Sara Hildénin taidemuseo: Uudisrakennus arkkitehtikilpailun pohjalta
Yli-Kyyny, Tanja (2021)
Yli-Kyyny, Tanja
2021
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108196653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108196653
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on suunnitelma Tampereen kulttuurihistoriallisesti merkittävälle Finlaysonin alueelle sijoittuvasta uudesta Sara Hildénin taidemuseosta. Suunnitelma pohjautuu syksyllä 2020 järjestettyyn arkkitehtuurikilpailuun. Diplomityössä on kilpailuohjelmaa koskeva osuus sekä historiakatsaus rakennusalueelta. Sara Hildénin nykyisen taidemuseon arkkitehtonisia ratkaisuja on käyty läpi lyhyesti, sekä muutamia maailman taidemuseoita on nostettu esille esimerkin omaisesti.
Suunnitelmaosuus on jaettu kilpailuvaiheeseen ja kilpailuvaiheen jälkeiseen työstöön, missä suunnitelmaa käydään tarkemmin läpi. Työssä on keskitytty löytämään taidemuseota toiminnallisesti tukeva ratkaisu annettua tilaohjelmaa noudattaen sekä ulkoarkkitehtuuriltaan merkittävälle historialliselle paikalle sopiva omaa aikaansa edustava rakennus. Jatkotyöstövaiheen piirustukset ovat pääasiassa koottu tekstiosuuden loppuun. Kilpailuvaiheen planssit löytyvät diplomityön liitteistä.
Suunnitelman tavoitteena oli luoda toimiva taidemuseo, jonka ulkoarkkitehtuuri sopii historialliseen ympäristöön, mutta on samalla kuitenkin aikaansa edustava näyttävä arkkitehtuurinen kokonaisuus. Rakennuksen muoto syntyi suunnittelualueen lähellä sijaitsevan vanhan valoa ja lämpöä tuottaneen turbiinin juoksupyörän innoittamana. Kolmen tornin ja maantasokerroksen kokonaisuus luo paikalle kevyen tuntuisen rakennuksen, jonka umbrabetonin sävyiset seinät sopivat ympäröivään rakennuskantaan.
Sisätilojen toiminnoissa tärkeimmiksi tavoitteiksi muodostui näyttelykierron selkeys, liikennetilojen minimointi ja valaistusolosuhteet. Näyttelytilat on sijoitettu saman porraskäytävän lähettyville, mikä selkeyttää näyttelykiertoa. Porraskäytävä on myös osana näyttelytiloja, jolloin liikennetilojen määrä on saatu minimoitua. Näyttelyteosten suojaamisen vuoksi, museon luonnonvalon saantiin on kiinnitetty erityistä huomiota ja suurimmat ikkunapinnat ovat rakennuksen pohjoispuolella. Valaistus on lisäksi hyvin muunneltavissa. This master's thesis is a plan for the new Sara Hildén Art Museum located in the culturally significant Finlayson area of Tampere. The plan is based on an architectural competition held in autumn 2020. This thesis includes a section on the competition program and a history review of the construction area. The architectural solutions of Sara Hildén’s current art museum have also been briefly reviewed, and a few art museums in the world have been highlighted by way of example.
The plan part is divided into the competition phase and post-competition processing, where the plan is reviewed in more detail. The work has focused on finding a solution that functionally supports the art museum in accordance with the given space program with a significant exterior architecture. The goal has also been to design architecture that is representative of its time, suitable for a historically significant construction site. The drawings for the further work phase are mainly compiled at the end of the text section. The plans for the competition phase can be found in the appendices of the thesis.
The aim of the plan was to create a functioning art museum, the exterior architecture of which is suitable for the historical environment, but at the same time is a spectacular architectural entity representative of its time. The shape of the building was inspired by an old turbine impeller near the design area that produced light and heat. The ensemble of three towers and ground floors creates a light-feeling building on the site, with umbrabeton-colored walls to match the surrounding building stock.
The most important goals in the indoor functions were the clarity of the exhibition cycle, the minimization of traffic spaces and lighting conditions. The exhibition spaces are located close to the same stairwell, which clarifies the exhibition cycle. The stairwell is also part of the exhibition spaces, whereby the number of traffic spaces has been minimized. Due to the protection of the exhibition works, special attention has been paid to the museum’s access to natural light and the largest window surfaces are on the north side of the building. The lighting is also very adaptable.
Suunnitelmaosuus on jaettu kilpailuvaiheeseen ja kilpailuvaiheen jälkeiseen työstöön, missä suunnitelmaa käydään tarkemmin läpi. Työssä on keskitytty löytämään taidemuseota toiminnallisesti tukeva ratkaisu annettua tilaohjelmaa noudattaen sekä ulkoarkkitehtuuriltaan merkittävälle historialliselle paikalle sopiva omaa aikaansa edustava rakennus. Jatkotyöstövaiheen piirustukset ovat pääasiassa koottu tekstiosuuden loppuun. Kilpailuvaiheen planssit löytyvät diplomityön liitteistä.
Suunnitelman tavoitteena oli luoda toimiva taidemuseo, jonka ulkoarkkitehtuuri sopii historialliseen ympäristöön, mutta on samalla kuitenkin aikaansa edustava näyttävä arkkitehtuurinen kokonaisuus. Rakennuksen muoto syntyi suunnittelualueen lähellä sijaitsevan vanhan valoa ja lämpöä tuottaneen turbiinin juoksupyörän innoittamana. Kolmen tornin ja maantasokerroksen kokonaisuus luo paikalle kevyen tuntuisen rakennuksen, jonka umbrabetonin sävyiset seinät sopivat ympäröivään rakennuskantaan.
Sisätilojen toiminnoissa tärkeimmiksi tavoitteiksi muodostui näyttelykierron selkeys, liikennetilojen minimointi ja valaistusolosuhteet. Näyttelytilat on sijoitettu saman porraskäytävän lähettyville, mikä selkeyttää näyttelykiertoa. Porraskäytävä on myös osana näyttelytiloja, jolloin liikennetilojen määrä on saatu minimoitua. Näyttelyteosten suojaamisen vuoksi, museon luonnonvalon saantiin on kiinnitetty erityistä huomiota ja suurimmat ikkunapinnat ovat rakennuksen pohjoispuolella. Valaistus on lisäksi hyvin muunneltavissa.
The plan part is divided into the competition phase and post-competition processing, where the plan is reviewed in more detail. The work has focused on finding a solution that functionally supports the art museum in accordance with the given space program with a significant exterior architecture. The goal has also been to design architecture that is representative of its time, suitable for a historically significant construction site. The drawings for the further work phase are mainly compiled at the end of the text section. The plans for the competition phase can be found in the appendices of the thesis.
The aim of the plan was to create a functioning art museum, the exterior architecture of which is suitable for the historical environment, but at the same time is a spectacular architectural entity representative of its time. The shape of the building was inspired by an old turbine impeller near the design area that produced light and heat. The ensemble of three towers and ground floors creates a light-feeling building on the site, with umbrabeton-colored walls to match the surrounding building stock.
The most important goals in the indoor functions were the clarity of the exhibition cycle, the minimization of traffic spaces and lighting conditions. The exhibition spaces are located close to the same stairwell, which clarifies the exhibition cycle. The stairwell is also part of the exhibition spaces, whereby the number of traffic spaces has been minimized. Due to the protection of the exhibition works, special attention has been paid to the museum’s access to natural light and the largest window surfaces are on the north side of the building. The lighting is also very adaptable.