"Mä olen saanut mahdollisuudet oppia" : Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa
Niittylahti, Satu (2021)
Niittylahti, Satu
Tampereen yliopisto
2021
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2014-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2014-0
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan tutkimuskohteena oli ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien nuorten opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opintoihin kiinnittymiseen liittyviä tekijöitä sekä opintoihin kiinnittymisen kehittymistä ammatillisten opintojen aikana. Tutkimuksessa tuodaan esiin opiskelijan näkökulma ammatillisen koulutuksen arkeen ja opintoihin kiinnittymiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä ammatillinen koulutus hakee uusia muotojaan viimeisimmän koulutusuudistuksen jälkeen ja kuluvan vuoden (2021) aikana oppivelvollisuus laajenee 18 ikävuoteen asti. Väitöskirja tarjoaa näkökulmia ammatillisen koulutuksen kehittämiseen tässä muutosvaiheessa.
Tutkimus oli monimenetelmällinen pitkittäistutkimus. Tutkimukseen osallistuivat kahden ammatillisen oppilaitoksen kaikki syksyllä 2016 aloittaneet alle 18-vuotiaat liiketalouden, kone- ja tuotantotekniikan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoille suunnattu kyselyaineisto (n = 364) sekä opiskelijoiden haastatteluaineistot. Ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena haastatteluihin osallistui 17 opiskelijaa, ja he edustivat kaikkia kolmea tutkimukseen osallistunutta alaa. Kolmantena opiskeluvuotena haastatteluihin osallistui 12 opiskelijaa.
Tässä tutkimuksessa opintoihin kiinnittyminen näyttäytyi koko opintojen ajan muovautuvana prosessina. Ensimmäisenä opiskeluvuotena opintoihin kiinnittyminen osoittautui haastavaksi opiskelijoiden monisyisten epävarmuuden tunteiden vuoksi. Epävarmuus liittyi alavalinnan, uuteen kouluun siirtymisen, oman paikan löytymisen ja aikuistumisen pohdintoihin. Tulosten perusteella koulutussiirtymissä on Suomessa edelleen kehitettävää. Opintojen alkuvaiheessa kiinnittymistä tukevina tekijöinä korostuivat etenkin hyvät suhteet luokkakavereihin sekä opiskeluyhteisöön kuuluminen. Ensimmäisenä opiskeluvuotena moni opiskelija odotti kiinnostuksen syttymistä. Opintojen alkuvaiheessa on keskeistä, että opiskelija saa kavereita oppi- laitoksesta ja löytää itselleen sopivia oppimisen tapoja. Näin kuulumisen tunne ja oman paikan löytyminen yhteisössä pääsevät kehittymään. Opetuksen tahtiin on hyvä kiinnittää huomiota ja antaa aikaa sille, että valitun alan mahdollisuudet avautuvat opiskelijalle.
Koulumuotoinen opiskelu oli kehittänyt tutkimukseen osallistuneiden opiskeluvalmiuksia
ja antanut opiskelijalle ja hänen valinnoilleen aktiivisen roolin. Koulumuotoisessa opiskelussa opiskelijalle asetetaan selkeitä rajoja ja toisaalta tuetaan opiskelijaa ottamaan hallitusti vastuuta omista opinnoistaan. Erityisesti erilaiset oppimisen tavat nousivat keskeisiksi keinoiksi tukea kiinnittymistä. Näin ollen opettajan ammattitaito ja mahdollisuus tehdä pedagogisia ratkaisuja tilanteen ja opiskelijoiden mukaan korostuvat. Lisäksi opiskelun olisi hyvä perustua vuosiluokkiin, koska tämä voi selkiinnyttää ja konkretisoida oppimisen etenemisen aikataulua. Tutkimustulokset muistuttavat siitä, että ammatillisessa koulutuksessa on tärkeää ottaa huomioon se, että opiskelijat elävät nuoruuttaan.
Tutkimus oli monimenetelmällinen pitkittäistutkimus. Tutkimukseen osallistuivat kahden ammatillisen oppilaitoksen kaikki syksyllä 2016 aloittaneet alle 18-vuotiaat liiketalouden, kone- ja tuotantotekniikan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoille suunnattu kyselyaineisto (n = 364) sekä opiskelijoiden haastatteluaineistot. Ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena haastatteluihin osallistui 17 opiskelijaa, ja he edustivat kaikkia kolmea tutkimukseen osallistunutta alaa. Kolmantena opiskeluvuotena haastatteluihin osallistui 12 opiskelijaa.
Tässä tutkimuksessa opintoihin kiinnittyminen näyttäytyi koko opintojen ajan muovautuvana prosessina. Ensimmäisenä opiskeluvuotena opintoihin kiinnittyminen osoittautui haastavaksi opiskelijoiden monisyisten epävarmuuden tunteiden vuoksi. Epävarmuus liittyi alavalinnan, uuteen kouluun siirtymisen, oman paikan löytymisen ja aikuistumisen pohdintoihin. Tulosten perusteella koulutussiirtymissä on Suomessa edelleen kehitettävää. Opintojen alkuvaiheessa kiinnittymistä tukevina tekijöinä korostuivat etenkin hyvät suhteet luokkakavereihin sekä opiskeluyhteisöön kuuluminen. Ensimmäisenä opiskeluvuotena moni opiskelija odotti kiinnostuksen syttymistä. Opintojen alkuvaiheessa on keskeistä, että opiskelija saa kavereita oppi- laitoksesta ja löytää itselleen sopivia oppimisen tapoja. Näin kuulumisen tunne ja oman paikan löytyminen yhteisössä pääsevät kehittymään. Opetuksen tahtiin on hyvä kiinnittää huomiota ja antaa aikaa sille, että valitun alan mahdollisuudet avautuvat opiskelijalle.
Koulumuotoinen opiskelu oli kehittänyt tutkimukseen osallistuneiden opiskeluvalmiuksia
ja antanut opiskelijalle ja hänen valinnoilleen aktiivisen roolin. Koulumuotoisessa opiskelussa opiskelijalle asetetaan selkeitä rajoja ja toisaalta tuetaan opiskelijaa ottamaan hallitusti vastuuta omista opinnoistaan. Erityisesti erilaiset oppimisen tavat nousivat keskeisiksi keinoiksi tukea kiinnittymistä. Näin ollen opettajan ammattitaito ja mahdollisuus tehdä pedagogisia ratkaisuja tilanteen ja opiskelijoiden mukaan korostuvat. Lisäksi opiskelun olisi hyvä perustua vuosiluokkiin, koska tämä voi selkiinnyttää ja konkretisoida oppimisen etenemisen aikataulua. Tutkimustulokset muistuttavat siitä, että ammatillisessa koulutuksessa on tärkeää ottaa huomioon se, että opiskelijat elävät nuoruuttaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]