Katseenseurannan hyödyntäminen käyttäjän katseen ohjaamiseksi verkkosivuilla
Silvennoinen, Santtu (2021)
Silvennoinen, Santtu
2021
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-07-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106266075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106266075
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat keskeisessä roolissa nyky-yhteiskunnassa, sillä asiointi on siirtynyt valtaosin verkkoon. Yritysten liiketoiminta on osittain riippuvainen verkkosivujen suunnittelun onnistumisesta. Mikäli käyttäjä ei löydä vierailemaltaan sivustolta etsimäänsä nopeasti, käyttäjä poistuu sivustolta ja etsii haluamaansa muualta. Katseenseuranta on menetelmä, jonka avulla verkkosivun suunnittelija voi tutkia, mihin kohtaan käyttäjä katsoo sivulla.
Tavoitteena tässä tutkielmassa on selvittää, mitä käyttäjä havaitsee verkkosivuilla ja mitkä tekijät jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkoituksena on kartoittaa mahdollisia keinoja käyttäjän huomion ohjaamiseksi verkkosivuilla. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan katseenseurannan hyödyntämistä verkkosivujen suunnittelussa, sillä aihe on ajankohtainen ja merkittävä. Katseenseurantatutkimusten osalta pyrittiin löytämään mahdollisimman tuoretta tietoa. Lähteinä käytettiin tutkimusten lisäksi muuta alan kirjallisuutta sekä verkossa julkaistuja artikkeleita.
Aineistosta löytyi kaksi toisiaan täydentävää näkökulmaa. Ensimmäisessä näkökulmassa tarkastellaan, miten käyttäjän huomio jakautuu verkkosivulla. Tutkielmassa esitellään erilaisia psykologiaan perustuvia malleja käyttäjän huomion jakautumisesta ja tarkastellaan näitä malleja katseenseurantatutkimusten avulla. Työn toiseen näkökulmaan on koottu suunnitteluohjeita käyttäjän huomion ohjaamiseksi verkkosivuilla. Näiden tarkoituksena on tarjota oleellinen tieto helposti hyödynnettäväksi verkkosivuja suunniteltaessa.
Kirjallisuuskatsauksessa koottujen lähteiden avulla voidaan osoittaa, että käyttäjän huomiota voidaan ohjata verkkosivulla tehokkaasti esimerkiksi visuaalisen salienssin avulla. Erityisen silmiinpistävät piirteet omaavat alueet vetävät käyttäjän katsetta puoleensa, joten kyseessä on varsin tehokas keino käyttäjän huomion ohjaamiseen. Mainosbannerien tapauksessa havaittiin kuitenkin poikkeus korkean salienssin toimiessa päinvastaisella tavalla. Kyseistä ilmiötä, jossa käyttäjä välttää mainosten katsomista, kutsutaan bannerisokeudeksi. Bannerisokeutta voidaan välttää muuttamalla mainokset paremmin verkkosivun yleiseen tyyliin sopiviksi esimerkiksi suosimalla tekstimainoksia ja sulauttamalla ne muun tekstisisällön joukkoon. Kuitenkin tämänkaltainen toiminta saattaa herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä. Tutkimuksissa on havaittu myös, että verkkosivun sisällön sijoittelulla on suuri merkitys: verkkosivun alueista eniten huomiota saavat ylävasen ja keskiosa. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella on selvää, että käyttäjän huomiota pystytään ohjaamaan varsin tehokkaasti verkkosivuilla
Tavoitteena tässä tutkielmassa on selvittää, mitä käyttäjä havaitsee verkkosivuilla ja mitkä tekijät jäävät vähemmälle huomiolle. Tarkoituksena on kartoittaa mahdollisia keinoja käyttäjän huomion ohjaamiseksi verkkosivuilla. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan katseenseurannan hyödyntämistä verkkosivujen suunnittelussa, sillä aihe on ajankohtainen ja merkittävä. Katseenseurantatutkimusten osalta pyrittiin löytämään mahdollisimman tuoretta tietoa. Lähteinä käytettiin tutkimusten lisäksi muuta alan kirjallisuutta sekä verkossa julkaistuja artikkeleita.
Aineistosta löytyi kaksi toisiaan täydentävää näkökulmaa. Ensimmäisessä näkökulmassa tarkastellaan, miten käyttäjän huomio jakautuu verkkosivulla. Tutkielmassa esitellään erilaisia psykologiaan perustuvia malleja käyttäjän huomion jakautumisesta ja tarkastellaan näitä malleja katseenseurantatutkimusten avulla. Työn toiseen näkökulmaan on koottu suunnitteluohjeita käyttäjän huomion ohjaamiseksi verkkosivuilla. Näiden tarkoituksena on tarjota oleellinen tieto helposti hyödynnettäväksi verkkosivuja suunniteltaessa.
Kirjallisuuskatsauksessa koottujen lähteiden avulla voidaan osoittaa, että käyttäjän huomiota voidaan ohjata verkkosivulla tehokkaasti esimerkiksi visuaalisen salienssin avulla. Erityisen silmiinpistävät piirteet omaavat alueet vetävät käyttäjän katsetta puoleensa, joten kyseessä on varsin tehokas keino käyttäjän huomion ohjaamiseen. Mainosbannerien tapauksessa havaittiin kuitenkin poikkeus korkean salienssin toimiessa päinvastaisella tavalla. Kyseistä ilmiötä, jossa käyttäjä välttää mainosten katsomista, kutsutaan bannerisokeudeksi. Bannerisokeutta voidaan välttää muuttamalla mainokset paremmin verkkosivun yleiseen tyyliin sopiviksi esimerkiksi suosimalla tekstimainoksia ja sulauttamalla ne muun tekstisisällön joukkoon. Kuitenkin tämänkaltainen toiminta saattaa herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä. Tutkimuksissa on havaittu myös, että verkkosivun sisällön sijoittelulla on suuri merkitys: verkkosivun alueista eniten huomiota saavat ylävasen ja keskiosa. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella on selvää, että käyttäjän huomiota pystytään ohjaamaan varsin tehokkaasti verkkosivuilla
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]