Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sisäinen motivaatio, arviointi ja opetussuunnitelma : Miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tukevat sisäisen motivaation kehittymistä?

Rintanen, Jasmine (2021)

 
Avaa tiedosto
RintanenJasmine.pdf (518.0Kt)
Lataukset: 



Rintanen, Jasmine
2021

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177136
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tukevat sisäisen motivaation kehittymistä. Asiakirjasta huomioidaan etenkin arviointia koskevat osuudet. Kyseessä on laadullinen tutkielma, jonka aineistona toimii perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014) rajatut osuudet: oppimiskäsitys, oppimisen arviointia käsittelevät luku 6 ja vuonna 2020 päivitetty versio oppimisen arviointia käsittelevästä luvusta 6. Lukuja tarkastelemalla pyritään selvittämään, miten niiden sisällöt tukevat sisäisen motivaation kehittymistä ja onko luvuissa eroja sisäisen motivaation tukemisen näkökulmasta. Aineistona toimivat lisäksi vuosiluokkien 1–6 eri oppiaineiden arviointia koskevat osuudet.

Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu itsemääräämisteoriasta, motivaatiosta, opetussuunnitelmateoriasta ja arvioinnista. Aineiston analyysi on toteutettu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Teorialähtöistä sisällönanalyysia ohjaa itsemääräämisteoria. Tutkielmassa on selvitetty miten itsemääräämisteorian mukaiset sisäistä motivaatiota tukevat elementit autonomia, pätevyys ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus toteutuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) tukevat pääosin sisäisen motivaation kehittymistä. Oppimiskäsitys sekä oppimisen arviointia koskevat luvut vuosilta 2014 ja 2020 tukevat sisäisen motivaation kehittymistä. Vuoden 2020 oppimisen arviointia koskevassa luvussa 6 esiintyy kuitenkin vähemmän sisäistä motivaatiota tukevia elementtejä kuin vuoden 2014 oppimisen arviointia koskevassa luvussa 6. Vuosiluokkien 1–6 eri oppiaineiden arviointi osuuksissa on erovaisuuksia sen osalta, miten eri osuudet tukevat sisäisen motivaation kehittymistä. Eroavaisuuksia eri osuuksien välillä voidaan selittää eri kirjoittajilla. Opetussuunnitelmatyössä tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota siihen, että asiakirjan eri osuudet olisivat keskenään yhtenäisemmät ja tukisivat sisäisen motivaation kehittymistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39885]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste