Erilaisten opetusmenetelmien vaikutus opetusvideoiden hyödyntämiseen matematiikan opiskelussa
Korpela, Jaana (2021)
Korpela, Jaana
2021
Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Master's Programme in Science and Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-08-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108056444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108056444
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, millainen yhteys käytetyllä opetusmenetelmällä on opetusvideoiden hyödyntämiseen matematiikan opiskelijoilla. Vertailtavina opetusmenetelminä tutkimuksessa ovat luentomainen opetus ja käänteinen opetus eli flippaus. Tampereen yliopistossa flippaus on toteutettu käänteisen oppimisen (flipped learning) ideologian pohjalta käyttäen osittain käänteisen opetuksen (flipped classroom) menetelmiä.
Tutkimusaineistoa on kerätty kahdelta lukuvuoden 2019-2020 Insinöörimatematiikka 1 -opintojaksolta ja kahdelta toteutukselta lukuvuoden 2020-2021 Insinöörimatematiikan perusteet -opintojaksolta. Toteutuksilta saatuna aineistona on käytetty opetusvideoiden katselutietoja, laskuharjoitusten ratkaisuvideoiden katselutietoja, opintojaksojen arviointitietoja ja toteutusten opiskelijoiden nimilistan mukaan kerättyjä oletettuja sukupuolitietoja. Aineistoa tutkittiin tilastollisesti.
Opintojaksojen opetusvideoista tutkimuksessa keskityttiin niihin videoihin, joiden aiheena olivat kompleksiluvut. Kompleksiluvut valittiin aiheeksi, koska niitä ei opiskella lukiossa, joten ne ovat suurimmalle osalle ensimmäisen vuoden opiskelijoista uusi aihe.
Tutkimuksessa selvisi, että opetusmenetelmä vaikutti opetusvideoiden hyödyntämiseen. Flippauksen menetelmin opetetuilla toteutuksilla opetusvideoita katsoi suurempi prosentuaalinen määrä opiskelijoita ja niistä katsottiin ajallisesti enemmän kuin luentomuotoisilla toteutuksilla. Tämä oli odotettu tulos, koska luentomaisessa opetuksessa uusi asia opiskellaan luennolla ja flippauksessa opetusvideoiden kautta. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolen vaikutusta videoiden katseluaktiivisuuteen. Saadun aineiston pohjalta huomattiin, että naiset hyödynsivät videoita enemmän kuin miehet. Opetusvideoiden katsomisella oli tutkimuksen mukaan yhteys opintojaksolta saatavaan arvosanaan.
Flippaustoteutuksilla opiskelijoille oli jaettu laskuharjoituksista ratkaisuvideot. Laskuharjoituksia oli kahdenlaisia. Osa tehtävistä piti palauttaa ennen laskuharjoituksia, jossa ne käytiin läpi ja loppuja oli mahdollista tehdä harjoituksissa ja palauttaa harjoitusten jälkeen. Opiskelijat hyödynsivät ratkaisuvideoita enemmän niiden tehtävien osalta, jotka palautettiin harjoitusten jälkeen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että opetusmenetelmällä on vaikutus opetusvideoiden hyödyntämiseen. Opetusmenetelmien erilainen luonne vaikuttaa opetusvideoiden tarpeeseen ja sitä kautta niiden käyttöön opiskelussa. Opetusvideoiden hyödyntämisellä näyttää olevan suotuisat vaikutukset opintojaksolta saatavaan arvosanaan, joten opetusvideoiden voidaan ajatella olevan apuna oppimisprosessissa.
Tutkimusaineistoa on kerätty kahdelta lukuvuoden 2019-2020 Insinöörimatematiikka 1 -opintojaksolta ja kahdelta toteutukselta lukuvuoden 2020-2021 Insinöörimatematiikan perusteet -opintojaksolta. Toteutuksilta saatuna aineistona on käytetty opetusvideoiden katselutietoja, laskuharjoitusten ratkaisuvideoiden katselutietoja, opintojaksojen arviointitietoja ja toteutusten opiskelijoiden nimilistan mukaan kerättyjä oletettuja sukupuolitietoja. Aineistoa tutkittiin tilastollisesti.
Opintojaksojen opetusvideoista tutkimuksessa keskityttiin niihin videoihin, joiden aiheena olivat kompleksiluvut. Kompleksiluvut valittiin aiheeksi, koska niitä ei opiskella lukiossa, joten ne ovat suurimmalle osalle ensimmäisen vuoden opiskelijoista uusi aihe.
Tutkimuksessa selvisi, että opetusmenetelmä vaikutti opetusvideoiden hyödyntämiseen. Flippauksen menetelmin opetetuilla toteutuksilla opetusvideoita katsoi suurempi prosentuaalinen määrä opiskelijoita ja niistä katsottiin ajallisesti enemmän kuin luentomuotoisilla toteutuksilla. Tämä oli odotettu tulos, koska luentomaisessa opetuksessa uusi asia opiskellaan luennolla ja flippauksessa opetusvideoiden kautta. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolen vaikutusta videoiden katseluaktiivisuuteen. Saadun aineiston pohjalta huomattiin, että naiset hyödynsivät videoita enemmän kuin miehet. Opetusvideoiden katsomisella oli tutkimuksen mukaan yhteys opintojaksolta saatavaan arvosanaan.
Flippaustoteutuksilla opiskelijoille oli jaettu laskuharjoituksista ratkaisuvideot. Laskuharjoituksia oli kahdenlaisia. Osa tehtävistä piti palauttaa ennen laskuharjoituksia, jossa ne käytiin läpi ja loppuja oli mahdollista tehdä harjoituksissa ja palauttaa harjoitusten jälkeen. Opiskelijat hyödynsivät ratkaisuvideoita enemmän niiden tehtävien osalta, jotka palautettiin harjoitusten jälkeen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että opetusmenetelmällä on vaikutus opetusvideoiden hyödyntämiseen. Opetusmenetelmien erilainen luonne vaikuttaa opetusvideoiden tarpeeseen ja sitä kautta niiden käyttöön opiskelussa. Opetusvideoiden hyödyntämisellä näyttää olevan suotuisat vaikutukset opintojaksolta saatavaan arvosanaan, joten opetusvideoiden voidaan ajatella olevan apuna oppimisprosessissa.