Työturvallisuusasiantuntijoiden ja työsuojelupäälliköiden kokema ammatillinen osaaminen
Mustalahti, Antti (2021)
Mustalahti, Antti
2021
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108106500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108106500
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisissa yrityksissä työskentelevien työturvallisuusasiantuntijoiden ja työsuojelupäälliköiden osaamista ja näkemystä, millaisia tietoja ja taitoja heidän mielestään tarvitaan työturvallisuustehtävissä menestymiseksi. Tutkimuksen alussa esiteltiin työturvallisuusasiantuntijoiden ja työsuojelupäälliköiden tehtävien taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä sekä erilaisia koulutuksia. Aikaisempien tutkimusten avulla saatiin vertailupohjaa, millaisia asioita muualla on mainittu työturvallisuusasiantuntijoiden mielestä tärkeimmiksi töissään osattaviksi taidoiksi ja tulevaisuuden trendeiksi.
Tutkimus keskittyi työturvallisuusasiantuntijoille ja työsuojelupäälliköille tehtäviin haastatteluihin. Haastatteluiden lisäksi tutkimuksessa suoritettiin LinkedIn-palvelussa aineistokeräystä urakehityksen tarkasteluun ja sähköpostin välityksellä välitettiin haastattelukysymysten tulevaisuuden trendeihin ja koulutuksen kehittämiseen liittyneet kysymykset suuremmalle vastaajajoukolle.
Haastatteluissa ja sähköpostikyselyssä tärkeimpänä työtehtävissä onnistumiseksi tarvittavana tietona pidettiin alakohtaista substanssiosaamista. Työturvallisuusasioiden parissa työskentelevien henkilöiden tulisi vastaajien mielestä tuntea oman yrityksensä toimialaa teorian lisäksi käytännön tasolla. Työtehtävissä tarvittavista taidoista vastauksissa mainittiin useimmin vuorovaikutukseen, viestintään ja johtamiseen tarvittavia taitoja. Vastaajien mukaan työtehtävät ovat muiden ihmisten kanssa tehtäviä ja muille suunniteltavia muutoksia, joten yhteydenpito sidosryhmiin on osa työn arkea.
Viime vuosien muutoksista ja tulevaisuuden trendeistä haastateltavat ja sähköpostikyselyvastaajat mainitsivat useimmiten henkisen jaksamisen ja työympäristön muutoksen. Henkisellä jaksamisella viitattiin työn kuormittavuudesta ja stressaavuudesta johtuvaan työuupumiseen. Työympäristön muutoksella vastaajat tarkoittivat perinteisten toimistojen muuttumista avotoimistoiksi ja erilaisten etätyöskentelypaikkojen lisääntymistä, jota erityisesti koronaviruspandemia vauhditti. Etätyöskentelyssä haasteita työsuojelutoimintaan aiheuttaa epäselvyydet esimerkiksi korvausvastuista tapaturmien sattuessa, kun työtä ei enää tehdä fyysisesti työpaikoilla. Kasvanut etätyöskentely osaltaan kasvattaa työuupumuksen riskiä, sillä työntekijöiden sosiaaliset kontaktit vähenevät ja työajat saattavat venyä paremman tavoitettavuuden ja mukana olevien työvälineiden vuoksi.
LinkedIn-analyysin avulla kerättiin tietoa työturvallisuusasiantuntijoiden ja työsuojelupäälliköiden urakehityksistä. Analyysissa huomattiin, että alalle tulevat harjoittelijat useimmiten jatkavat alalla työskentelyä. Harjoitteluvaiheen pituus oli keskimäärin hieman yli vuoden ja sitä seuranneen insinöörivaiheen kaksi ja puoli vuotta. Asiantuntija- ja johtajavaiheet kestivät pidempään. Kukaan analyysin kohdehenkilöistä ei ollut edennyt työturvallisuustehtävistä yrityksen johtotehtäviin.
Haastatteluissa ja sähköpostikyselyssä selvitettiin ideoita työturvallisuusalan opetuksen kehittämiseksi Tampereen yliopistolla. Vastaajilta kysyttiin, mitä aihealueita heidän mielestään tulevaisuuden työturvallisuusasiantuntijoille ja työsuojelupäälliköille tulisi opettaa, jotta he olisivat valmiimpia työtehtäviin. Eniten mainintoja sai tiedoista alakohtainen substanssiosaaminen ja taidoista vuorovaikutustaidot. Henkisen jaksamisen mainintojen vuoksi työturvallisuusaihepiirien yhteyteen toivottiin myös työhyvinvoinnin opetusta. In the study it was examined the competence of occupational safety experts and safety managers working in Finnish companies and their opinion of the knowledge and skills they believe that are needed to succeed in occupational safety roles. At the start of the study, the legislation that underpins the duties of occupational safety experts and occupational safety managers were presented as well as various training. Previous studies provided a reference basis of things that have been mentioned elsewhere in the opinion of occupational safety experts as the most important skills to be found in their work and future trends.
The study focused on interviews with occupational safety experts and occupational safety managers. In addition to interviews, the study carried out data collection on LinkedIn to review career development and via email relayed questions related to future trends in interview questions and education development to a larger group of respondents.
In interviews and email surveys, substantive expertise was considered the most important skill needed to succeed at work. In the opinion of respondents, people who work with occupational safety matters should be familiar with the industry of their own company in addition to theory in practice. Among the skills needed for work tasks, respondents most frequently mentioned skills needed for interaction, communication and management. According to the respondents projects are carried out with customers and changes are planned for them. So the contact with stakeholders is part of the everyday life of work.
Among the changes and trends of the past few years, interviewees and e-mail survey respondents most often cited mental well-being and the change in the working environment. Work well-being referred to exhaustion due to job load and stress. By the change in the working environment, respondents meant the transformation of traditional offices into open offices and the increase of various remote working places, sped up particularly by the coronavirus pandemic. In remote working there are challenges with occupational healthy for instance the ambiguity in insurance coverages in case of an accident. Increased remote working contributes to increasing the risk of exhaustion, as social contacts of workers are reduced and working hours may be stretched due to better reach and the tools involved.
LinkedIn analysis was used to gather information on the career advances of occupational safety experts and occupational safety managers. In the analysis it was found that trainees entering the field most often continued to work in the field. The length of the training period averaged just over a year and the ensuing engineering period was two and a half years. The expert and leader periods lasted longer. None of the people targeted in the analysis had progressed from occupational safety positions to management positions at the company.
Interviews and an email survey explored ideas for developing occupational safety education at the Tampere University. The respondents were asked what kind of topics they thought the future occupational safety experts and safety managers should be taught to be more prepared for work. The most cited topics were substantive expertise and interaction skills. Because of the citations of mental well-being, there was a desire for education of occupational health topics.
Tutkimus keskittyi työturvallisuusasiantuntijoille ja työsuojelupäälliköille tehtäviin haastatteluihin. Haastatteluiden lisäksi tutkimuksessa suoritettiin LinkedIn-palvelussa aineistokeräystä urakehityksen tarkasteluun ja sähköpostin välityksellä välitettiin haastattelukysymysten tulevaisuuden trendeihin ja koulutuksen kehittämiseen liittyneet kysymykset suuremmalle vastaajajoukolle.
Haastatteluissa ja sähköpostikyselyssä tärkeimpänä työtehtävissä onnistumiseksi tarvittavana tietona pidettiin alakohtaista substanssiosaamista. Työturvallisuusasioiden parissa työskentelevien henkilöiden tulisi vastaajien mielestä tuntea oman yrityksensä toimialaa teorian lisäksi käytännön tasolla. Työtehtävissä tarvittavista taidoista vastauksissa mainittiin useimmin vuorovaikutukseen, viestintään ja johtamiseen tarvittavia taitoja. Vastaajien mukaan työtehtävät ovat muiden ihmisten kanssa tehtäviä ja muille suunniteltavia muutoksia, joten yhteydenpito sidosryhmiin on osa työn arkea.
Viime vuosien muutoksista ja tulevaisuuden trendeistä haastateltavat ja sähköpostikyselyvastaajat mainitsivat useimmiten henkisen jaksamisen ja työympäristön muutoksen. Henkisellä jaksamisella viitattiin työn kuormittavuudesta ja stressaavuudesta johtuvaan työuupumiseen. Työympäristön muutoksella vastaajat tarkoittivat perinteisten toimistojen muuttumista avotoimistoiksi ja erilaisten etätyöskentelypaikkojen lisääntymistä, jota erityisesti koronaviruspandemia vauhditti. Etätyöskentelyssä haasteita työsuojelutoimintaan aiheuttaa epäselvyydet esimerkiksi korvausvastuista tapaturmien sattuessa, kun työtä ei enää tehdä fyysisesti työpaikoilla. Kasvanut etätyöskentely osaltaan kasvattaa työuupumuksen riskiä, sillä työntekijöiden sosiaaliset kontaktit vähenevät ja työajat saattavat venyä paremman tavoitettavuuden ja mukana olevien työvälineiden vuoksi.
LinkedIn-analyysin avulla kerättiin tietoa työturvallisuusasiantuntijoiden ja työsuojelupäälliköiden urakehityksistä. Analyysissa huomattiin, että alalle tulevat harjoittelijat useimmiten jatkavat alalla työskentelyä. Harjoitteluvaiheen pituus oli keskimäärin hieman yli vuoden ja sitä seuranneen insinöörivaiheen kaksi ja puoli vuotta. Asiantuntija- ja johtajavaiheet kestivät pidempään. Kukaan analyysin kohdehenkilöistä ei ollut edennyt työturvallisuustehtävistä yrityksen johtotehtäviin.
Haastatteluissa ja sähköpostikyselyssä selvitettiin ideoita työturvallisuusalan opetuksen kehittämiseksi Tampereen yliopistolla. Vastaajilta kysyttiin, mitä aihealueita heidän mielestään tulevaisuuden työturvallisuusasiantuntijoille ja työsuojelupäälliköille tulisi opettaa, jotta he olisivat valmiimpia työtehtäviin. Eniten mainintoja sai tiedoista alakohtainen substanssiosaaminen ja taidoista vuorovaikutustaidot. Henkisen jaksamisen mainintojen vuoksi työturvallisuusaihepiirien yhteyteen toivottiin myös työhyvinvoinnin opetusta.
The study focused on interviews with occupational safety experts and occupational safety managers. In addition to interviews, the study carried out data collection on LinkedIn to review career development and via email relayed questions related to future trends in interview questions and education development to a larger group of respondents.
In interviews and email surveys, substantive expertise was considered the most important skill needed to succeed at work. In the opinion of respondents, people who work with occupational safety matters should be familiar with the industry of their own company in addition to theory in practice. Among the skills needed for work tasks, respondents most frequently mentioned skills needed for interaction, communication and management. According to the respondents projects are carried out with customers and changes are planned for them. So the contact with stakeholders is part of the everyday life of work.
Among the changes and trends of the past few years, interviewees and e-mail survey respondents most often cited mental well-being and the change in the working environment. Work well-being referred to exhaustion due to job load and stress. By the change in the working environment, respondents meant the transformation of traditional offices into open offices and the increase of various remote working places, sped up particularly by the coronavirus pandemic. In remote working there are challenges with occupational healthy for instance the ambiguity in insurance coverages in case of an accident. Increased remote working contributes to increasing the risk of exhaustion, as social contacts of workers are reduced and working hours may be stretched due to better reach and the tools involved.
LinkedIn analysis was used to gather information on the career advances of occupational safety experts and occupational safety managers. In the analysis it was found that trainees entering the field most often continued to work in the field. The length of the training period averaged just over a year and the ensuing engineering period was two and a half years. The expert and leader periods lasted longer. None of the people targeted in the analysis had progressed from occupational safety positions to management positions at the company.
Interviews and an email survey explored ideas for developing occupational safety education at the Tampere University. The respondents were asked what kind of topics they thought the future occupational safety experts and safety managers should be taught to be more prepared for work. The most cited topics were substantive expertise and interaction skills. Because of the citations of mental well-being, there was a desire for education of occupational health topics.