The Communality of Death and Dying in 15th Century Europe: Evidence of Miracle Narratives and ars moriendi Guidebooks
Nissi, Jyrki (2021)
Nissi, Jyrki
Tampere University
2021
Historian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-09-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2025-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2025-6
Tiivistelmä
Tutkin väitöskirjassani kuolinhetken yhteisöllisyyttä myöhäiskeskiaikaisessa Euroopassa. Aikaisemmassa tutkimuksessa on korostettu keskiaikaisen kuolinhetken yhteisöllistä luonnetta. Huomiotta on kuitenkin jäänyt, minkälaisilla teoilla tätä yhteisöllisyyttä on rakennettu kuolevan ympärille. Väitöskirjani tavoitteena on tämän tutkimusaukon täyttäminen. Päätutkimuskysymyksenäni on, miten yhteisöllisyyttä rakennettiin kuolevan ympärille myöhäiskeskiaikaisessa Euroopassa. Käytän tutkimuksessani kahta eri lähdemateriaalia: kuolemisen taito -oppaita sekä hagiografiseen aineistoon eli kanonisaatioprosesseihin ja ihmekokoelmiin tallennettuja kuolleistaheräämisnarratiiveja. Näiden lähteiden kautta selvitän, mitä tekoja kuolevan äärellä odotettiin suoritettavan ja miten nuo teot loivat yhteenkuuluvuuden tunnetta ihmisten välille. Kahden erilaisen lähdemateriaalin avulla tutkin lisäksi, missä määrin oppaiden antama ihanteellinen kuolinhetki vastasi yhteisöllisyyden osalta kuolleistaheräämisnarratiivien antamaa kuvaa kuolinhetkestä. Ajallisesti tutkimus sijoittuu 1400-luvulle, jolloin suosituimmat kuolemisen taito -oppaat kirjoitettiin. Maantieteellisinä vertailukohtina ovat Italia ja Ruotsi. Näin pyrin selvittämään, minkälaisia eroja ja yhtäläisyyksiä löytyy kristikunnan keskuksessa ja pohjoisella reuna-alueella tallennetuista aineistoista.
Kolmen suositun kuolemisen taito -oppaan tutkiminen osoitti, että oppaat kirjoittaneet teologit näkivät yhteisön haitallisena kuolevalle. Tämä on merkittävä tutkimustulos, sillä kielteistä suhtautumista yhteisöllisyyteen ei ole aikaisemmassa tutkimuksessa huomioitu. Kuoleman prosessin varhaisissa vaiheissa, ennen viimeisen sakramentin toimittamista, ihmisiä ohjeistettiin vierailemaan kuolevan luona. Heitä kehotettiin esimerkiksi lukemaan rukouksia kuolevalle. Sakramentin toimittamisen jälkeen kuoleva oli oppaiden mukaan kuitenkin syytä jättää yhden uskotun ystävän seuraan. Paholaisen uskottiin asettavan kuolevalle kiusauksiaan, ja läheisten läsnä ollessa kuoleva saattoi oppaiden mukaan helposti sortua ahneuden syntiin. Paholaisen uskottiin houkuttelevan kuolevaa pitämään kiinni kaikesta maallisesta, niin omaisuudestaan kuin läheisistä ihmisistäänkin. Läheisten läsnäolo saattoi siis oppaiden mukaan johtaa siihen, ettei kuoleva ollut valmis hyväksymään elämänsä päättymistä. Oppaissa kuvattu hyvä kuolema edellytti oman kuolevaisuuden hyväksymistä ja maallisista asioista luopumista. Mikäli kuoleva surkutteli omaa kohtaloaan ja eroaan läheisistään, hän kuoli huonosti. Ahneuden kiusaus oli kuitenkin vältettävissä, kunhan läheiset jätettiin kuolevan viimeisten hetkien ulkopuolelle.
Kuolleistaheräämisihmeiden todistajienlausunnoissa kuolevaa ympäröivällä yhteisöllä ei nähty näin negatiivista roolia. Päinvastoin, läheisillä kuvataan olleen tärkeä rooli erilaisten yhteisöllisten toimien suorittamisessa. Kuolleistaheräämisnarratiiveissa korostuu ennen kaikkea viisi yhteisöllistä tekoa: kuolevan äärellä rukoileminen, viimeisen sakramentin toimittaminen, kuoleman merkkien määrittäminen, hautaukseen valmistautuminen ja avun hakeminen kodin ulkopuolelta. Nämä toimet on tallennettu hagiografiseen aineistoon, sillä ne osoittivat kuolevaa ympäröivien ihmisten olleen varmoja kuoleman saapumisesta. Samalla ne todistavat keskiaikaisen pienyhteisön yhteistyökyvystä kuoleman koittaessa: ihmiset neuvottelivat, tekivät päätöksiä ja auttoivat toisiaan. Jopa ventovieraat saattoivat saapua kuolevan äärelle.
Viidestä edellä mainitusta kuolleistaheräämisnarratiiveille tyypillisestä toimesta yhteisöllisyys on kaikkein korostuneimmassa roolissa, kun kuoleman merkkejä tarkkailtiin. Merkkien perusteella läsnä olevat henkilöt määrittivät yhteisöllisesti kuoleman saapumisen. Italialaisen aineiston analyysi osoittaa, että ihmisillä oli kymmeniä erilaisia merkkejä, minkä perusteella he päättelivät ihmisen olevan kuollut tai juuri kuolemaisillaan. Skandinaavisesta aineistosta poiketen, italialaisessa aineistossa lääketieteen ammattilaiset saattoivat toisinaan yksin ilmoittaa, milloin henkilö oli kuollut. Lääkärit, apteekkarit, kirurgit tai jopa kätilöt toimivat Italiassa kuolleistaheräämisihmeiden asiantuntijatodistajina.
Asiantuntijatodistajia, reliikkien käyttöä ja pappien tiheämpää läsnäoloa lukuun ottamatta italialaiset kuolleistaheräämisnarratiivit eivät juurikaan eroa ruotsalaisesta aineistosta. Näin ollen on mahdollista todeta, että myöhäiseurooppalainen kuolemankulttuuri ja kuolemaan liitetty yhteisöllisyys kuvattiin hagiografisessa aineistossa varsin yhtenäisenä. Peilatessa tätä tutkimustulosta kuolemisen taito -oppaiden ohjeisiin, on kuitenkin helppo havaita, että ei ollut olemassa ainoastaan yhtä tapaa suhtautua kuolevaa ympäröivään yhteisöllisyyteen. Institutionalisoidussa uskossa, mitä kuolemisen taito -oppaat edustivat, yhteisön rooli nähtiin negatiivisena.
Hagiografinen materiaali viittaa siihen, että teologien ohjeistama malli, jossa yhteisö jätettiin kuolinhetken ulkopuolelle, ei noussut erityisen suosituksi toimintatavaksi. Kuolinvuoteen äärelle kokoontuminen oli tärkeä osa ihmisten elettyä uskoa 1400-luvun Euroopassa; yhteisöllisellä toiminnalla oli näin ollen tärkeä rooli keskiaikaisessa kuoleman prosessissa.
Kolmen suositun kuolemisen taito -oppaan tutkiminen osoitti, että oppaat kirjoittaneet teologit näkivät yhteisön haitallisena kuolevalle. Tämä on merkittävä tutkimustulos, sillä kielteistä suhtautumista yhteisöllisyyteen ei ole aikaisemmassa tutkimuksessa huomioitu. Kuoleman prosessin varhaisissa vaiheissa, ennen viimeisen sakramentin toimittamista, ihmisiä ohjeistettiin vierailemaan kuolevan luona. Heitä kehotettiin esimerkiksi lukemaan rukouksia kuolevalle. Sakramentin toimittamisen jälkeen kuoleva oli oppaiden mukaan kuitenkin syytä jättää yhden uskotun ystävän seuraan. Paholaisen uskottiin asettavan kuolevalle kiusauksiaan, ja läheisten läsnä ollessa kuoleva saattoi oppaiden mukaan helposti sortua ahneuden syntiin. Paholaisen uskottiin houkuttelevan kuolevaa pitämään kiinni kaikesta maallisesta, niin omaisuudestaan kuin läheisistä ihmisistäänkin. Läheisten läsnäolo saattoi siis oppaiden mukaan johtaa siihen, ettei kuoleva ollut valmis hyväksymään elämänsä päättymistä. Oppaissa kuvattu hyvä kuolema edellytti oman kuolevaisuuden hyväksymistä ja maallisista asioista luopumista. Mikäli kuoleva surkutteli omaa kohtaloaan ja eroaan läheisistään, hän kuoli huonosti. Ahneuden kiusaus oli kuitenkin vältettävissä, kunhan läheiset jätettiin kuolevan viimeisten hetkien ulkopuolelle.
Kuolleistaheräämisihmeiden todistajienlausunnoissa kuolevaa ympäröivällä yhteisöllä ei nähty näin negatiivista roolia. Päinvastoin, läheisillä kuvataan olleen tärkeä rooli erilaisten yhteisöllisten toimien suorittamisessa. Kuolleistaheräämisnarratiiveissa korostuu ennen kaikkea viisi yhteisöllistä tekoa: kuolevan äärellä rukoileminen, viimeisen sakramentin toimittaminen, kuoleman merkkien määrittäminen, hautaukseen valmistautuminen ja avun hakeminen kodin ulkopuolelta. Nämä toimet on tallennettu hagiografiseen aineistoon, sillä ne osoittivat kuolevaa ympäröivien ihmisten olleen varmoja kuoleman saapumisesta. Samalla ne todistavat keskiaikaisen pienyhteisön yhteistyökyvystä kuoleman koittaessa: ihmiset neuvottelivat, tekivät päätöksiä ja auttoivat toisiaan. Jopa ventovieraat saattoivat saapua kuolevan äärelle.
Viidestä edellä mainitusta kuolleistaheräämisnarratiiveille tyypillisestä toimesta yhteisöllisyys on kaikkein korostuneimmassa roolissa, kun kuoleman merkkejä tarkkailtiin. Merkkien perusteella läsnä olevat henkilöt määrittivät yhteisöllisesti kuoleman saapumisen. Italialaisen aineiston analyysi osoittaa, että ihmisillä oli kymmeniä erilaisia merkkejä, minkä perusteella he päättelivät ihmisen olevan kuollut tai juuri kuolemaisillaan. Skandinaavisesta aineistosta poiketen, italialaisessa aineistossa lääketieteen ammattilaiset saattoivat toisinaan yksin ilmoittaa, milloin henkilö oli kuollut. Lääkärit, apteekkarit, kirurgit tai jopa kätilöt toimivat Italiassa kuolleistaheräämisihmeiden asiantuntijatodistajina.
Asiantuntijatodistajia, reliikkien käyttöä ja pappien tiheämpää läsnäoloa lukuun ottamatta italialaiset kuolleistaheräämisnarratiivit eivät juurikaan eroa ruotsalaisesta aineistosta. Näin ollen on mahdollista todeta, että myöhäiseurooppalainen kuolemankulttuuri ja kuolemaan liitetty yhteisöllisyys kuvattiin hagiografisessa aineistossa varsin yhtenäisenä. Peilatessa tätä tutkimustulosta kuolemisen taito -oppaiden ohjeisiin, on kuitenkin helppo havaita, että ei ollut olemassa ainoastaan yhtä tapaa suhtautua kuolevaa ympäröivään yhteisöllisyyteen. Institutionalisoidussa uskossa, mitä kuolemisen taito -oppaat edustivat, yhteisön rooli nähtiin negatiivisena.
Hagiografinen materiaali viittaa siihen, että teologien ohjeistama malli, jossa yhteisö jätettiin kuolinhetken ulkopuolelle, ei noussut erityisen suosituksi toimintatavaksi. Kuolinvuoteen äärelle kokoontuminen oli tärkeä osa ihmisten elettyä uskoa 1400-luvun Euroopassa; yhteisöllisellä toiminnalla oli näin ollen tärkeä rooli keskiaikaisessa kuoleman prosessissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]