Liiketoimintaedellytykset ja mahdollistajat dataohjautuvassa liikenteenhallinnan ekosysteemissä
Peltoniemi, Juho (2021)
Peltoniemi, Juho
2021
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177138
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokannut yhteiskuntaamme valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana ja mahdollistanut useiden eri alojen tehokkuuden kasvattamisen. Liikenteen toimialalla vaikutukset ovat toistaiseksi olleet maltilliset. Tällä hetkellä eletään kuitenkin ison murroksen kynnyksellä. Liikenteen merkittävät haittavaikutukset, kuten 1,4 miljoonaa liikenneonnettomuuksissa menetettyä ihmishenkeä vuosittain sekä viidennes globaaleista kasvihuonepäästöistä, ovat selkeitä mittareita muutoksen tarpeellisuudesta. Tehostunut liikenteenhallinta on yksi tärkeistä työkaluista ongelmien ratkaisemiseksi. Lisäksi muutoksen mahdollistava digitalisaatio tarjoaa useita uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, millainen on tulevaisuuden liikenteenhallinnan tavoitetila ja minkälaisia liiketoimintamahdollisuuksia se sisältää.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä menetelminä kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Liikenteenhallinnan tulevaisuuden tavoitetilana on pyrkiä muodostamaan liikennejärjestelmästä reaaliaikaiseen monikanavatietoon perustuva tilannekuva sekä ennakoimaan tulevia liikenteen tapahtumia datan perusteella. Näiden tietojen avulla kyettäisiin jakamaan tilannekuvaan perustuvaa informaatiota liikkujille suoraan ajoneuvoihin tai heidän henkilökohtaisille päätelaitteilleen. Liikenteenohjaus toimisi siis eräänlaisena informaatiopalveluna. Tällä hetkellä tavoitetilan toteutumiseen on kuitenkin vielä pitkä matka. Reaaliaikaista liikennedataa on liian vähän ja se on hajaantuneena usean eri toimijan järjestelmiin, jotka eivät kommunikoi keskenään.
Reaaliaikaisen tilannekuvan muodostaminen vaatii merkittävän määrän uutta dataa uusilta tiedontuottajilta. Ratkaisuna nähdään liikennealan yhteiset ekosysteemit, joissa toimijat ovat läsnä. Ekosysteemien avulla voidaan ratkaista laajoja systeemisiä ongelmia, joihin yksittäisten toimijoiden resurssit eivät riitä. Liikennedatan jakamisen, jalostamisen ja hyödyntämisen mahdollistamiseksi tarvitaan digitaalisia alustoja, jotka konkretisoivat ekosysteemien tarjontaa ja luovat mahdollisuuden liiketoiminnan luomiselle. Liikennedataan ja sen jakamiseen liittyen alkaa löytymään jo varsin hyvin erilaisia teknologioita. Digitalisaation edistämiseen liittyvät haasteet ovatkin pitkälti organisatorisia. Toimijoiden dataosaaminen on heikolla tasolla, eikä yrityksissä täysin ymmärretä liikennedatan arvoa omalle liiketoiminnalle ja koko alan kehitykselle. Kyseessä on eräänlainen muna-kana-ongelma. Kun ei ole osaamista tehdä dataliiketoimintaa, ei synny myöskään toimivia liiketoimintamalleja.
Liikenteen digitalisaation edistämiseksi tarvitaan useita toimia. Liikenteen ekosysteemien ja digitaalisten alustojen rakentaminen ovat keskeisiä toimia, ja niihin on saatava osallistumaan mahdollisimman paljon eri toimijoita. Julkisella sektorilla on tärkeä rooli mahdollistajana digitalisaatiota edistävän lainsäädännön kautta sekä ekosysteemien rakentajana. Lisäksi tarvitaan vaikuttavuusarvioita digitalisaation hyödyistä ja mahdollisuuksista, jotta toimijat saataisiin näkemään digitalisaation potentiaali. Uudenlaiset liiketoiminta- ja ansaintamallit ovat myös välttämättömiä kestävän toiminnan kannalta. Tutkimuksessa esitetäänkin lopputuloksena liikenteen data-alustan ansaintamalli. Digitalization has had an enormous impact to our society in recent decades and it has made it possible to increase efficiency on many different sectors. But in the transport sector the effects have so far been slight. However, at the moment we are living on the threshold of major change. Significant negative effects of transport, such as 1,4 million lost lives in traffic accidents each year and a fifth of global greenhouse gas emissions, are clear indicators of the need for a change. Improved traffic management is one of the important tools for solving these problems. Also the digitalization which is enabling the change, offers several new types of business opportunities for transport industry. The aim of this study is to find out what the future target of traffic management will be and what kind of business opportunities it contains.
The research was conducted using literature review and thematic interviews with experts as methods. The vision and target state of traffic management is to create real-time overview of traffic system based on real-time multi-channel information and to anticipate future traffic events based on the data. This would make it possible to distribute information for users directly to vehicles or travelers’ personal devices. Future traffic management could thus be considered as a real-time information service. However, at the moment there is still a long way to go before the target could be achieved. The amount of real-time traffic data is too small, and it is located in several different actor’s systems that do not communicate with each other.
Creating real-time situational awareness about traffic system requires a significant amount of high-quality data from existing and new data producers. One potential solution is the business ecosystems in which actors can collaborate. Ecosystems can work together to solve large-scale systemic problems for which the resources of individual actors are insufficient. To enable the sharing, processing and exploitation of traffic data, data platforms are needed. Those can concretize the supply of ecosystems and create the opportunity for business. New technologies regarding traffic data and its sharing can already be found from the markets. Thus the challenges of promoting digitalization can be found more organizational. The data expertise of the traffic sector organizations is not on a high level and companies do not fully understand the value of traffic data for their own business and the development of the entire industry. This is a kind of chicken-egg problem. When you don’t have the skills to do data business then functional business models will not be born.
Several actions are needed to promote the digitalization of transport sector. Building the ecosystems and digital platforms are key actions and those must involve as many different actors as possible. The public sector has an important role as an enabler through legislation that promotes digitalization and as a builder of the ecosystems. Also impact assessment on the benefits and opportunities of digitalization are needed to make actors see the potential of digitalization. New types of business and revenue models are also essential for development. This study presents one model for revenue model of traffic data platform.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä menetelminä kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Liikenteenhallinnan tulevaisuuden tavoitetilana on pyrkiä muodostamaan liikennejärjestelmästä reaaliaikaiseen monikanavatietoon perustuva tilannekuva sekä ennakoimaan tulevia liikenteen tapahtumia datan perusteella. Näiden tietojen avulla kyettäisiin jakamaan tilannekuvaan perustuvaa informaatiota liikkujille suoraan ajoneuvoihin tai heidän henkilökohtaisille päätelaitteilleen. Liikenteenohjaus toimisi siis eräänlaisena informaatiopalveluna. Tällä hetkellä tavoitetilan toteutumiseen on kuitenkin vielä pitkä matka. Reaaliaikaista liikennedataa on liian vähän ja se on hajaantuneena usean eri toimijan järjestelmiin, jotka eivät kommunikoi keskenään.
Reaaliaikaisen tilannekuvan muodostaminen vaatii merkittävän määrän uutta dataa uusilta tiedontuottajilta. Ratkaisuna nähdään liikennealan yhteiset ekosysteemit, joissa toimijat ovat läsnä. Ekosysteemien avulla voidaan ratkaista laajoja systeemisiä ongelmia, joihin yksittäisten toimijoiden resurssit eivät riitä. Liikennedatan jakamisen, jalostamisen ja hyödyntämisen mahdollistamiseksi tarvitaan digitaalisia alustoja, jotka konkretisoivat ekosysteemien tarjontaa ja luovat mahdollisuuden liiketoiminnan luomiselle. Liikennedataan ja sen jakamiseen liittyen alkaa löytymään jo varsin hyvin erilaisia teknologioita. Digitalisaation edistämiseen liittyvät haasteet ovatkin pitkälti organisatorisia. Toimijoiden dataosaaminen on heikolla tasolla, eikä yrityksissä täysin ymmärretä liikennedatan arvoa omalle liiketoiminnalle ja koko alan kehitykselle. Kyseessä on eräänlainen muna-kana-ongelma. Kun ei ole osaamista tehdä dataliiketoimintaa, ei synny myöskään toimivia liiketoimintamalleja.
Liikenteen digitalisaation edistämiseksi tarvitaan useita toimia. Liikenteen ekosysteemien ja digitaalisten alustojen rakentaminen ovat keskeisiä toimia, ja niihin on saatava osallistumaan mahdollisimman paljon eri toimijoita. Julkisella sektorilla on tärkeä rooli mahdollistajana digitalisaatiota edistävän lainsäädännön kautta sekä ekosysteemien rakentajana. Lisäksi tarvitaan vaikuttavuusarvioita digitalisaation hyödyistä ja mahdollisuuksista, jotta toimijat saataisiin näkemään digitalisaation potentiaali. Uudenlaiset liiketoiminta- ja ansaintamallit ovat myös välttämättömiä kestävän toiminnan kannalta. Tutkimuksessa esitetäänkin lopputuloksena liikenteen data-alustan ansaintamalli.
The research was conducted using literature review and thematic interviews with experts as methods. The vision and target state of traffic management is to create real-time overview of traffic system based on real-time multi-channel information and to anticipate future traffic events based on the data. This would make it possible to distribute information for users directly to vehicles or travelers’ personal devices. Future traffic management could thus be considered as a real-time information service. However, at the moment there is still a long way to go before the target could be achieved. The amount of real-time traffic data is too small, and it is located in several different actor’s systems that do not communicate with each other.
Creating real-time situational awareness about traffic system requires a significant amount of high-quality data from existing and new data producers. One potential solution is the business ecosystems in which actors can collaborate. Ecosystems can work together to solve large-scale systemic problems for which the resources of individual actors are insufficient. To enable the sharing, processing and exploitation of traffic data, data platforms are needed. Those can concretize the supply of ecosystems and create the opportunity for business. New technologies regarding traffic data and its sharing can already be found from the markets. Thus the challenges of promoting digitalization can be found more organizational. The data expertise of the traffic sector organizations is not on a high level and companies do not fully understand the value of traffic data for their own business and the development of the entire industry. This is a kind of chicken-egg problem. When you don’t have the skills to do data business then functional business models will not be born.
Several actions are needed to promote the digitalization of transport sector. Building the ecosystems and digital platforms are key actions and those must involve as many different actors as possible. The public sector has an important role as an enabler through legislation that promotes digitalization and as a builder of the ecosystems. Also impact assessment on the benefits and opportunities of digitalization are needed to make actors see the potential of digitalization. New types of business and revenue models are also essential for development. This study presents one model for revenue model of traffic data platform.