”Metodi, joka toimii”: Kokemuksia Ihmeelliset vuodet vanhempainryhmästä
Rautanen, Heli (2021)
Rautanen, Heli
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108186631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108186631
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten vanhemmat ovat kokeneet Ihmeelliset vuodet vanhempainryhmän vaikuttavan heidän omaan vanhemmuuteensa ja perheen arkeen. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, onko menetelmän avulla saatu toivottavia tuloksia niihin ongelmiin, joiden vuoksi vanhemmat ovat hakeutuneet vanhempainryhmään. Tutkimuksen viitekehyksenä toimivat perhetutkimus ja vanhemmuus. Teoreettisena lähestymistapana hyödynnetään Bronfenbrennerin bioekologista systeemiteoriaa.
Tutkimus kohdistuu Tampereen kaupungin perheneuvolan Ihmeelliset vuodet vanhempainryhmään vuonna 2020 osallistuneisiin vanhempiin. Aineiston kerääminen on tehty ryhmään osallistuneille vanhemmille puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja tutkimukseen on haastateltu perheneuvolan sosiaalityöntekijöitä. Kyselylomakkeita jaettiin 10 kappaletta ja vastauksia kyselyyn saatiin viisi kappaletta. Työntekijöiden teemahaastatteluun osallistui kaksi työntekijää. Aineisto on analysoitu temaattisella sisällönanalyysillä hyödyntäen teoriaohjaavaa analysointimenetelmää.
Analyysin tuloksena muodostui vanhemmuuden, vuorovaikutuksen ja tukitoimien pääluokat. Vanhemmuuden pääluokka sisälsi positiivisen kasvatuksen, rajaamisen, lapsen käyttäytymisen ja itsetuntemuksen alaluokat. Perhedynamiikan, yhteisen ajan ja ilmapiirin sekä itsesäätelytaitojen alaluokat kiinnitettiin vuorovaikutuksen pääluokkaan. Tukitoimien pääluokka muodostui ryhmämallin ja vertaistuen alaluokista.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että vanhempainryhmiin osallistuneiden vastaajien vanhemmuus on vahvistunut Ihmeelliset vuodet -menetelmän avulla. Kaikki vastaajat arvioivat vanhemmuutensa parantuneen ja kouluarvosanojen keskiarvolla se nousi kohtalaisesta hyvään ollen lopussa 8,0. Vanhempainryhmästä on saatu konkreettisia keinoja lasten kasvattamiseen, minkä vuoksi lasten käytöshäiriöt ovat vähentyneet. Vanhemmuuden vahvistumisen näkökulmasta vertaistuki koettiin erittäin merkittäväksi tekijäksi.
Tulosten mukaan perheen sisäinen vuorovaikutus on parantunut ja Ihmeelliset vuodet -menetelmä vastasi hyvin lasten käyttäytymisen ongelmiin. Menetelmän avulla vanhemmat saivat jonkin verran lisää itsesäätelytaitoja ja tunnetyöskentely sai mahdollisuuden käynnistyä. Näiden perusteella voidaan todeta, että vaikutukset perheiden arjen sujuvuuteen ovat merkittävät.
Ihmeelliset vuodet -menetelmä koettiin kokonaisuudessaan toimivaksi malliksi ja sen kiinnittyminen perheneuvolan palveluihin on perusteltua. Perheneuvola yhteiskunnallisena toimijana pystyy ammatillisesti vastaamaan niihin tarpeisiin, joita tähän ryhmään osallistuvat vanhemmat tarvitsevat. Menetelmän avulla saavutetaan positiivisia tuloksia niissä perheiden ja vanhemmuuden ongelmissa, joiden vuoksi ryhmään hakeudutaan.
Tutkimus kohdistuu Tampereen kaupungin perheneuvolan Ihmeelliset vuodet vanhempainryhmään vuonna 2020 osallistuneisiin vanhempiin. Aineiston kerääminen on tehty ryhmään osallistuneille vanhemmille puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja tutkimukseen on haastateltu perheneuvolan sosiaalityöntekijöitä. Kyselylomakkeita jaettiin 10 kappaletta ja vastauksia kyselyyn saatiin viisi kappaletta. Työntekijöiden teemahaastatteluun osallistui kaksi työntekijää. Aineisto on analysoitu temaattisella sisällönanalyysillä hyödyntäen teoriaohjaavaa analysointimenetelmää.
Analyysin tuloksena muodostui vanhemmuuden, vuorovaikutuksen ja tukitoimien pääluokat. Vanhemmuuden pääluokka sisälsi positiivisen kasvatuksen, rajaamisen, lapsen käyttäytymisen ja itsetuntemuksen alaluokat. Perhedynamiikan, yhteisen ajan ja ilmapiirin sekä itsesäätelytaitojen alaluokat kiinnitettiin vuorovaikutuksen pääluokkaan. Tukitoimien pääluokka muodostui ryhmämallin ja vertaistuen alaluokista.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että vanhempainryhmiin osallistuneiden vastaajien vanhemmuus on vahvistunut Ihmeelliset vuodet -menetelmän avulla. Kaikki vastaajat arvioivat vanhemmuutensa parantuneen ja kouluarvosanojen keskiarvolla se nousi kohtalaisesta hyvään ollen lopussa 8,0. Vanhempainryhmästä on saatu konkreettisia keinoja lasten kasvattamiseen, minkä vuoksi lasten käytöshäiriöt ovat vähentyneet. Vanhemmuuden vahvistumisen näkökulmasta vertaistuki koettiin erittäin merkittäväksi tekijäksi.
Tulosten mukaan perheen sisäinen vuorovaikutus on parantunut ja Ihmeelliset vuodet -menetelmä vastasi hyvin lasten käyttäytymisen ongelmiin. Menetelmän avulla vanhemmat saivat jonkin verran lisää itsesäätelytaitoja ja tunnetyöskentely sai mahdollisuuden käynnistyä. Näiden perusteella voidaan todeta, että vaikutukset perheiden arjen sujuvuuteen ovat merkittävät.
Ihmeelliset vuodet -menetelmä koettiin kokonaisuudessaan toimivaksi malliksi ja sen kiinnittyminen perheneuvolan palveluihin on perusteltua. Perheneuvola yhteiskunnallisena toimijana pystyy ammatillisesti vastaamaan niihin tarpeisiin, joita tähän ryhmään osallistuvat vanhemmat tarvitsevat. Menetelmän avulla saavutetaan positiivisia tuloksia niissä perheiden ja vanhemmuuden ongelmissa, joiden vuoksi ryhmään hakeudutaan.