Patriots on Air : A Study of Russian and Georgian TV Journalism
Nazarenko, Salla (2021)
Nazarenko, Salla
Tampere University
2021
Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Communication, Media and Theatre
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2066-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2066-9
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja tarkastelee patriotismin merkitystä venäläisille ja georgialaisille TV-toimittajille. Lähtökohtana on, että patriotismin käsitteellä on merkitystä erityisesti yhteiskunnissa, joita uhkaa sisäinen tai ulkoinen konflikti. Niin Georgiassa kuin Venäjällä poliittiset johtajat ovat käyttäneet käsitettä ideologisena työkaluna. Venäjällä valtio rahoittaa patrioottisen kasvatuksen ohjelmia.
Tutkimusaineisto koostuu venäläisten ja georgialaisten toimittajien teemahaastatteluista sekä katsauksesta televisiokanavien sosiaalisen median keskusteluihin patrioottisten tapahtumien aikana: Voiton päivänä eli toukokuun yhdeksäntenä Venäjällä sekä Georgian ja Venäjän välisen viiden päivän sodan 10-vuotispäivänä elokuussa 2018.
Haastatellut toimittajat työskentelevät tai ovat työskennelleet tai muutoin tiiviissä yhteistyössä television kanssa. Televisio valittiin tutkimuskohteeksi, sillä huolimatta kansalaisten median käytön nopeista muutoksista ja television katsojamäärien laskusta, televisio on yhä suurin uutisten lähde venäläisten ja georgialaisten enemmistölle. Television omistussuhteista myös kiistellään monissa maissa, ja valtiolla on siihen intressi.
Tutkimusaineiston analyysissa käytetään temaattista analyysia, ja tuloksena erotetaan temaattisia puhetapoja television ympärillä. Journalisteille patriotismi on sekä syvän henkilökohtainen, intiimi tunne, ja sotilaallinen käsite. Patrioottisia narratiiveja hyödynnetään myös niin kutsutussa informaatiosodassa Venäjän ja lännen välillä.
Suurten TV-kanavien sosiaalisen median alustoilla käytävän keskustelun analyysi paljasti, että patrioottisina päivinä sosiaalisen median kupla on kiitollinen ja isänmaallinen. Sosiaalisen median käyttäjät muistavat sotasankareita, ilmaisevat kiitollisuutta heille ja erityisesti Georgiassa osallistuvat poliittisiin debatteihin.
Tutkimuksen teoreettinen pohja on Benedict Andersonin perinteisessä nationalismiteoriassa sekä Charles Taylorin ajatuksissa ”modernin sosiaalisesta kuvitelmasta” (”modern social imaginary”). Näiden käsitteiden kautta tutkimus pohtii nationalismin ja patriotismin eroja ja yhteneväisyyksiä. Tässä tutkimuksessa patriotismi ymmärretään toiminnaksi, joka voi olla kansalaislähtöistä, byrokraattista, tai kulttuuris-symbolista.
Toinen tärkeä käsite tutkimuksessa on Vamik Volkanin suurryhmäidentiteetti. Volkan on osoittanut työssään, että yksilöllisten identiteettien lisäksi meillä on suurryhmäidentiteetti, joka erottaa meidät tietyn ryhmän jäseniksi. Kullakin ryhmällä on omat valitut traumat ja kunnian aiheet, joista tulee osa suurryhmäidentiteettiä. Georgiassa ja Venäjällä patrioottiseen ajatteluun kuuluvat ajatus uhrauksista, kärsimyksestä ja menneestä kunniasta.
Tutkimus osoittaa, että patriotismi on eräs sateenvarjokäsite, joka vaikuttaa siihen, miten journalistit näkevät itsensä ammattilaisina ja kansalaisina. Median taloudellinen malli on myös merkittävä tekijä. Venäjällä valtio on television suuromistaja, ja Georgiassa omistajuudesta kiistelevät poliittisesti vaikutusvaltaiset liikemiehet. Journalistien ymmärrys patriotismista on aina myös henkilökohtaista ja kunkin ryhmän suurryhmäidentiteetti vaikuttaa siihen. Patrioottisen paineen alla työskentelevät toimittajat löytävät omat keinonsa toimia, ja ne vaihtelevat yksilöstä toiseen.
Tutkimusaineisto koostuu venäläisten ja georgialaisten toimittajien teemahaastatteluista sekä katsauksesta televisiokanavien sosiaalisen median keskusteluihin patrioottisten tapahtumien aikana: Voiton päivänä eli toukokuun yhdeksäntenä Venäjällä sekä Georgian ja Venäjän välisen viiden päivän sodan 10-vuotispäivänä elokuussa 2018.
Haastatellut toimittajat työskentelevät tai ovat työskennelleet tai muutoin tiiviissä yhteistyössä television kanssa. Televisio valittiin tutkimuskohteeksi, sillä huolimatta kansalaisten median käytön nopeista muutoksista ja television katsojamäärien laskusta, televisio on yhä suurin uutisten lähde venäläisten ja georgialaisten enemmistölle. Television omistussuhteista myös kiistellään monissa maissa, ja valtiolla on siihen intressi.
Tutkimusaineiston analyysissa käytetään temaattista analyysia, ja tuloksena erotetaan temaattisia puhetapoja television ympärillä. Journalisteille patriotismi on sekä syvän henkilökohtainen, intiimi tunne, ja sotilaallinen käsite. Patrioottisia narratiiveja hyödynnetään myös niin kutsutussa informaatiosodassa Venäjän ja lännen välillä.
Suurten TV-kanavien sosiaalisen median alustoilla käytävän keskustelun analyysi paljasti, että patrioottisina päivinä sosiaalisen median kupla on kiitollinen ja isänmaallinen. Sosiaalisen median käyttäjät muistavat sotasankareita, ilmaisevat kiitollisuutta heille ja erityisesti Georgiassa osallistuvat poliittisiin debatteihin.
Tutkimuksen teoreettinen pohja on Benedict Andersonin perinteisessä nationalismiteoriassa sekä Charles Taylorin ajatuksissa ”modernin sosiaalisesta kuvitelmasta” (”modern social imaginary”). Näiden käsitteiden kautta tutkimus pohtii nationalismin ja patriotismin eroja ja yhteneväisyyksiä. Tässä tutkimuksessa patriotismi ymmärretään toiminnaksi, joka voi olla kansalaislähtöistä, byrokraattista, tai kulttuuris-symbolista.
Toinen tärkeä käsite tutkimuksessa on Vamik Volkanin suurryhmäidentiteetti. Volkan on osoittanut työssään, että yksilöllisten identiteettien lisäksi meillä on suurryhmäidentiteetti, joka erottaa meidät tietyn ryhmän jäseniksi. Kullakin ryhmällä on omat valitut traumat ja kunnian aiheet, joista tulee osa suurryhmäidentiteettiä. Georgiassa ja Venäjällä patrioottiseen ajatteluun kuuluvat ajatus uhrauksista, kärsimyksestä ja menneestä kunniasta.
Tutkimus osoittaa, että patriotismi on eräs sateenvarjokäsite, joka vaikuttaa siihen, miten journalistit näkevät itsensä ammattilaisina ja kansalaisina. Median taloudellinen malli on myös merkittävä tekijä. Venäjällä valtio on television suuromistaja, ja Georgiassa omistajuudesta kiistelevät poliittisesti vaikutusvaltaiset liikemiehet. Journalistien ymmärrys patriotismista on aina myös henkilökohtaista ja kunkin ryhmän suurryhmäidentiteetti vaikuttaa siihen. Patrioottisen paineen alla työskentelevät toimittajat löytävät omat keinonsa toimia, ja ne vaihtelevat yksilöstä toiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4991]