Oikeiden asioiden tekeminen oikein: yritysvastuun ja laatujohtamisen yhteydet: Case SK Protect Oy
Pesola, Ville (2021)
Pesola, Ville
2021
Vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma - Master's Programme in Responsible Business
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177144
Tiivistelmä
Yritysvastuu on aihealueena saanut viime vuosina entistä enemmän huomiota, kun ekologisiin kriiseihin liittyvät haasteet ovat nousseet globaalien megatrendien keskiöön. Yrityksillä on merkittävä rooli kestävyyshaasteiden ratkaisussa. Yritysten vastuuseen niiden toiminnan synnyttämistä vaikutuksista läpi koko arvoketjun on kiinnitetty kiihtyvästi huomioita niin lainsäädännön, rahoitusmarkkinoiden, kuluttajien kuin työntekijöidenkin näkökulmista. Yritysvastuu on kuitenkin käytännössä monille epämääräinen ja epäselvä aihealue, jota on vaikea ottaa käyttöön strategisella tasolla. Laatujohtaminen on pitkäikäinen ja yleisesti käytetty johtamisjärjestelmä, joka on yleinen myös Suomessa. Laatujohtamisella tarkoitetaan usein ajattelutapaa, jossa laatu pyritään sisällyttämään kaikkiin organisaation prosesseihin, joita parannetaan jatkuvasti. Laatujohtaminen vaikuttaa kattavan monia yritysvastuun osa-alueita ja voisi auttaa yritysvastuun strategisessa sisällyttämisessä organisaatioiden toimintaan.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen laatujohtamisen ja yritysvastuun tutkimusta ja selvitän, millaisia yhteyksiä ja eroja aihepiireillä on. Selvitän myös sitä, miten laatujohtaminen voi edistää yritysvastuuta organisaatiossa. Tutkimuksessa yhdistän laatujohtamisen ja yritysvastuun kirjallisuuden ja muodostan niiden perusteella teoreettisen viitekehyksen. Teoreettisen viitekehyksen perusteella esitän määritelmän vastuulliselle laatujohtamiselle, jossa yhdistän laadunhallinnan ja yritysvastuun määritelmät.
Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto muodostuu viidestä teemahaastattelusta, yhdestä ryhmähaastattelusta, sekä muusta aineistosta, jota keräsin tutkimuksen kohdeorganisaatio SK Protect Oy:stä. Aineiston analysointiin käytin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä, jossa hyödynsin muodostamaani analyyttistä viitekehystä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että ISO9001:2015 -sertifioitu laatujohtamisjärjestelmä tukee yritysvastuun kehitystä organisaatiossa erityisesti toiminnan rakenteen selkeyttämisellä, prosessien määrittelyllä ja jatkuvalla parantamisella. Lisäksi tulokset osoittavat, että ISO9001:2015 mukainen sertifioitu laatujohtamisjärjestelmä ei itsessään takaa yrityksen vastuullisuutta.
Tutkimuksen tulosten ja aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella esitän neljä johtopäätöstä yritysvastuun ja laatujohtamisen yhteyksistä. Ensinnäkin ISO 9001:2015 mukainen laatujohtaminen edistää yritysvastuuta erityisesti toiminnan rakenteeseen, prosesseihin ja jatkuvan parantamisen kulttuuriin liittyvien toimien kautta. Toiseksi ISO 9001:2015 mukainen laatujohtaminen ei takaa vastuullisen toiminnan kokonaisvaltaista toteutumista. Kolmanneksi yritysvastuu voi tarjota työkaluja sellaisen laadun tavoittelulle, jota laatujohtamisen viimeaikaisessa kirjallisuudessa ehdotetaan. Neljänneksi laatujohtaminen voi auttaa yritysvastuun epämääräisyyden häivyttämisessä. Johtopäätösten perusteella esitän myös kaksi toimintaehdotusta, joista ensimmäisen mukaan laatujohtamista käyttävät organisaatiot voivat hyödyntää johtamisjärjestelmänsä vipuvaikutusta yritysvastuutoimintojensa jäsentämisessä ja kehittäessä. Toisena ehdotuksena esitän, että tutkimuksen kohdeorganisaatiolla on ISO 9001:2015 laatujohtamisjärjestelmään perustuen erinomaiset mahdollisuudet kehittää yritysvastuutoimintojaan nykyisessä liiketoimintaympäristössä, jossa läpinäkyvyys ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa ovat entistä keskeisemmässä roolissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen laatujohtamisen ja yritysvastuun tutkimusta ja selvitän, millaisia yhteyksiä ja eroja aihepiireillä on. Selvitän myös sitä, miten laatujohtaminen voi edistää yritysvastuuta organisaatiossa. Tutkimuksessa yhdistän laatujohtamisen ja yritysvastuun kirjallisuuden ja muodostan niiden perusteella teoreettisen viitekehyksen. Teoreettisen viitekehyksen perusteella esitän määritelmän vastuulliselle laatujohtamiselle, jossa yhdistän laadunhallinnan ja yritysvastuun määritelmät.
Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto muodostuu viidestä teemahaastattelusta, yhdestä ryhmähaastattelusta, sekä muusta aineistosta, jota keräsin tutkimuksen kohdeorganisaatio SK Protect Oy:stä. Aineiston analysointiin käytin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä, jossa hyödynsin muodostamaani analyyttistä viitekehystä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että ISO9001:2015 -sertifioitu laatujohtamisjärjestelmä tukee yritysvastuun kehitystä organisaatiossa erityisesti toiminnan rakenteen selkeyttämisellä, prosessien määrittelyllä ja jatkuvalla parantamisella. Lisäksi tulokset osoittavat, että ISO9001:2015 mukainen sertifioitu laatujohtamisjärjestelmä ei itsessään takaa yrityksen vastuullisuutta.
Tutkimuksen tulosten ja aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella esitän neljä johtopäätöstä yritysvastuun ja laatujohtamisen yhteyksistä. Ensinnäkin ISO 9001:2015 mukainen laatujohtaminen edistää yritysvastuuta erityisesti toiminnan rakenteeseen, prosesseihin ja jatkuvan parantamisen kulttuuriin liittyvien toimien kautta. Toiseksi ISO 9001:2015 mukainen laatujohtaminen ei takaa vastuullisen toiminnan kokonaisvaltaista toteutumista. Kolmanneksi yritysvastuu voi tarjota työkaluja sellaisen laadun tavoittelulle, jota laatujohtamisen viimeaikaisessa kirjallisuudessa ehdotetaan. Neljänneksi laatujohtaminen voi auttaa yritysvastuun epämääräisyyden häivyttämisessä. Johtopäätösten perusteella esitän myös kaksi toimintaehdotusta, joista ensimmäisen mukaan laatujohtamista käyttävät organisaatiot voivat hyödyntää johtamisjärjestelmänsä vipuvaikutusta yritysvastuutoimintojensa jäsentämisessä ja kehittäessä. Toisena ehdotuksena esitän, että tutkimuksen kohdeorganisaatiolla on ISO 9001:2015 laatujohtamisjärjestelmään perustuen erinomaiset mahdollisuudet kehittää yritysvastuutoimintojaan nykyisessä liiketoimintaympäristössä, jossa läpinäkyvyys ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa ovat entistä keskeisemmässä roolissa.