Viha osana työnkuvaa?: Opetus ja tutkimushenkilökunnan vähemmistöjen kokemukset verkkovihasta ja -häirinnästä, näistä poliisille ilmoittaminen ja ilmoittamattomuuden syyt
Litmanen, Heini (2021)
Litmanen, Heini
2021
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109066963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109066963
Tiivistelmä
Internetissä ja sosiaalisessa mediassa verkkoviha ja -häirintä ovat alati yleistyviä ilmiöitä, joilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan yksilöiden lisäksi myös yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Samalla vaatimukset sosiaalisen median aktiivisuudesta kasvavat myös yliopistoissa. Verkkoviha ja -häirintä eivät jakaudu tasaisesti, vaan etenkin vähemmistöön kuuluvien on havaittu kokevan näitä sekä yleisesti että myös opetus- ja tutkimushenkilökunnan parissa. Verkon yksilöitä ja yhteiskuntaa uhkaavien piirteiden ollessa kasvussa, ei nykyinen lainsäädäntö pysy yhä kehittyvien ongelmien perässä. Verkon häirinnästä ilmoitetaan harvoin poliisille ja myös oikeusjärjestelmän kyky puuttua loukkauksiin ja viharikoksiin verkossa herättää epäluottamusta. Viharikosten parissa vähemmistöön kuuluvien on havaittu luottavan heikosti poliisiin. Poliisille verkkovihasta ja -häirinnästä ilmoittamisesta ei ole juuri tutkimusta, vaikka rikosilmoitukset voidaan nähdä keinoina saattaa tekijät vastuuseen sekä kerryttää yhteiskunnalle tietoa tästä ajankohtaisesta ongelmasta. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten vähemmistöön kuuluminen on yhteydessä verkkovihan ja -häirinnän kokemuksiin opetus- ja tutkimushenkilökunnan parissa Suomessa. Lisäksi selvitettiin vähemmistöön kuulumisen yhteyksiä verkkovihasta ja -häirinnästä poliisille ilmoittamiseen sekä ilmoittamattomuuden syihin. Tutkielma on osa Emerging Technologies Labin Viha ja julkisuus -hanketta, jossa tarkastellaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon kohdistuvaa vihapuhetta.
Tutkielman aineistona käytettiin hankkeeseen kerättyä aineistoa suomalaisten yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilökunnalta, jota analysoitiin logistisen regressioanalyysin avulla. Noin kolmasosa opetus- ja tutkimushenkilökunnasta oli kohdannut työssään viimeisen puolen vuoden aikana verkkovihaa ja -häirintää, josta vain 3,34 prosenttia ilmoitti poliisille. 76,10 prosenttia jätti ilmoittamatta poliisille, koska ei ajatellut teon olevan kyllin vakava ja 16,44 prosenttia, koska rikosilmoituksen ei ajateltu johtavan toimenpiteisiin. Analyysissa vähemmistöön kuuluminen, vanhin ikäluokka, esimiesasema, tohtoritutkinto ja sosiaalisen median käyttöaktiivisuus olivat positiivisesti yhteydessä verkkovihan ja -häirinnän kokemuksiin. Poliisille ilmoittamisessa ei voitu havaita eroa vähemmistöön kuuluvien kohdalla. Sen sijaan vakituinen työsuhde sekä uhkaukset olivat positiivisesti yhteydessä kokemuksista poliisille ilmoittamiseen. Poliisille ilmoittamattomuuteen syystä, ettei teon ajateltu olevan kyllin vakava, negatiivisesti yhteydessä olivat vihamotiivit sekä uhkaukset, kun taas 36–50-vuotiaiden ikäluokassa havaittiin positiivinen yhteys. Poliisille ilmoittamattomuus syystä, ettei rikosilmoituksen ajateltu johtavan toimenpiteisiin, oli positiivisesti yhteydessä vihamotiiveihin sekä uhkauksiin. Korkeimmassa ikäluokassa havaittiin negatiivinen yhteys. Tulosten pohjalta voidaan todeta verkkovihan ja -häirinnän olevan opetus- ja tutkimushenkilökuntaa koskettava ilmiö myös Suomessa. Etenkin vähemmistöön kuuluvilla ja sosiaalista mediaa aktiivisesti käyttävillä on korostuneesti kokemuksia näistä. Poliisille ilmoittamisen tarkastelun osalta voidaan havaita, että opetus- ja tutkimushenkilökunnan kohtaama verkkoviha ja -häirintä jäävät usein piilorikollisuudeksi. Huolestuttavaa on havaita, että vihamotiivit ja uhkaukset lisäävät poliisille ilmoittamattomuutta syystä, ettei rikosilmoituksen ajateltu johtavan toimenpiteisiin. Verkkovihaan ja -häirintään puuttumisen osalta on keskeistä, että yksilöt luottavat lain kykyyn puuttua näihin. Siten tulevaisuudessa on tärkeää puuttua ilmoittamattomuuden ongelmaan sekä yliopistoissa että myös yhteiskunnallisesti. Online hate and harassment on the internet and social media are ever-growing phenomena that can be used to influence not only individuals but also public decision-making. Simultaneously, the demands of activity in social media are growing within universities and other institutions. Online hate and harassment do not distribute evenly instead especially individuals belonging to minority groups tend to have experiences of these both generally and among faculty. The rising issues of technological tools threaten both individuals and society as the legislation cannot keep up with these constantly developing problems. Online harassment is rarely reported to the police and the ability of the justice system to intervene with defamations and hate crimes online causes distrust among individuals. Previously among hate crimes, it has been found that minorities lack trust in the police. There barely exists any research on reporting online hate and harassment to the police although reports of offenses can be seen as important for accounting the perpetrators and collecting information for the society of the scope of these issues. This thesis analyzed how belonging to a minority group is connected to experiences with online hate and harassment in Finland among faculty staff. On top of these, the thesis analyzes the connections between belonging to a minority group and reporting these to the police and the reasons for not reporting. The thesis is a part of the Emerging Technologies Labs’ project on Cyberhate in Society where the goal is to learn more on hate speech targeted at public decision-making.
The data consists of a survey collected for the project from Finnish universities’ faculty analyzed by using logistic regression analysis. As a result, about a third of the faculty experienced online hate and harassment due to their work during the previous six months. Only 3,34 percent reported these incidents to the police. 76,10 percent did not report because they thought the act wasn’t serious enough and 16,44 percent because they thought it wouldn’t lead to any action. In the analysis, belonging to a minority group, the oldest age group, managerial position, doctoral degree, and active use of social media were positively connected to experiences of online hate and harassment. In reporting to the police there was no connection between belonging to a minority group. Instead, permanent employment and threats were positively connected to reporting to the police. Not reporting for the thought that the act wasn’t serious enough, was negatively connected to hate motives and threats. In the age group of 36–50-year-olds there was a positive connection. Not reporting to the police because of the thought that the act wouldn’t lead to any action was positively connected to hate motives and threats. In the oldest age group, there was a negative connection. In conclusion, it can be stated that online hate and harassment are a phenomenon that affects faculty in Finland. Especially minorities and active users of social media have experienced these. Concerning reporting to the police, online hate and harassment are often a form of hidden crime among faculty staff. It is alarming to notice that hate motives and threats increase not reporting for a thought that the act wouldn’t lead to any action. In working against online hate and harassment it is important that individuals can trust the effectiveness of the criminal justice system in relation to these crimes. Therefore, in the future, it is important to intervene with the problem of not reporting at the university and on the governmental level.
Tutkielman aineistona käytettiin hankkeeseen kerättyä aineistoa suomalaisten yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilökunnalta, jota analysoitiin logistisen regressioanalyysin avulla. Noin kolmasosa opetus- ja tutkimushenkilökunnasta oli kohdannut työssään viimeisen puolen vuoden aikana verkkovihaa ja -häirintää, josta vain 3,34 prosenttia ilmoitti poliisille. 76,10 prosenttia jätti ilmoittamatta poliisille, koska ei ajatellut teon olevan kyllin vakava ja 16,44 prosenttia, koska rikosilmoituksen ei ajateltu johtavan toimenpiteisiin. Analyysissa vähemmistöön kuuluminen, vanhin ikäluokka, esimiesasema, tohtoritutkinto ja sosiaalisen median käyttöaktiivisuus olivat positiivisesti yhteydessä verkkovihan ja -häirinnän kokemuksiin. Poliisille ilmoittamisessa ei voitu havaita eroa vähemmistöön kuuluvien kohdalla. Sen sijaan vakituinen työsuhde sekä uhkaukset olivat positiivisesti yhteydessä kokemuksista poliisille ilmoittamiseen. Poliisille ilmoittamattomuuteen syystä, ettei teon ajateltu olevan kyllin vakava, negatiivisesti yhteydessä olivat vihamotiivit sekä uhkaukset, kun taas 36–50-vuotiaiden ikäluokassa havaittiin positiivinen yhteys. Poliisille ilmoittamattomuus syystä, ettei rikosilmoituksen ajateltu johtavan toimenpiteisiin, oli positiivisesti yhteydessä vihamotiiveihin sekä uhkauksiin. Korkeimmassa ikäluokassa havaittiin negatiivinen yhteys. Tulosten pohjalta voidaan todeta verkkovihan ja -häirinnän olevan opetus- ja tutkimushenkilökuntaa koskettava ilmiö myös Suomessa. Etenkin vähemmistöön kuuluvilla ja sosiaalista mediaa aktiivisesti käyttävillä on korostuneesti kokemuksia näistä. Poliisille ilmoittamisen tarkastelun osalta voidaan havaita, että opetus- ja tutkimushenkilökunnan kohtaama verkkoviha ja -häirintä jäävät usein piilorikollisuudeksi. Huolestuttavaa on havaita, että vihamotiivit ja uhkaukset lisäävät poliisille ilmoittamattomuutta syystä, ettei rikosilmoituksen ajateltu johtavan toimenpiteisiin. Verkkovihaan ja -häirintään puuttumisen osalta on keskeistä, että yksilöt luottavat lain kykyyn puuttua näihin. Siten tulevaisuudessa on tärkeää puuttua ilmoittamattomuuden ongelmaan sekä yliopistoissa että myös yhteiskunnallisesti.
The data consists of a survey collected for the project from Finnish universities’ faculty analyzed by using logistic regression analysis. As a result, about a third of the faculty experienced online hate and harassment due to their work during the previous six months. Only 3,34 percent reported these incidents to the police. 76,10 percent did not report because they thought the act wasn’t serious enough and 16,44 percent because they thought it wouldn’t lead to any action. In the analysis, belonging to a minority group, the oldest age group, managerial position, doctoral degree, and active use of social media were positively connected to experiences of online hate and harassment. In reporting to the police there was no connection between belonging to a minority group. Instead, permanent employment and threats were positively connected to reporting to the police. Not reporting for the thought that the act wasn’t serious enough, was negatively connected to hate motives and threats. In the age group of 36–50-year-olds there was a positive connection. Not reporting to the police because of the thought that the act wouldn’t lead to any action was positively connected to hate motives and threats. In the oldest age group, there was a negative connection. In conclusion, it can be stated that online hate and harassment are a phenomenon that affects faculty in Finland. Especially minorities and active users of social media have experienced these. Concerning reporting to the police, online hate and harassment are often a form of hidden crime among faculty staff. It is alarming to notice that hate motives and threats increase not reporting for a thought that the act wouldn’t lead to any action. In working against online hate and harassment it is important that individuals can trust the effectiveness of the criminal justice system in relation to these crimes. Therefore, in the future, it is important to intervene with the problem of not reporting at the university and on the governmental level.