus oli mahdollista avata julkiseksi. Tämä kasvatti motivaatiota osallistua keskusteluihin. Julkisuuden ansiosta oppimisympäristöstä muodostui opiskelijalle autenttinen toimintaympäristö. Opiskelijoiden julkisesti käymät keskustelut osoittautuivat laadukkaammiksi, kuin kurssin sisäiseksi jäänyt ajatustenvaihto. Vuorovaikutuksen avoimuus ulkopuolisille saattoi kuitenkin kasvattaa ajatusten julkaisukynnystä ja rajata keskustelujen aiheita. Autonomisella työskentelyllä ja tehtävien korkealla vapausasteella opettajat pyrkivät tukemaan opiskelijoiden itsesäätelytaitojen kehittymistä. Pienryhmätyöskentelyssä vastuunkanto ja toiminta yhdessä kehittivät opiskelijoiden yhteissäätelytaitoja. Niitä voitiin kehittää pienryhmän työskentelyyn pohjautuvilla arvostelu- käytänteillä. Ulkoisen säätelyn käytänteisiin lukeutuivat tehtävien palautusaikataulut ja kursseille luodut välietapit. Niihin lukeutuivat myös opettajien interventiot pien- ryhmätyöskentelyssä ja pakko tehtävien suorittamiselle .
Yhteenvetona analyysien havainnoista voidaan esittää, että blogeista oppimisympäristönä muodostui merkittävää tukea oppimistavoitteiden saavuttamiselle. Niiden aikaansaama aktiivisuus vuorovaikutuksessa ja oppimistavoitteiden suuntainen yhteistoiminta tukivat oppimista. Blogien piirteet tukivat yhteisöllistä oppimista ja opiskelijalähtöisyyttä pedagogisissa käytänteissä. Opettajaksi opiskeleville ne tarjosivat mahdollisuuden tutustua median piirteisiin ja käyttötapoihin oppimisympäristönä. Tieteenalasta riippumatta blogit osoittautuivat opiskelijoiden kompetensseja kehittäväksi oppimisympäristöksi, jossa opiskelutavoitteiden niin ohjatessa oli mahdollista työskennellä avoimessa ja autenttisessa toimintaympäristössä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]