Liiketoimintamallin muuttaminen uudelleenvalmistetun tuotteen näkökulmasta
Lindberg, Helena (2021)
Lindberg, Helena
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108316900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108316900
Tiivistelmä
Kiertotalouden merkitys yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti sen resurssitehokkuuden, ekologisuuden ja taloudellisen potentiaalin johdosta. Kiertotalouden tutkimusta tarvitaan jatkuvasti lisää ja varsinkin uudelleenvalmistamisen tutkiminen liiketoiminnan näkökulmasta on vielä vähäistä. Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia tuotteen uudelleenvalmistamisen tuomaa muutosta liiketoimintamalliin tuotteen näkökulmasta.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähdemateriaalia on etsitty Scopus- ja Andor-tietokannoista. Yleisesti tutkimusaineistoa on tarjolla vähän, mutta kirjallisuus todettiin luotettavaksi ja varsinkin alan johtava julkaisukokoelma Journal of Cleaner Production nousi pääsääntöiseksi artikkelien lähdekokoelmaksi.
Tulokset tukevat sitä, että tutkimus on todella vähäistä. Kirjallisuuteen perustuvia muutoksia ei löydetä merkittävästi, mutta muutoksia on kuitenkin tunnistettu. Vaikka teoriassa jokainen tuote on uudelleenvalmistettavissa, tulee tuote suunnitella uudelleenvalmistettavaksi, jotta sen uudelleenvalmistaminen on tehokasta, ekologista ja kannattavaa. Lisäksi uudelleenvalmistamisesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää tuotekehityksessä ja näin kehittää entistä kestävämpiä tuotteita. Tämä muuttaa liiketoimintamallia merkittävämmin arvolupauksen ja materiaalivirtojen eli resurssien ja toimintojen suhteen. Kiertotalousstrategia kuuluu osaksi arvolupausta ja se heijastuu materiaalivirtojen muuttumisen kautta koko liiketoimintamalliin, joka kokee muutoksen uudelleenvalmistamisessa.
Uudelleenvalmistaminen edistää kuitenkin resurssitehokkuutta, taloudellista kannattavuutta ja kilpailukykyä, joten panostus liiketoiminnan muuttamiseen kiertotalousajattelun mukaiseksi on järkevä ratkaisu. Tähän kaikkeen liittyy erilaisia epävarmuustekijöitä, ja tutkimuksen kehittyessä näihin löydetään ratkaisu.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähdemateriaalia on etsitty Scopus- ja Andor-tietokannoista. Yleisesti tutkimusaineistoa on tarjolla vähän, mutta kirjallisuus todettiin luotettavaksi ja varsinkin alan johtava julkaisukokoelma Journal of Cleaner Production nousi pääsääntöiseksi artikkelien lähdekokoelmaksi.
Tulokset tukevat sitä, että tutkimus on todella vähäistä. Kirjallisuuteen perustuvia muutoksia ei löydetä merkittävästi, mutta muutoksia on kuitenkin tunnistettu. Vaikka teoriassa jokainen tuote on uudelleenvalmistettavissa, tulee tuote suunnitella uudelleenvalmistettavaksi, jotta sen uudelleenvalmistaminen on tehokasta, ekologista ja kannattavaa. Lisäksi uudelleenvalmistamisesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää tuotekehityksessä ja näin kehittää entistä kestävämpiä tuotteita. Tämä muuttaa liiketoimintamallia merkittävämmin arvolupauksen ja materiaalivirtojen eli resurssien ja toimintojen suhteen. Kiertotalousstrategia kuuluu osaksi arvolupausta ja se heijastuu materiaalivirtojen muuttumisen kautta koko liiketoimintamalliin, joka kokee muutoksen uudelleenvalmistamisessa.
Uudelleenvalmistaminen edistää kuitenkin resurssitehokkuutta, taloudellista kannattavuutta ja kilpailukykyä, joten panostus liiketoiminnan muuttamiseen kiertotalousajattelun mukaiseksi on järkevä ratkaisu. Tähän kaikkeen liittyy erilaisia epävarmuustekijöitä, ja tutkimuksen kehittyessä näihin löydetään ratkaisu.