Kuudesluokkalaisen minäkäsitys tulevaisuudenkuvan peilinä
Honkanen, Tytti; Kontkanen, Ronja (2021)
Honkanen, Tytti
Kontkanen, Ronja
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106075714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106075714
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää kuudesluokkalaisten oppilaiden tulevaisuuskuvien sisältöjä sekä minäkuvan yhteyttä tulevaisuudenkuviin. Tutkimuskentällä on vain vähän tutkimuksia, joissa on käsitelty tulevaisuudenkuvien ja minäkäsityksen yhteyttä. Tulevaisuudenkuvia ja minäkäsitystä on tutkittu erikseen runsaasti, mikä on mahdollistanut teoreettisen viitekehyksen luotettavuuden. Tästä syystä aiheemme tutkiminen on merkityksellistä ja tuottaa tutkimuskentälle uutta tietoa. Tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat “Millaisia asioita kuudesluokkalainen oppilas nostaa esille kertoessaan omasta tulevaisuudestaan?” ja “Millainen yhteys oppilaan minäkäsityksellä on oppilaan tulevaisuudenkuvaan?”
Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta pirkanmaalaisesta koulusta keväällä 2021. Aineisto rakentui yhteensä 31:n oppilaan kertomuksesta ja minäkäsitykseen liittyvästä tehtävästä. Tutkimuksemme tutkittavaksi ikäryhmäksi valikoitui kuudesluokkalaiset, sillä aikeisempien tutkimusten mukaan kuudesluokkalaisten minäkuva on selkeytymässä. Narratiivisen tehtävätyypin vuoksi laadullisen aineiston analyysin tavaksi muodostui narratiivinen analyysi ja teemoittelu. Narratiivisen analyysin keinona tutkimuksessa käytettiin aktanttimallia, jonka myötä kertomusten olennaisimmat sisällölliset elementit oli mahdollista tuoda esille.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin viisi erilaista tyyppitarinaa, joissa nostettiin esille kertomuksissa esiintyviä teemoja. Tulosten mukaan oppilaiden tulevaisuudenkuvat ovat toisistaan poikkeavia monilla eri osa-alueilla. Tulevaisuudenkuvat erosivat toisistaan erityisesti tavoitteiden, motivaation ja minäpystyvyyden suhteen. Oppilaan tulevaisuudenkuva vaikuttaa oppilaan toimintaan ja motivaatioon nykyhetkessä, minkä vuoksi tutkimuksen tulokset antavat tärkeää tietoa kasvattajille. Tulevaisuuskasvatuksen avulla opettajana on mahdollistaa tukea oppilasta rakentamaan vakaa ja vahva tulevaisuudenkuva sekä minäkäsitys. Tulevaisuuskasvatuksen lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille erilaisia menetelmiä, joiden avulla luokanopettajan on mahdollista tukea oppilaiden minäkäsityksen kehitystä.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta pirkanmaalaisesta koulusta keväällä 2021. Aineisto rakentui yhteensä 31:n oppilaan kertomuksesta ja minäkäsitykseen liittyvästä tehtävästä. Tutkimuksemme tutkittavaksi ikäryhmäksi valikoitui kuudesluokkalaiset, sillä aikeisempien tutkimusten mukaan kuudesluokkalaisten minäkuva on selkeytymässä. Narratiivisen tehtävätyypin vuoksi laadullisen aineiston analyysin tavaksi muodostui narratiivinen analyysi ja teemoittelu. Narratiivisen analyysin keinona tutkimuksessa käytettiin aktanttimallia, jonka myötä kertomusten olennaisimmat sisällölliset elementit oli mahdollista tuoda esille.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin viisi erilaista tyyppitarinaa, joissa nostettiin esille kertomuksissa esiintyviä teemoja. Tulosten mukaan oppilaiden tulevaisuudenkuvat ovat toisistaan poikkeavia monilla eri osa-alueilla. Tulevaisuudenkuvat erosivat toisistaan erityisesti tavoitteiden, motivaation ja minäpystyvyyden suhteen. Oppilaan tulevaisuudenkuva vaikuttaa oppilaan toimintaan ja motivaatioon nykyhetkessä, minkä vuoksi tutkimuksen tulokset antavat tärkeää tietoa kasvattajille. Tulevaisuuskasvatuksen avulla opettajana on mahdollistaa tukea oppilasta rakentamaan vakaa ja vahva tulevaisuudenkuva sekä minäkäsitys. Tulevaisuuskasvatuksen lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille erilaisia menetelmiä, joiden avulla luokanopettajan on mahdollista tukea oppilaiden minäkäsityksen kehitystä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6531]