Designing and Validating a Pay-per-x Maturity Model with Action Design Research
Schroderus, Joonas (2021)
Schroderus, Joonas
2021
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106155904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106155904
Tiivistelmä
The objective of this study was to find out how to design and validate a maturity model to use as a tool to assess the internal readiness of small to medium, business-to-business equipment manufacturing companies implementing new, service-based pay-per-x (PPX) business models. These business models focus on services related to the use, output or outcome of the equipment product, instead of the more traditional sale of the product itself. This means that potentially several, crucial changes in the companies are needed internally, which is why there is also a need for understanding the requirements for change. Consequently, a maturity model that aims to assess the readiness of a company to implement a new type of business model can be developed, in order understand the requirements that are needed in the implementation.
In order to address the need for assessing the companies’ readiness to implement the PPX business models, this study focused specifically on designing and validating a maturity model for assessing the PPX readiness of the internal aspects of the small to medium, business-to-business equipment manufacturing companies. With the help of the existing maturity model design frameworks, this study was built on an action design research approach, where the preliminary, theory-based maturity model was evaluated and modified by a continuous process of consulting different focus groups and other groups of experts. The study started with a literature review that was the basis of the preliminary maturity model, after which the preliminary model was modified through rounds of focus group discussions and expert workshops.
The result of the study was a suggestion of a maturity model with seven different dimensions, including organizational governance, strategy, risk management, competences & culture, product & production technology, data analytics as well as product life cycle processes. Moreover, five general reference levels for the pay-per-x business model maturity were created, as well as the individual minimum and maximum maturity level descriptions for each of the dimensions. Although the scope was limited to these specific companies and the internal readiness, these dimensions and reference levels were found out to be useful in initially assessing the readiness of implementing PPX business models in the specific context of the study. Moreover, in addition to validating the model, the study helped in validating the design criteria and maturity model development process in general, allowing the systematic development of PPX maturity models in the future as well, and potentially in other contexts as well. Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää, miten suunnitella ja validoida kypsyysmalli, jota voidaan käyttää työkaluna mittaamaan pienten ja keskisuurten, yritykseltä yritykselle myyvien laitevalmistajien sisäistä valmiutta toteuttaa uusia, palvelukeskeisiä pay-per-x (PPX) -liiketoimintamalleja. Nämä liiketoimintamallit keskittyvät käyttöön, tuotantoon tai tuloksiin perustuviin palveluihin sen sijaan, että keskittyisivät perinteisesti laitteen myymiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisesti monia, kriittisiä muutoksia tarvitaan yritysten sisällä, minkä vuoksi on myös olemassa tarve ymmärtää kyseisten muutosten tarpeita. Näin ollen voidaan luoda kypsyysmalli, joka tähtää arvioimaan yrityksen valmiutta toteuttaa uusia liiketoimintamalleja, jotta voidaan ymmärtää niitä tarpeita, joita muutoksissa tarvitaan.
Vastatakseen tarpeeseen arvioida yritysten valmiutta toteuttaa PPX-liiketoimintamalleja, tässä tutkimuksessa keskityttiin kypsyysmallin suunnitteluun erityisesti pienten ja keskisuurten, yrityksiltä yrityksille myyvien laitevalmistajien sisäiseen PPX-valmiuteen. Olemassa olevien kypsyysmallisuunnittelukehysten avulla tämä tutkimus rakennettiin suunnittelutoimintatutkimuksen lähestymistalla, jonka mukaan alkuperäistä, teoriaan perustuvaa kypsyysmallia arvioitiin ja muokattiin toistuvalla prosessilla, jossa kuultiin eri kohderyhmien ja asiantuntijoiden mielipiteitä. Tutkimus alkoi kirjallisuuskatsauksella, joka oli alkuperäisen kypsyysmallin perusta, minkä jälkeen mallia muokattiin kohderyhmäkeskustelujen ja asiantuntijatyöpajojen avulla.
Tutkimuksen tuloksena saatiin ehdotus kypsyysmallista seitsemällä eri ulottuvuudella, sisältäen organisaation hallinnan, strategian, osaamisen & kulttuurin, riskienhallinnan, tuote- ja tuotantoteknologian, data-analytiikan sekä tuotteen elinkaariprosessit. Lisäksi luotiin viisi yleistä viitetasoa PPX-liiketoimintamallien kypsyystasoille, sekä minimi- ja maksimitaso kaikille yksittäisille ulottuvuuksille. Vaikka tutkimuksen laajuus rajoittui tiettyihin yrityksiin ja sisäiseen valmiuteen, näiden ulottuvuuksien ja viitetasojen todettiin olevan hyödyllisiä alustavassa PPX-liiketoimintamallien toteutuksen valmiuden arvioinnissa tämän tutkimuksen kontekstissa. Lisäksi mallin validoinnin ohella tutkimus auttoi vahvistamaan suunnittelukriteerejä sekä yleisesti kypsyysmallin kehitysprosessia, mikä mahdollistaa systemaattisen PPX-kypsyysmallien kehittämisen myös tulevaisuudessa ja mahdollisesti myös eri konteksteissa.
In order to address the need for assessing the companies’ readiness to implement the PPX business models, this study focused specifically on designing and validating a maturity model for assessing the PPX readiness of the internal aspects of the small to medium, business-to-business equipment manufacturing companies. With the help of the existing maturity model design frameworks, this study was built on an action design research approach, where the preliminary, theory-based maturity model was evaluated and modified by a continuous process of consulting different focus groups and other groups of experts. The study started with a literature review that was the basis of the preliminary maturity model, after which the preliminary model was modified through rounds of focus group discussions and expert workshops.
The result of the study was a suggestion of a maturity model with seven different dimensions, including organizational governance, strategy, risk management, competences & culture, product & production technology, data analytics as well as product life cycle processes. Moreover, five general reference levels for the pay-per-x business model maturity were created, as well as the individual minimum and maximum maturity level descriptions for each of the dimensions. Although the scope was limited to these specific companies and the internal readiness, these dimensions and reference levels were found out to be useful in initially assessing the readiness of implementing PPX business models in the specific context of the study. Moreover, in addition to validating the model, the study helped in validating the design criteria and maturity model development process in general, allowing the systematic development of PPX maturity models in the future as well, and potentially in other contexts as well.
Vastatakseen tarpeeseen arvioida yritysten valmiutta toteuttaa PPX-liiketoimintamalleja, tässä tutkimuksessa keskityttiin kypsyysmallin suunnitteluun erityisesti pienten ja keskisuurten, yrityksiltä yrityksille myyvien laitevalmistajien sisäiseen PPX-valmiuteen. Olemassa olevien kypsyysmallisuunnittelukehysten avulla tämä tutkimus rakennettiin suunnittelutoimintatutkimuksen lähestymistalla, jonka mukaan alkuperäistä, teoriaan perustuvaa kypsyysmallia arvioitiin ja muokattiin toistuvalla prosessilla, jossa kuultiin eri kohderyhmien ja asiantuntijoiden mielipiteitä. Tutkimus alkoi kirjallisuuskatsauksella, joka oli alkuperäisen kypsyysmallin perusta, minkä jälkeen mallia muokattiin kohderyhmäkeskustelujen ja asiantuntijatyöpajojen avulla.
Tutkimuksen tuloksena saatiin ehdotus kypsyysmallista seitsemällä eri ulottuvuudella, sisältäen organisaation hallinnan, strategian, osaamisen & kulttuurin, riskienhallinnan, tuote- ja tuotantoteknologian, data-analytiikan sekä tuotteen elinkaariprosessit. Lisäksi luotiin viisi yleistä viitetasoa PPX-liiketoimintamallien kypsyystasoille, sekä minimi- ja maksimitaso kaikille yksittäisille ulottuvuuksille. Vaikka tutkimuksen laajuus rajoittui tiettyihin yrityksiin ja sisäiseen valmiuteen, näiden ulottuvuuksien ja viitetasojen todettiin olevan hyödyllisiä alustavassa PPX-liiketoimintamallien toteutuksen valmiuden arvioinnissa tämän tutkimuksen kontekstissa. Lisäksi mallin validoinnin ohella tutkimus auttoi vahvistamaan suunnittelukriteerejä sekä yleisesti kypsyysmallin kehitysprosessia, mikä mahdollistaa systemaattisen PPX-kypsyysmallien kehittämisen myös tulevaisuudessa ja mahdollisesti myös eri konteksteissa.