Oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tukeminen alakoulussa
Kantola, Lotta; Rekonen, Hannamari (2021)
Kantola, Lotta
Rekonen, Hannamari
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108116529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108116529
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena ovat luokanopettajien kokemukset ja käsitykset alakoulun oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tukemisesta. Tutkimuksessa perehdyttiin siihen, millaisia havaintoja opettajat ovat tehneet työuransa aikana kohtaamiensa alakoulun oppilaiden sosioemotionaalisesta kompetenssista sekä sosioemotionaaliseen kompetenssiin linkittyvistä haasteista. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja opettajat hyödyntävät tukeakseen oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin kehitystä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millainen merkitys oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tukemisella on oppilaille luokanopettajien mielestä.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla maalis-huhtikuussa vuonna 2021. Kyselyyn vastasi 11 luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan opettajat muodostivat käsityksiä oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tasosta erityisesti oppilaiden itsesäätelytaitojen, tunnetaitojen ja sosiaalisten sekä sosiokognitiivisten taitojen havainnoinnin kautta. Lisäksi opettajat tekivät havaintoja liittyen oppilaiden minäkäsitykseen, itsetuntoon ja osallisuuteen. Myös oppilaan kiintymyssuhde vanhempansa kanssa mainittiin aineistossa sosioemotionaaliseen kompetenssiin liittyen. Kyseiset osa-alueet sisältyvät sosioemotionaalisen kompetenssin malliin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien hyödyntämät tukikeinot olivat monipuolisia. Tukitoiminta oli joko yksilöllistä, tietylle oppilaalle kohdennettua tukea, tai se kohdistui ennaltaehkäisevästi ryhmään, luokkaan tai kouluyhteisöön. Luokanopettajien mielestä oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen tukeminen koulussa ja kouluympäristössä on hyvin tärkeää.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajat osasivat huomioida monipuolisesti sosioemotionaalisen kompetenssin eri osa-alueita muodostaessaan käsitystä oppilaidensa sosioemotionaalisen kompetenssin tasosta, mikä vastasi aiemman tutkimustiedon avulla muodostettua käsitystä sosioemotionaaliseen kompetenssiin sisältyvistä osa-alueista. Lisäksi tämä tutkimus vahvistaa aiempien tutkimusten avulla muodostettua käsitystä siitä, että oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen tukeminen koulussa on tarpeellista ja merkityksellistä muun muassa oppilaiden oppimisen, kehittymisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksemme perusteella luokanopettajat hyödyntävät työssään monenlaisia tukikeinoja oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin vahvistamiseksi, mutta he toivat esille myös sen, että tukemisen tavat ovat suurelta osin opettajasta riippuvaisia. Sekä aineiston että aiemman tutkimustiedon perusteella muodostettiin siis myös se johtopäätös, että kouluyhteisöissä tulisi vielä täsmällisemmin huolehtia siitä, että oppilaat saavat tasa-arvoisesti sosioemotionaalista tukea.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla maalis-huhtikuussa vuonna 2021. Kyselyyn vastasi 11 luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan opettajat muodostivat käsityksiä oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tasosta erityisesti oppilaiden itsesäätelytaitojen, tunnetaitojen ja sosiaalisten sekä sosiokognitiivisten taitojen havainnoinnin kautta. Lisäksi opettajat tekivät havaintoja liittyen oppilaiden minäkäsitykseen, itsetuntoon ja osallisuuteen. Myös oppilaan kiintymyssuhde vanhempansa kanssa mainittiin aineistossa sosioemotionaaliseen kompetenssiin liittyen. Kyseiset osa-alueet sisältyvät sosioemotionaalisen kompetenssin malliin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien hyödyntämät tukikeinot olivat monipuolisia. Tukitoiminta oli joko yksilöllistä, tietylle oppilaalle kohdennettua tukea, tai se kohdistui ennaltaehkäisevästi ryhmään, luokkaan tai kouluyhteisöön. Luokanopettajien mielestä oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen tukeminen koulussa ja kouluympäristössä on hyvin tärkeää.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajat osasivat huomioida monipuolisesti sosioemotionaalisen kompetenssin eri osa-alueita muodostaessaan käsitystä oppilaidensa sosioemotionaalisen kompetenssin tasosta, mikä vastasi aiemman tutkimustiedon avulla muodostettua käsitystä sosioemotionaaliseen kompetenssiin sisältyvistä osa-alueista. Lisäksi tämä tutkimus vahvistaa aiempien tutkimusten avulla muodostettua käsitystä siitä, että oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen tukeminen koulussa on tarpeellista ja merkityksellistä muun muassa oppilaiden oppimisen, kehittymisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksemme perusteella luokanopettajat hyödyntävät työssään monenlaisia tukikeinoja oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin vahvistamiseksi, mutta he toivat esille myös sen, että tukemisen tavat ovat suurelta osin opettajasta riippuvaisia. Sekä aineiston että aiemman tutkimustiedon perusteella muodostettiin siis myös se johtopäätös, että kouluyhteisöissä tulisi vielä täsmällisemmin huolehtia siitä, että oppilaat saavat tasa-arvoisesti sosioemotionaalista tukea.