Lapsen kehitystä koskeva tieto lastensuojelun tarpeen arvioinnissa : Bioekologisen kehitysteorian näkökulma arvioinnin yhteenvetoihin
Ojala, Nina (2021)
Ojala, Nina
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109107048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109107048
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee lapsen kehitykseen liittyvän tiedon merkitystä ja huomioimista lastensuojelun tarpeen arvioinnissa. Lastensuojelun tarpeen arviointi toteutetaan sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä silloin, jos asia on tullut vireille lastensuojelullisena asiana hakemuksella tai, kun sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojelun työntekijä on saanut muutoin tietää mahdollisesta lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta. Lapsen palvelutarpeen arvioinnissa sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja selvittävät lapsen ja perheen kanssa yhteistyössä heidän tuen tarpeitaan.
Lasten ja perheiden kanssa tehtävän sosiaalityön keskeisenä lakisääteisenä periaatteena on edistää lapsen suotuisaa, tasapainoista kehitystä ja hyvinvointia. Voidakseen tukea asiakkaanaan olevan lapsen kehitystä tehtävänsä edellyttämällä tavalla sosiaalityöntekijä tarvitsee tietoa ja ymmärrystä lapsen kehityksen edellytyksistä, sekä toisaalta sitä vahingoittavista tekijöistä. Viimeaikaisessa alan tutkimuksessa on todettu lastensuojelun tarpeen arviointityön hyötyvän lapsen kehitystä koskevan tiedon hallinnasta ja tunnistettu tarvetta lastensuojelun tarpeen arviointikäytäntöjen systematisoimiseen ja teoriatietoon sekä jaettuun ymmärrykseen perustuvan viitekehyksen luomiseen arviointityön tueksi.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat kehityspsykologinen tieto lapsen kehityksestä, sekä Urie Bronfenbrennerin bioekologinen kehitysteoria. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja sen empiirisenä aineistona toimivat 43 lastensuojelun tarpeen arvioinnin sisältävää palvelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvetodokumenttia yhdestä suurehkosta suomalaisesta kaupungista. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodilla käyttäen analyysin runkona bioekologisen kehitysteorian systeemisiä tasoja.
Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaista lapsen kehitystä tai kehityksen edellytyksiä koskevaa tietoa tai havaintoja palvelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvedoissa on tunnistettavissa bioekologisen teorian linssin läpi tarkasteltuna? 2) Mitä tämä tieto kertoo (bioekologisen teorian mukaisesti tunnistetuista lapsen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä)? ja 3) Vaikuttaako lapsen ikä hänen tilanteestaan tehtyihin huomioihin kehitykseen liittyvän tiedon alueella?
Keskeisenä tutkimustuloksena ilmeni, että bioekologisen teorian linssin läpi tarkasteltuna lastensuojelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvedoista oli tunnistettavissa runsaasti lapsen kehitykseen liittyvää tietoa. Dokumentoitu tieto painottui lapsen mikrosysteemiin ja läheissuhteiden alueelle, mutta yhteenvedoista oli tunnistettavissa kaikille bioekologisen teorian systeemisille tasoille asettuvaa tietoa. Tutkimuksen perusteella bioekologisella teorialla voisi olla sovellusarvoa lastensuojelutarpeen arviointia jäsentävänä ja tukevana viitekehyksenä lapsen kehityksen kannalta keskeisten tekijöiden tunnistamiseksi ja jäsentämiseksi arvioinnissa, sekä lapsen kehitystä tukevien toimien suunnittelemiseksi. This Master’s thesis deals with the importance and consideration of information related to child development in assessing the need for child protection. The assessment of the need for child protection is carried out in connection with the assessment of the need for services if the matter has been initiated as a child protection matter upon application or when a social worker or other child protection worker has otherwise become aware of a child in need of child protection. In assessing the child’s need for services, the social worker and the social counselor, in cooperation with the child and family, determine their support needs.
The central statutory principle of social work with children and families is to promote the child’s favorable, balanced development and well-being. In order to support the development of a client child, a social worker needs information and understanding of the preconditions for the child’s development, as well as the factors that can harm it. Recent research in the field has identified child protection needs assessment as benefiting from the management of information on child development and has identified the need to systematize child protection needs assessment practices and to establish a framework based on theoretical knowledge and shared understanding to support assessment.
The theoretical framework of the dissertation consists of developmental psychological information about child development, as well as Urie Bronfenbrenner’s bioecological development theory. The dissertation is qualitative in nature, and its empirical material consists of 43 final summary documents of the service needs assessment including the assessment of the need for child protection, gathered from one of the larger Finnish cities. The data has been analyzed using the method of theory-based content analysis, using the systemic levels of bioecological development theory as the framework of the analysis.
The research questions of the dissertation are: 1) What kind of information or observations concerning the child’s development or development conditions can be identified in the final summaries of the service need assessment when viewed through the lens of bioecological theory? 2) What does this information say (about the factors influencing child development identified according to bioecological theory)? and 3) Does the child’s age affect the observations made about his or her situation in the area of developmental knowledge?
The main result of the study was that, viewed through the lens of bioecological theory, a wealth of information related to child development could be identified from the final summaries of the child protection needs assessment. The documented data focused on the child’s microsystem and the area of his or her closest relationships, but the summaries included data on all systemic levels of bioecological theory. Based on the research, bioecological theory could have application value as a framework for structuring and supporting assessment in order to identify key factors for child development in assessment, as well as for planning measures to support child development.
Lasten ja perheiden kanssa tehtävän sosiaalityön keskeisenä lakisääteisenä periaatteena on edistää lapsen suotuisaa, tasapainoista kehitystä ja hyvinvointia. Voidakseen tukea asiakkaanaan olevan lapsen kehitystä tehtävänsä edellyttämällä tavalla sosiaalityöntekijä tarvitsee tietoa ja ymmärrystä lapsen kehityksen edellytyksistä, sekä toisaalta sitä vahingoittavista tekijöistä. Viimeaikaisessa alan tutkimuksessa on todettu lastensuojelun tarpeen arviointityön hyötyvän lapsen kehitystä koskevan tiedon hallinnasta ja tunnistettu tarvetta lastensuojelun tarpeen arviointikäytäntöjen systematisoimiseen ja teoriatietoon sekä jaettuun ymmärrykseen perustuvan viitekehyksen luomiseen arviointityön tueksi.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat kehityspsykologinen tieto lapsen kehityksestä, sekä Urie Bronfenbrennerin bioekologinen kehitysteoria. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja sen empiirisenä aineistona toimivat 43 lastensuojelun tarpeen arvioinnin sisältävää palvelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvetodokumenttia yhdestä suurehkosta suomalaisesta kaupungista. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodilla käyttäen analyysin runkona bioekologisen kehitysteorian systeemisiä tasoja.
Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaista lapsen kehitystä tai kehityksen edellytyksiä koskevaa tietoa tai havaintoja palvelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvedoissa on tunnistettavissa bioekologisen teorian linssin läpi tarkasteltuna? 2) Mitä tämä tieto kertoo (bioekologisen teorian mukaisesti tunnistetuista lapsen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä)? ja 3) Vaikuttaako lapsen ikä hänen tilanteestaan tehtyihin huomioihin kehitykseen liittyvän tiedon alueella?
Keskeisenä tutkimustuloksena ilmeni, että bioekologisen teorian linssin läpi tarkasteltuna lastensuojelutarpeen arvioinnin loppuyhteenvedoista oli tunnistettavissa runsaasti lapsen kehitykseen liittyvää tietoa. Dokumentoitu tieto painottui lapsen mikrosysteemiin ja läheissuhteiden alueelle, mutta yhteenvedoista oli tunnistettavissa kaikille bioekologisen teorian systeemisille tasoille asettuvaa tietoa. Tutkimuksen perusteella bioekologisella teorialla voisi olla sovellusarvoa lastensuojelutarpeen arviointia jäsentävänä ja tukevana viitekehyksenä lapsen kehityksen kannalta keskeisten tekijöiden tunnistamiseksi ja jäsentämiseksi arvioinnissa, sekä lapsen kehitystä tukevien toimien suunnittelemiseksi.
The central statutory principle of social work with children and families is to promote the child’s favorable, balanced development and well-being. In order to support the development of a client child, a social worker needs information and understanding of the preconditions for the child’s development, as well as the factors that can harm it. Recent research in the field has identified child protection needs assessment as benefiting from the management of information on child development and has identified the need to systematize child protection needs assessment practices and to establish a framework based on theoretical knowledge and shared understanding to support assessment.
The theoretical framework of the dissertation consists of developmental psychological information about child development, as well as Urie Bronfenbrenner’s bioecological development theory. The dissertation is qualitative in nature, and its empirical material consists of 43 final summary documents of the service needs assessment including the assessment of the need for child protection, gathered from one of the larger Finnish cities. The data has been analyzed using the method of theory-based content analysis, using the systemic levels of bioecological development theory as the framework of the analysis.
The research questions of the dissertation are: 1) What kind of information or observations concerning the child’s development or development conditions can be identified in the final summaries of the service need assessment when viewed through the lens of bioecological theory? 2) What does this information say (about the factors influencing child development identified according to bioecological theory)? and 3) Does the child’s age affect the observations made about his or her situation in the area of developmental knowledge?
The main result of the study was that, viewed through the lens of bioecological theory, a wealth of information related to child development could be identified from the final summaries of the child protection needs assessment. The documented data focused on the child’s microsystem and the area of his or her closest relationships, but the summaries included data on all systemic levels of bioecological theory. Based on the research, bioecological theory could have application value as a framework for structuring and supporting assessment in order to identify key factors for child development in assessment, as well as for planning measures to support child development.