Ei esiinny omalla nimellään: Haastateltavien anonyymiys journalistisena rutiinina Helsingin Sanomien lifestyle-jutuissa vuonna 2020
Laine, Sanni (2021)
Laine, Sanni
2021
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-08-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108056456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108056456
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee nimettömiä lähteitä journalistisena rutiinina. Siinä pyritään selvittämään, millaisissa jutuissa Helsingin Sanomien lifestyle-toimitus jättää haastateltavan nimeämättä, ja käsitellään tapoja, joilla lukijalle perustellaan nimettömän lähteen käytön aiheellisuutta. Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimuskysymyksiin siitä, missä olosuhteissa haastateltava voi esiintyä jutussa osin tai kokonaan anonyyminä ja millaisia journalistisia rutiineja anonyymilähteiden käytöstä esiintyy julkaistuissa jutuissa.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksastatoista Helsingin Sanomien verkkosivuilla vuonna 2020 julkaistusta artikkelista. Nämä artikkelit olivat lifestyle-osastolla julkaistuja pitkiä tai keskipitkiä lukujuttuja, joiden päähaastateltava tai -haastateltavat esiintyvät nimettöminä. Aineisto jakautui juttujen pääteeman mukaisesti kuuteen kategoriaan, jotka olivat päihteiden ongelmakäyttö, terveys, vaikeudet ihmissuhteissa, raha, tyytymättömyys työhön ja häpeä tai salailu. Yleisin aihepiiri oli ihmissuhteet.
Aineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Nimettömien haastattelujen teemoja ja anonyymiyden rutiineja journalismissa on tutkittu Suomessa hyvin vähän, joten tämän tutkielman on tarkoitus olla eräänlainen ensikatsaus laajaan aiheeseen.
Tulokset viittaavat siihen, että lifestyle-juttujen haastateltavat esiintyvät nimettöminä, kun aihe on arkaluontoinen tai haastattelun aihe koskettaa olennaisesti myös muita ihmisiä. Arkaluontoisuutta ei usein perustella mitenkään vaan sen arvioiminen jää lukijan vastuulle. Anonyymiyden journalistisia rutiineja ovat muun muassa juttujen kuvitus graafisesti tai henkilökuvilla, joiden kohde on tunnistamaton, anonyymilähteiden nimeämiskäytännöt ja ilmaisutavat, joilla nimettömyydestä kerrotaan. Yleisimmin jutuissa
vedotaan edellä mainittuun arkaluontoisuuteen tai haluun suojella lähipiiriä ja heidän yksityisyyttään.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksastatoista Helsingin Sanomien verkkosivuilla vuonna 2020 julkaistusta artikkelista. Nämä artikkelit olivat lifestyle-osastolla julkaistuja pitkiä tai keskipitkiä lukujuttuja, joiden päähaastateltava tai -haastateltavat esiintyvät nimettöminä. Aineisto jakautui juttujen pääteeman mukaisesti kuuteen kategoriaan, jotka olivat päihteiden ongelmakäyttö, terveys, vaikeudet ihmissuhteissa, raha, tyytymättömyys työhön ja häpeä tai salailu. Yleisin aihepiiri oli ihmissuhteet.
Aineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Nimettömien haastattelujen teemoja ja anonyymiyden rutiineja journalismissa on tutkittu Suomessa hyvin vähän, joten tämän tutkielman on tarkoitus olla eräänlainen ensikatsaus laajaan aiheeseen.
Tulokset viittaavat siihen, että lifestyle-juttujen haastateltavat esiintyvät nimettöminä, kun aihe on arkaluontoinen tai haastattelun aihe koskettaa olennaisesti myös muita ihmisiä. Arkaluontoisuutta ei usein perustella mitenkään vaan sen arvioiminen jää lukijan vastuulle. Anonyymiyden journalistisia rutiineja ovat muun muassa juttujen kuvitus graafisesti tai henkilökuvilla, joiden kohde on tunnistamaton, anonyymilähteiden nimeämiskäytännöt ja ilmaisutavat, joilla nimettömyydestä kerrotaan. Yleisimmin jutuissa
vedotaan edellä mainittuun arkaluontoisuuteen tai haluun suojella lähipiiriä ja heidän yksityisyyttään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]