Satulamäen koulukampus – koulukampuksen luonnossuunnitelma Turun Itäharjuun
Lehto, Kalle (2021)
Lehto, Kalle
2021
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108236735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108236735
Tiivistelmä
Turun kaupungilla on useita kehityshankkeita, joista yksi merkittävimmistä on Turun Tiedepuisto -kärkihanke. Turun Tiedepuisto kohdistuu Kupittaan rautatieaseman läheisyyteen ja Itäharjun kaupunginosaan, mihin tavoitellaan runsaasti uusia työpaikkoja, asumista ja tiloja tutkimukselle sekä koulutukselle. Visiot alueen tulevaisuudesta ohjaavat Kupittaan ja Itäharjun suunnittelua, ja hiljalleen muuttavat Itäharjun kaupunginosan väljästä pienteollisuusalueesta kaupunkimaiseksi asuinalueeksi.
Diplomityössä esitellään luonnosmainen koulukampussuunnitelma tulevaisuuden tiiviiseen Itäharjun kaupunkiympäristöön. Koulukampus on monipuolinen kouluympäristö, mikä sisältää monitoimisen peruskoulurakennuksen piha-alueineen sekä läheisesti koulurakennukseen liittyvän liikuntakeskuksen. Kaksi rakennusta muodostaa toiminnallisesti ja kaupunkikuvallisesti yhtenäisen kokonaisuuden, mikä palvelee peruskoulun oppilaiden lisäksi myös muita kaupunkilaisia. Koulukampus on turvallinen ja laadukas oppimisympäristö, mikä mahdollistaa nykyaikaisten opetusmenetelmien käyttämisen.
Diplomityön suunnitteluosuus perustuu yhteen neljästä vaihtoehtoisesta skenaariosta. Skenaarioissa pohditaan pinta-alaltaan eri laajuisten tilaohjelmien ja rakennusmassoitteluiden vaikutusta diplomityön suunnittelualueen toiminnallisuuteen sekä kaupunkikuvallisiin arvoihin. Vaihtoehtoiset skenaariot, sekä koulukampussuunnitelmaa selostava kirjallinen osuus, perustelevat ja selventävät diplomityön suunnitteluratkaisuja. Kokonaisuudessaan diplomityö esittää, miten kampusmainen kouluympäristö on toimiva ja perusteltu ratkaisu tiiviissä kaupunkiympäristössä. City of Turku has several urban development projects, of which Turku Science Park is one of the most significant. The development project is focused on Kupittaa railway station area and Itäharju district. The goal of development is to create an urban area of working life, research, education and housing as well. Future visions of the area set guidelines for the planning of Kupittaa and Itäharju, which will slowly transform Itäharju district from an industrial area into a dense urban center.
The master’s thesis presents a school campus design in Itäharju. The school campus is a diverse school environment, which includes a multifunctional primary school building with its outdoor areas and a sports center closely related to the school. Two buildings form a cohesive whole, in terms of function and cityscape, which serves not only primary school students but also other citizens. The school campus is a safe and high-quality learning environment that allows the use of modern teaching methods.
The design part of the master’s thesis is based on one of four alternative scenarios. Scenarios examine how four solutions with different surface areas and functions affect cityscape and functionality of the area. Alternative scenarios, as well as a written section explaining the school campus plan, justify and clarify the master’s thesis planning solutions. In its entirety, the thesis presents how school campus environment is justified solution in a dense urban environment.
Diplomityössä esitellään luonnosmainen koulukampussuunnitelma tulevaisuuden tiiviiseen Itäharjun kaupunkiympäristöön. Koulukampus on monipuolinen kouluympäristö, mikä sisältää monitoimisen peruskoulurakennuksen piha-alueineen sekä läheisesti koulurakennukseen liittyvän liikuntakeskuksen. Kaksi rakennusta muodostaa toiminnallisesti ja kaupunkikuvallisesti yhtenäisen kokonaisuuden, mikä palvelee peruskoulun oppilaiden lisäksi myös muita kaupunkilaisia. Koulukampus on turvallinen ja laadukas oppimisympäristö, mikä mahdollistaa nykyaikaisten opetusmenetelmien käyttämisen.
Diplomityön suunnitteluosuus perustuu yhteen neljästä vaihtoehtoisesta skenaariosta. Skenaarioissa pohditaan pinta-alaltaan eri laajuisten tilaohjelmien ja rakennusmassoitteluiden vaikutusta diplomityön suunnittelualueen toiminnallisuuteen sekä kaupunkikuvallisiin arvoihin. Vaihtoehtoiset skenaariot, sekä koulukampussuunnitelmaa selostava kirjallinen osuus, perustelevat ja selventävät diplomityön suunnitteluratkaisuja. Kokonaisuudessaan diplomityö esittää, miten kampusmainen kouluympäristö on toimiva ja perusteltu ratkaisu tiiviissä kaupunkiympäristössä.
The master’s thesis presents a school campus design in Itäharju. The school campus is a diverse school environment, which includes a multifunctional primary school building with its outdoor areas and a sports center closely related to the school. Two buildings form a cohesive whole, in terms of function and cityscape, which serves not only primary school students but also other citizens. The school campus is a safe and high-quality learning environment that allows the use of modern teaching methods.
The design part of the master’s thesis is based on one of four alternative scenarios. Scenarios examine how four solutions with different surface areas and functions affect cityscape and functionality of the area. Alternative scenarios, as well as a written section explaining the school campus plan, justify and clarify the master’s thesis planning solutions. In its entirety, the thesis presents how school campus environment is justified solution in a dense urban environment.