Measuring the offering development process performance: Case study
Ahokas, Essi (2021)
Ahokas, Essi
2021
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106065693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106065693
Tiivistelmä
Performance measurement has gained attention since 1990’s. Organizations have implemented different management trends and philosophies since, and furthermore, new trends are still evolving. Organizations have better capability for measuring performance, as nowadays IT architecture enables organizations to produce and capture more data. In this thesis the performance measurement in research and development (R&D) process is examined.
The objective of the thesis is to study how the performance of the offering development process can be measured in the case company. In the management accounting literature, performance measurement has been examined through the entire organization’s performance. The need for study of innovations, such as process management, has been emphasized in the literature. The objective of this thesis is to fill that gap in the research field. The thesis is conducted by analyzing the current performance measures in the new product development (NPD) process from the perspective of management accounting and process management.
In the theoretical framework of the thesis, the topics about the nature of the R&D function, quality and process management, management controls systems, measuring performance in general and measuring business process performance are discussed. The similarities in developing measures in management accounting, and process management were found. The research data was gathered by unstructured interviews. In addition, the documents from case company were used as research data. The interviews and documents were analyzed by using data driven content analysis.
In the current offering development process, the new product development (NPD) was seen to be important stage of the process. The context is the key factor for developing measures. Current views about the process performance supported the findings from the analysis of current NPD measures. The forecasted cash flow and costs for products estimated better performance for products than what was achieved. The measurement challenges were found regarding the material costs, work-related costs and options. In addition, the process consistency and development of information systems were seen crucial for process performance.
In the conclusion of the thesis the measurement challenges and recommended solutions for improving the measures are introduced. The case company can utilize the findings in the development of current and future measures. Furthermore, the findings can be utilized in other core process measures. The results of this case study cannot be generalized and transferred, as the phenomenon of performance measurement cannot be separated from the organizational context. However, the thesis can be utilized for practical advices about the performance measures in organizations which are implementing the process management thinking. Suoritusmittausta on käsitelty kirjallisuudessa 1990-luvulta alkaen. Organisaatiot ovat implementoineet erilaisia johtamisfilosofioita siitä lähtien, ja uusia trendejä syntyy yhä. Organisaatioilla on lisääntyvä kyky suorituksen mittaamiseen, sillä tietotekninen kehitys mahdollistaa datan entistä paremman tuottamisen ja hyödyntämisen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotekehityksen prosessin suoritusmittausta.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka tuotekehityksen prosessin suoritusta voidaan mitata tapaustutkimuksen keinoin case-yrityksessä. Johdon laskentatoimen tutkimuskirjallisuudessa pääosin koko organisaation suoritusta on tutkittu. Kirjallisuudessa on painotettu uusien innovaatioiden, kuten prosessijohtamisen, tutkimista johdon laskentatoimen näkökulmasta. Tämän tutkielma pyrkii täyttämään tätä tutkimusaukkoa analysoimalla nykyisiä tuotekehityksen mittareita johdon laskentatoimen ja prosessijohtamisen näkökulmasta.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tuotekehitys-funktion luonnetta, laatu- ja prosessijohtamista, johdon kontrollijärjestelmiä, yleisesti organisaation suoritusmittausta sekä prosessin suoriutumisen mittarointia. Suoritusmittariston kehityksessä havaittiin yhtäläisyyksiä johdon laskentatoimen ja prosessijohtamisen kirjallisuudessa. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla sekä case-organisaation dokumentteja käytettiin tutkimusaineistona. Haastattelut ja dokumentit analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tärkeänä vaiheena nykyisessä tuotetarjonnan prosessissa nähtiin uuden tuotteen kehityksen prosessi. Organisaatioympäristö on avainasemassa suoritusmittariston kehityksen kannalta. Haastatteluissa esiin nousseet nykyiset näkemykset prosessin suoriutumisesta tukivat löydöksiä tuotekehityksen mittareiden analyysista. Ennustetut kassavirrat ja kustannukset tuotteille arvioitiin paremmiksi kuin tuotteiden todellinen suoritus osoitti. Suoritusmittaroinnin haasteet liittyivät materiaalikustannuksiin, tuotteelle tehtävään työhön liittyviin kustannuksiin sekä tuotteisiin valittaviin optioihin. Lisäksi prosessin yhdenmukaisuus ja tietojärjestelmien kehitys nähtiin tärkeinä prosessin suorituksen kannalta.
Tutkielman yhteenvedossa esitellään mittaroinnin haasteet ja ratkaisuehdotukset mittaroinnin parantamiseksi. Case-yritys voi hyödyntää tutkielman tuloksia kehittäessään nykyisiä ja tulevia suoritusmittareita prosesseille. Lisäksi yritys voi hyödyntää tuloksia muiden pääprosessien mittareiden kehityksessä. Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, sillä suoritusmittaristoa ei voida erottaa organisaatioympäristöstä. Yritykset, jotka vasta implementoivat prosessijohtamisen mallia, voivat hyödyntää tutkielman tuloksia käytännön neuvoina.
The objective of the thesis is to study how the performance of the offering development process can be measured in the case company. In the management accounting literature, performance measurement has been examined through the entire organization’s performance. The need for study of innovations, such as process management, has been emphasized in the literature. The objective of this thesis is to fill that gap in the research field. The thesis is conducted by analyzing the current performance measures in the new product development (NPD) process from the perspective of management accounting and process management.
In the theoretical framework of the thesis, the topics about the nature of the R&D function, quality and process management, management controls systems, measuring performance in general and measuring business process performance are discussed. The similarities in developing measures in management accounting, and process management were found. The research data was gathered by unstructured interviews. In addition, the documents from case company were used as research data. The interviews and documents were analyzed by using data driven content analysis.
In the current offering development process, the new product development (NPD) was seen to be important stage of the process. The context is the key factor for developing measures. Current views about the process performance supported the findings from the analysis of current NPD measures. The forecasted cash flow and costs for products estimated better performance for products than what was achieved. The measurement challenges were found regarding the material costs, work-related costs and options. In addition, the process consistency and development of information systems were seen crucial for process performance.
In the conclusion of the thesis the measurement challenges and recommended solutions for improving the measures are introduced. The case company can utilize the findings in the development of current and future measures. Furthermore, the findings can be utilized in other core process measures. The results of this case study cannot be generalized and transferred, as the phenomenon of performance measurement cannot be separated from the organizational context. However, the thesis can be utilized for practical advices about the performance measures in organizations which are implementing the process management thinking.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka tuotekehityksen prosessin suoritusta voidaan mitata tapaustutkimuksen keinoin case-yrityksessä. Johdon laskentatoimen tutkimuskirjallisuudessa pääosin koko organisaation suoritusta on tutkittu. Kirjallisuudessa on painotettu uusien innovaatioiden, kuten prosessijohtamisen, tutkimista johdon laskentatoimen näkökulmasta. Tämän tutkielma pyrkii täyttämään tätä tutkimusaukkoa analysoimalla nykyisiä tuotekehityksen mittareita johdon laskentatoimen ja prosessijohtamisen näkökulmasta.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tuotekehitys-funktion luonnetta, laatu- ja prosessijohtamista, johdon kontrollijärjestelmiä, yleisesti organisaation suoritusmittausta sekä prosessin suoriutumisen mittarointia. Suoritusmittariston kehityksessä havaittiin yhtäläisyyksiä johdon laskentatoimen ja prosessijohtamisen kirjallisuudessa. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla sekä case-organisaation dokumentteja käytettiin tutkimusaineistona. Haastattelut ja dokumentit analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tärkeänä vaiheena nykyisessä tuotetarjonnan prosessissa nähtiin uuden tuotteen kehityksen prosessi. Organisaatioympäristö on avainasemassa suoritusmittariston kehityksen kannalta. Haastatteluissa esiin nousseet nykyiset näkemykset prosessin suoriutumisesta tukivat löydöksiä tuotekehityksen mittareiden analyysista. Ennustetut kassavirrat ja kustannukset tuotteille arvioitiin paremmiksi kuin tuotteiden todellinen suoritus osoitti. Suoritusmittaroinnin haasteet liittyivät materiaalikustannuksiin, tuotteelle tehtävään työhön liittyviin kustannuksiin sekä tuotteisiin valittaviin optioihin. Lisäksi prosessin yhdenmukaisuus ja tietojärjestelmien kehitys nähtiin tärkeinä prosessin suorituksen kannalta.
Tutkielman yhteenvedossa esitellään mittaroinnin haasteet ja ratkaisuehdotukset mittaroinnin parantamiseksi. Case-yritys voi hyödyntää tutkielman tuloksia kehittäessään nykyisiä ja tulevia suoritusmittareita prosesseille. Lisäksi yritys voi hyödyntää tuloksia muiden pääprosessien mittareiden kehityksessä. Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, sillä suoritusmittaristoa ei voida erottaa organisaatioympäristöstä. Yritykset, jotka vasta implementoivat prosessijohtamisen mallia, voivat hyödyntää tutkielman tuloksia käytännön neuvoina.