Vaikuta!-päivä nuorten silmin: Pelillisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli demokratiakasvatuksen keinona
Saartoala, Laura (2021)
Saartoala, Laura
2021
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109207167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109207167
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kahta tamperelaisille 9.-luokkalaisille toteutettua Vaikuta!-päivää. Kyseessä on toimintamalli, jolla pyritään edistämään demokratiakasvatusta pelillisin menetelmin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Vaikuta!-päivä onnistuu tavoitteessaan edistää demokratiakasvatusta, kun sitä arvioidaan tapahtumaan osallistuneiden nuorten näkökulmasta. Lisäksi selvitetään, millaiset käsitykset ja kokemukset nuorilla on yhteiskunnallisesta osallistumisesta ja vaikuttamisesta, millaisena nuoret kokivat Vaikuta!-päivän sekä sopisiko tällainen päivä nuorten mielestä osaksi peruskoulun opetusta.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteenä toimii demokratiakasvatus. Lisäksi tarkastellaan yhteiskunnallisen osallistumisen, vaikuttamisen sekä osallisuuden käsitteitä tarkastellen erityisesti niiden linkittymistä demokratiakasvatuksen käsitteeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tehdään myös katsaus demokratian käsitteeseen, sillä demokratiakasvatuksen perimmäinen tarkoitus on kasvattaa lapsia ja nuoria osaksi demokraattista yhteiskuntaa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa toteutettiin neljä ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 17 nuorta kahdesta eri koulusta. He olivat osallistuneet Vaikuta!-päivään muutama päivä ennen haastattelua. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät nuoret tunnista tai osaa määritellä osallistumisen ja vaikuttamisen käsitteitä kovin selkeästi. Nuorten tavat vaikuttaa ja osallistua vaihtelivat myös suuresti. Samaan aikaan he kokevat, että Suomessa nuorilla on yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa. Osa nuorista on sitä mieltä, ettei nuoria kuulla riittävästi. Aikuisten roolia pidetään tärkeänä aktiivisen kuulemisen lisäksi yhdenvertaisten vaikutusmahdollisuuksien takaajana. Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat kiinnostuneita yhteiskunnasta ja asioihin vaikuttamisesta, mutta tarvitsevat vielä lisää tietoa ja taitojen harjoittelemista.
Tutkimuksessa haastatellut nuoret arvioivat Vaikuta!-päivää pääasiassa myönteisessä valossa. Etenkin moderni pelillinen toteutustapa sekä mielekäs ryhmätyöskentely koettiin hyvinä asioina. Nuorten kokemukset esimerkiksi tehtävien määrästä ja kilpailullisuudesta vaihtelivat. Osalla kilpailuasetelma nosti motivaatiota ja osalla taas laski sitä. Vaikuta!-päivän tarkoitukseksi haastatellut määrittelivät muun muassa tiedon keräämisen nuorilta, nuorten kuulemisen ja vaikuttamiseen tutustumisen ja vaikuttamisen kokemuksen vahvistamisen. Kysyttäessä, tuliko nuorille tunne vaikuttamisesta päivässä, nuorten vastaukset vaihtelivat. Kaikki haastatellut nuoret kuitenkin kokivat, että päivä olisi hyvä toimintamalli osaksi koulua.
Tutkimus osoittaa, että Vaikuta!-päivä edistää demokratiakasvatusta ja on toimiva toimintamalli osana peruskoulun opetusta. Päivä palvelee myös opetussuunnitelman perusteita ja antaa jokaiselle osallistujalle yhdenvertaisen mahdollisuuden tutustua vaikuttamisen maailmaan ja päästä vaikuttamaan. Tutkimuksen mukaan Vaikuta!-päivän toimintamallissa on myös kehitettävää. Esimerkiksi jälkikäteen osallistuville lähetettävä palaute voisi vahvistaa nuorten kokemusta siitä, että he ovat vaikuttaneet yhteiskunnassa.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä ALL-YOUTH – Kaikki nuoret haluavat määrätä elämästään -tutkimushankkeen kanssa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteenä toimii demokratiakasvatus. Lisäksi tarkastellaan yhteiskunnallisen osallistumisen, vaikuttamisen sekä osallisuuden käsitteitä tarkastellen erityisesti niiden linkittymistä demokratiakasvatuksen käsitteeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tehdään myös katsaus demokratian käsitteeseen, sillä demokratiakasvatuksen perimmäinen tarkoitus on kasvattaa lapsia ja nuoria osaksi demokraattista yhteiskuntaa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa toteutettiin neljä ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 17 nuorta kahdesta eri koulusta. He olivat osallistuneet Vaikuta!-päivään muutama päivä ennen haastattelua. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät nuoret tunnista tai osaa määritellä osallistumisen ja vaikuttamisen käsitteitä kovin selkeästi. Nuorten tavat vaikuttaa ja osallistua vaihtelivat myös suuresti. Samaan aikaan he kokevat, että Suomessa nuorilla on yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa. Osa nuorista on sitä mieltä, ettei nuoria kuulla riittävästi. Aikuisten roolia pidetään tärkeänä aktiivisen kuulemisen lisäksi yhdenvertaisten vaikutusmahdollisuuksien takaajana. Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat kiinnostuneita yhteiskunnasta ja asioihin vaikuttamisesta, mutta tarvitsevat vielä lisää tietoa ja taitojen harjoittelemista.
Tutkimuksessa haastatellut nuoret arvioivat Vaikuta!-päivää pääasiassa myönteisessä valossa. Etenkin moderni pelillinen toteutustapa sekä mielekäs ryhmätyöskentely koettiin hyvinä asioina. Nuorten kokemukset esimerkiksi tehtävien määrästä ja kilpailullisuudesta vaihtelivat. Osalla kilpailuasetelma nosti motivaatiota ja osalla taas laski sitä. Vaikuta!-päivän tarkoitukseksi haastatellut määrittelivät muun muassa tiedon keräämisen nuorilta, nuorten kuulemisen ja vaikuttamiseen tutustumisen ja vaikuttamisen kokemuksen vahvistamisen. Kysyttäessä, tuliko nuorille tunne vaikuttamisesta päivässä, nuorten vastaukset vaihtelivat. Kaikki haastatellut nuoret kuitenkin kokivat, että päivä olisi hyvä toimintamalli osaksi koulua.
Tutkimus osoittaa, että Vaikuta!-päivä edistää demokratiakasvatusta ja on toimiva toimintamalli osana peruskoulun opetusta. Päivä palvelee myös opetussuunnitelman perusteita ja antaa jokaiselle osallistujalle yhdenvertaisen mahdollisuuden tutustua vaikuttamisen maailmaan ja päästä vaikuttamaan. Tutkimuksen mukaan Vaikuta!-päivän toimintamallissa on myös kehitettävää. Esimerkiksi jälkikäteen osallistuville lähetettävä palaute voisi vahvistaa nuorten kokemusta siitä, että he ovat vaikuttaneet yhteiskunnassa.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä ALL-YOUTH – Kaikki nuoret haluavat määrätä elämästään -tutkimushankkeen kanssa.