Valmiuksien kautta voittoon: Millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät omat valmiutensa opettaa suomi toisena kielenä-oppilaita?
Ekström, Mia (2021)
Ekström, Mia
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106045680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106045680
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus ja globalisoituva yhteiskunta ovat teemoja, jotka ovat ajankohtaisia kaikille. Erityisesti koulutuksen tekijät, ja täten myös opettajat, kokevat näiden vaikutuksen omassa arjessaan ja työssään. Opettajan tulee nykyään omata riittävät valmiudet kohdata oppilaita erilaisista kulttuureista, samalla huomioiden kielellisen moninaisuuden. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisena Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat kokevat omat valmiutensa opettaa oppilaita, jotka opiskelevat suomi toisena kielenä oppimäärässä. Tämän lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia interkulttuurisuuden kypsyyden tasoja opiskelijoilla on. Tutkimuskysymyksiä olivat, millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijat liittävät S2-opetukseen, mitä he kokevat luokanopettajakoulutuksesta puuttuvan, ja millaisia interkulttuurisuuden kypsyyden tasoja luokanopettajaopiskelijoilla on.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, jotka toteutettiin valmiin haastattelurungon avulla. Tämän myötä jokaiselle haastateltavalle esitettiin samat kysymykset, samassa järjestyksessä. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa.
Analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä. Ensimmäistä tutkimuskysymystä, ja sen alakysymystä, tarkasteltiin aineistolähtöisesti. Toista tutkimuskysymystä lähestyttiin teorialähtöisesti, hyödyntäen Kingin ja Baxter Magoldan (2005) interkulttuurisen kypsyyden mallia. Tämän mallin kautta kuvaillaan, mille tasolle opiskelijat asettuvat, kun arvioidaan interkulttuurista kompetenssia. Mallissa on kolme ulottuvuutta, jotka kuvaavat kompetenssin eri osa-alueita.
Analyysin perusteella opiskelijoiden kokemat valmiudet jaettiin kolmeen yläluokkaan: S2-oppilaiden kohtaaminen, S2-didaktiikka ja yliopisto-opetuksen puutteet. Opiskelijat liittivät S2-opetukseen hyvin samankaltaisia valmiuksia; tämän lisäksi koettujen puutteiden kohdalla opiskelijat esittivät yhteneviä ajatuksia. Interkulttuurisen kypsyyden osalta opiskelijat olivat hyvin toistensa kaltaisia, yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Opiskelijat asettuivat usein kahden viimeisen tason väliin, mutta kypsä taso oli hyvin edustettuna, etenkin interpersoonallisen ulottuvuuden osalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, jotka toteutettiin valmiin haastattelurungon avulla. Tämän myötä jokaiselle haastateltavalle esitettiin samat kysymykset, samassa järjestyksessä. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa.
Analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä. Ensimmäistä tutkimuskysymystä, ja sen alakysymystä, tarkasteltiin aineistolähtöisesti. Toista tutkimuskysymystä lähestyttiin teorialähtöisesti, hyödyntäen Kingin ja Baxter Magoldan (2005) interkulttuurisen kypsyyden mallia. Tämän mallin kautta kuvaillaan, mille tasolle opiskelijat asettuvat, kun arvioidaan interkulttuurista kompetenssia. Mallissa on kolme ulottuvuutta, jotka kuvaavat kompetenssin eri osa-alueita.
Analyysin perusteella opiskelijoiden kokemat valmiudet jaettiin kolmeen yläluokkaan: S2-oppilaiden kohtaaminen, S2-didaktiikka ja yliopisto-opetuksen puutteet. Opiskelijat liittivät S2-opetukseen hyvin samankaltaisia valmiuksia; tämän lisäksi koettujen puutteiden kohdalla opiskelijat esittivät yhteneviä ajatuksia. Interkulttuurisen kypsyyden osalta opiskelijat olivat hyvin toistensa kaltaisia, yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Opiskelijat asettuivat usein kahden viimeisen tason väliin, mutta kypsä taso oli hyvin edustettuna, etenkin interpersoonallisen ulottuvuuden osalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]