Yhdenvertaisuuden arviointi asiakasmaksulakia koskevassa hallituksen esityksessä
Vettenranta, Emmi (2021)
Vettenranta, Emmi
2021
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-08-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202107286395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202107286395
Tiivistelmä
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman kirjauksen mukaan asiakasmaksulain uudistamisen tavoitteena on hoidon esteiden poistaminen ja terveyden tasa-arvon lisääminen muun muassa maksuttomuutta laajentamalla ja kohtuullistamalla maksuja. Hallitus antoi vuonna 2020 esityksen (129/2020 vp) asiakasmaksulain muutoksista, ja laki hyväksyttiin eduskunnassa. Laki astui voimaan 1.7.2021.
Tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiakasmaksulain säännökset edistävät ja mitkä heikentävät yhdenvertaisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan lainsäädäntötutkimuksellisella otteella, miten asiakasmaksulakia koskevassa hallituksen esityksessä on arvioitu yhdenvertaisuutta. Asiakasmaksulainsäädännön muutoksia systematisoidaan lainopillisella metodilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakasmaksulakia koskevassa hallituksen esityksessä yhdenvertaisuusvaikutuksia on arvioitu pääasiallisesti hyvin. Lakiesityksen yhdenvertaisuusarvioinnin ongelmat liittyvät laajemmin aiemmissa tutkimuksissa havaittuihin lainvalmistelun ongelmiin, kuten käytetyn tietopohjan epäselvyyteen, vaikutusten tunnistamiseen ja sidosryhmien kuulemiseen. Lakiesitys on kuitenkin ansioitunut erityisesti eri väestöryhmiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnissa ja lakiuudistuksen voidaan katsoa edistävän sille asetettuja tavoitteita yhdenvertaisuuden edistämisessä.
Tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiakasmaksulain säännökset edistävät ja mitkä heikentävät yhdenvertaisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan lainsäädäntötutkimuksellisella otteella, miten asiakasmaksulakia koskevassa hallituksen esityksessä on arvioitu yhdenvertaisuutta. Asiakasmaksulainsäädännön muutoksia systematisoidaan lainopillisella metodilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakasmaksulakia koskevassa hallituksen esityksessä yhdenvertaisuusvaikutuksia on arvioitu pääasiallisesti hyvin. Lakiesityksen yhdenvertaisuusarvioinnin ongelmat liittyvät laajemmin aiemmissa tutkimuksissa havaittuihin lainvalmistelun ongelmiin, kuten käytetyn tietopohjan epäselvyyteen, vaikutusten tunnistamiseen ja sidosryhmien kuulemiseen. Lakiesitys on kuitenkin ansioitunut erityisesti eri väestöryhmiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnissa ja lakiuudistuksen voidaan katsoa edistävän sille asetettuja tavoitteita yhdenvertaisuuden edistämisessä.