Resistance of Axially Loaded Square Hollow Section T-Joints at Elevated Temperatures
Bączkiewicz, Jolanta (2021)
Bączkiewicz, Jolanta
Tampere University
2021
Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma - Doctoral Programme in the Built Environment
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-10-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2081-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2081-2
Tiivistelmä
Rakenneputkien välisiä liitoksia käytetään erilaisissa teräsrakenteissa ristikoista ja kehärakenteista mastoihin ja siltoihin. Eurokoodissa ja muissa standardeissa on esitetty selkeä ja yksinkertainen ohjeistus putkiliitosten suunnitteluun ja mitoitukseen. Standardeista puuttuvat kuitenkin vielä kokonaan tulipalotilannetta ja liitosten palomitoitusta koskevat ohjeet. Poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoisten rakenneputkien välisten liitosten käyttäytymisestä korkeissa lämpötiloissa on hyvin rajoitetusti tietoa ja tieteellistä aineistoa, eikä olemassa ole luotettavia suunnittelu- ja mitoitusmenetelmiä niiden palonkestävyyden arviointiin.
Tässä väitöskirjatutkimuksessa selvitetään neliön muotoisten rakenneputkien (SHS) välisten hitsattujen T-liitosten käyttäytymistä korkeassa lämpötilassa tavoitteena tuottaa näiden liitosten palomitoitukseen soveltuva menetelmä. Menetelmä sisältää sekä liitosten mitoituslämpötilan että aksiaalisen kestävyyden mitoitusarvojen määrittämisen.
Tutkimuksen toteutus koostui täyden mittakaavan kuormittamattomilla ja kuormitetuilla T-liitoksilla tehdyistä polttokokeista sekä kokeellisia tuloksia laajentaneista numeerisista simulaatioista ja parametrisesta tutkimuksesta. Liitosten komponenttien lämpötiloja sekä lämpötilan jakautumista liitosalueen välittömässä läheisyydessä selvitettiin neljän eri polttokokeen avulla. Kokeellisiin tuloksiin perustuen tuotettiin numeerinen malli, jonka avulla tutkittiin liitosten geometristen parametrien vaikutusta lämpötiloihin ja lämpötilajakaumaan. Viiden kuormitetuilla liitoksilla tehdyn polttokokeen avulla selvitettiin liitosten murtomekanismeja, kriittisiä lämpötiloja sekä lämpötilajakauman vaikutusta liitosten ja niiden osien toimintaan ja kestävyyteen palotilanteessa. Numeeristen simulaatioiden avulla arvioitiin T-liitosten kestävyyttä korkeissa lämpötiloissa sekä selvitettiin kestävyyteen kannalta merkittävimmät suunnitteluparametrit.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville neliön muotoisten rakenneputkien välisten liitosten todellinen lämpötilajakauma sekä kehitettyä menetelmä SHS T-liitosten eri komponenttien sekä liitoksen mitoituslämpötilan määrittämiseksi. Esitetyn menetelmän mukaan liitoksen mitoituslämpötila voidaan määrittää paarre- ja uumasauvojen lämpötilojen keskiarvona. Paarre- ja uumasauvojen lämpötilat voidaan määrittää standardin EN 1993-1-2 mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena esitetään menetelmä neliön muotoisen paarresauvan ja puristetun uumasauvan välisen hitsatun T-liitoksen aksiaalisen kestävyyden mitoitusarvon määrittämiseksi palotilanteessa. Kokeelliset ja numeeriset tulokset osoittavat, että menetelmä arvioi liitoksen kestävyyttä tarkasti ja tarjoaa hyvän tieteellisen ja teoreettisen lähtökohdan suorakaideputkien liitosten suunnittelun jatkokehitykselle.
Tässä väitöskirjatutkimuksessa selvitetään neliön muotoisten rakenneputkien (SHS) välisten hitsattujen T-liitosten käyttäytymistä korkeassa lämpötilassa tavoitteena tuottaa näiden liitosten palomitoitukseen soveltuva menetelmä. Menetelmä sisältää sekä liitosten mitoituslämpötilan että aksiaalisen kestävyyden mitoitusarvojen määrittämisen.
Tutkimuksen toteutus koostui täyden mittakaavan kuormittamattomilla ja kuormitetuilla T-liitoksilla tehdyistä polttokokeista sekä kokeellisia tuloksia laajentaneista numeerisista simulaatioista ja parametrisesta tutkimuksesta. Liitosten komponenttien lämpötiloja sekä lämpötilan jakautumista liitosalueen välittömässä läheisyydessä selvitettiin neljän eri polttokokeen avulla. Kokeellisiin tuloksiin perustuen tuotettiin numeerinen malli, jonka avulla tutkittiin liitosten geometristen parametrien vaikutusta lämpötiloihin ja lämpötilajakaumaan. Viiden kuormitetuilla liitoksilla tehdyn polttokokeen avulla selvitettiin liitosten murtomekanismeja, kriittisiä lämpötiloja sekä lämpötilajakauman vaikutusta liitosten ja niiden osien toimintaan ja kestävyyteen palotilanteessa. Numeeristen simulaatioiden avulla arvioitiin T-liitosten kestävyyttä korkeissa lämpötiloissa sekä selvitettiin kestävyyteen kannalta merkittävimmät suunnitteluparametrit.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville neliön muotoisten rakenneputkien välisten liitosten todellinen lämpötilajakauma sekä kehitettyä menetelmä SHS T-liitosten eri komponenttien sekä liitoksen mitoituslämpötilan määrittämiseksi. Esitetyn menetelmän mukaan liitoksen mitoituslämpötila voidaan määrittää paarre- ja uumasauvojen lämpötilojen keskiarvona. Paarre- ja uumasauvojen lämpötilat voidaan määrittää standardin EN 1993-1-2 mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena esitetään menetelmä neliön muotoisen paarresauvan ja puristetun uumasauvan välisen hitsatun T-liitoksen aksiaalisen kestävyyden mitoitusarvon määrittämiseksi palotilanteessa. Kokeelliset ja numeeriset tulokset osoittavat, että menetelmä arvioi liitoksen kestävyyttä tarkasti ja tarjoaa hyvän tieteellisen ja teoreettisen lähtökohdan suorakaideputkien liitosten suunnittelun jatkokehitykselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4965]