Fishing for Fit : Exploring the effectiveness of Baltic Sea environmental and resource governance
Pihlajamäki, Mia (2021)
Pihlajamäki, Mia
Tampere University
2021
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-09-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2079-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2079-9
Tiivistelmä
Itämeren maat ovat toimineet yhdessä yli neljän vuosikymmenen ajan hallitakseen meren tilaan ja luonnonvarojen kestävään käyttöön liittyviä sosiaalis-ekologisia haasteita. Tästä huolimatta monet haasteet ovat edelleen läsnä, mikä viittaa siihen, ettei Itämeren ympäristö- ja luonnonvarojen hallinta ole käsitellyt niitä riittävän tehokkaasti. Ympäristöhallintaan liittyvän kirjallisuuden mukaan hallintajärjestelmän tehokkuus, eli sen kyky ratkaista ongelmia, riippuu hallintajärjestelmän ominaisuuksista, sekä siitä, kuinka hyvin nämä ominaisuudet sopivat yhteen hallittavan sosiaalis-ekologisen järjestelmän ominaisuuksien kanssa. Lähtökohtaisena oletuksena on, että yhteensopivuus lisää hallinnan tehokkuutta. Kirjallisuudessa osallistaminen on myös tunnistettu yhdeksi tehokkaan hallinnan keskeiseksi periaatteeksi. Osallistamisen roolia järjestelmien yhteensopivuudessa on kuitenkin tutkittu verrattain vähän.
Väitöskirjatyössäni tutkin Itämeren ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnan tehokkuutta. Työni täydentää Itämeren ympäristön- ja luonnonvarojen hallintaan liittyvää yhteiskuntatieteellistä ympäristötutkimusta tarkastelemalla kahta erilaista sosiaalis-ekologista haastetta monitasohallinnan valossa: Itämeren rehevöitymistä ja silakkasaaliiden käyttöä. Väitöskirjatyöni empiirisenä, päätöksentekoa tukevana tavoitteena oli tuottaa esimerkkejä tapauskohtaisista hallinnan haasteista, sekä suosituksia niiden ratkaisemiseksi. Työni teoreettisena tavoitteena oli lisätä ymmärrystä rooleista, joita osallistamisella voisi olla hallintajärjestelmien ja hallittavien sosiaalis-ekologisten järjestelmien välisen yhteensopivuuden parantamisessa.
Käytin työssäni hallinnan yhteensopivuutta (governance fit) teoreettisena viitekehyksenä, jonka avulla 1) tunnistin hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän välisiä yhteensopimattomuuksia ja näiden havaintojen perusteella, 2) laadin kriteereitä tehokkaammalle Itämeren ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnalle, ja 3) tutkin rooleja, joita osallistamisella voisi olla yhteensopivuuden parantamisessa. Tutkin osallistumisen rooleja keskittymällä sen kolmeen ulottuvuuteen: 1) osallistamisen laajuus, 2) vuorovaikutuksen muodot, ja 3) valtasuhteet. Käytin työssäni vaiheittaista monimenetelmätutkimukseen perustuvaa monitapaustutkimusta kahden vastakkaisen tapauksen vertailemiseksi. Hyödynsin työssäni sekä tulkinnallista että normatiivista lähestymistapaa, ja useita menetelmiä, kuten puolistrukturoituja syvähaastatteluja, osallistavaa backcasting-menetelmää, ja kyselytutkimusmenetelmää kartoittaakseni hallinnan haasteita ja vaatimuksia.
Itämeren tehokkaalle ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnalle laatimani viisi kriteeriä ovat seuraavat: 1) hallinnan toimenpiteitä koordinoidaan hallittavan järjestelmän edellyttämällä tavalla; 2) politiikkatavoitteet määritellään sopivalla tarkkuudella hallittavien sosiaalis-ekologisten haasteiden ratkaisemiseksi; 3) hallinnassa ja sopimuksissa otetaan huomioon alueen sosioekonominen ja kulttuurinen monimuotoisuus; 4) keskeiset politiikkasektorit integroidaan; ja 5) politiikanteko perustuu useisiin ja monipuolisiin tietolähteisiin. Tutkimukseni tulokset osoittavat yhtäältä, että joidenkin toimijoiden jättäminen tiedontuotannon ja politiikantekoprosessien ulkopuolelle on osaltaan johtanut kriteerien laiminlyöntiin ja siten heikentänyt hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän yhteensopivuutta. Toisaalta joissakin tapauksissa yhteensopivuuden edistäminen saattaa edellyttää kohdennetumpaa ja rajallisempaa osallistamista. Esitän työssäni havaittujen puutteiden ja kokeilusta saatujen kokemusten perusteella useita ehdotuksia siitä, miten osallistaminen voisi parantaa yhteensopivuutta ja siten täyttää hallinnan kriteerit. Tutkimukseni osoittaa, että osallistaminen voi edistää hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän yhteensopivuutta monin tavoin, mutta se edellyttää huolellista pohdintaa siitä, kenet tulisi osallistaa, miten, ja mihin tarkoitukseen kyseisessä hallintakontekstissa.
Väitöskirjatyössäni tutkin Itämeren ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnan tehokkuutta. Työni täydentää Itämeren ympäristön- ja luonnonvarojen hallintaan liittyvää yhteiskuntatieteellistä ympäristötutkimusta tarkastelemalla kahta erilaista sosiaalis-ekologista haastetta monitasohallinnan valossa: Itämeren rehevöitymistä ja silakkasaaliiden käyttöä. Väitöskirjatyöni empiirisenä, päätöksentekoa tukevana tavoitteena oli tuottaa esimerkkejä tapauskohtaisista hallinnan haasteista, sekä suosituksia niiden ratkaisemiseksi. Työni teoreettisena tavoitteena oli lisätä ymmärrystä rooleista, joita osallistamisella voisi olla hallintajärjestelmien ja hallittavien sosiaalis-ekologisten järjestelmien välisen yhteensopivuuden parantamisessa.
Käytin työssäni hallinnan yhteensopivuutta (governance fit) teoreettisena viitekehyksenä, jonka avulla 1) tunnistin hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän välisiä yhteensopimattomuuksia ja näiden havaintojen perusteella, 2) laadin kriteereitä tehokkaammalle Itämeren ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnalle, ja 3) tutkin rooleja, joita osallistamisella voisi olla yhteensopivuuden parantamisessa. Tutkin osallistumisen rooleja keskittymällä sen kolmeen ulottuvuuteen: 1) osallistamisen laajuus, 2) vuorovaikutuksen muodot, ja 3) valtasuhteet. Käytin työssäni vaiheittaista monimenetelmätutkimukseen perustuvaa monitapaustutkimusta kahden vastakkaisen tapauksen vertailemiseksi. Hyödynsin työssäni sekä tulkinnallista että normatiivista lähestymistapaa, ja useita menetelmiä, kuten puolistrukturoituja syvähaastatteluja, osallistavaa backcasting-menetelmää, ja kyselytutkimusmenetelmää kartoittaakseni hallinnan haasteita ja vaatimuksia.
Itämeren tehokkaalle ympäristö- ja luonnonvarojen hallinnalle laatimani viisi kriteeriä ovat seuraavat: 1) hallinnan toimenpiteitä koordinoidaan hallittavan järjestelmän edellyttämällä tavalla; 2) politiikkatavoitteet määritellään sopivalla tarkkuudella hallittavien sosiaalis-ekologisten haasteiden ratkaisemiseksi; 3) hallinnassa ja sopimuksissa otetaan huomioon alueen sosioekonominen ja kulttuurinen monimuotoisuus; 4) keskeiset politiikkasektorit integroidaan; ja 5) politiikanteko perustuu useisiin ja monipuolisiin tietolähteisiin. Tutkimukseni tulokset osoittavat yhtäältä, että joidenkin toimijoiden jättäminen tiedontuotannon ja politiikantekoprosessien ulkopuolelle on osaltaan johtanut kriteerien laiminlyöntiin ja siten heikentänyt hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän yhteensopivuutta. Toisaalta joissakin tapauksissa yhteensopivuuden edistäminen saattaa edellyttää kohdennetumpaa ja rajallisempaa osallistamista. Esitän työssäni havaittujen puutteiden ja kokeilusta saatujen kokemusten perusteella useita ehdotuksia siitä, miten osallistaminen voisi parantaa yhteensopivuutta ja siten täyttää hallinnan kriteerit. Tutkimukseni osoittaa, että osallistaminen voi edistää hallintajärjestelmän ja hallittavan järjestelmän yhteensopivuutta monin tavoin, mutta se edellyttää huolellista pohdintaa siitä, kenet tulisi osallistaa, miten, ja mihin tarkoitukseen kyseisessä hallintakontekstissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4981]