Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Era of Influencer: The recent trends in the use of the word influencer

Nyrhinen, Sassa (2021)

 
Avaa tiedosto
NyrhinenSassa.pdf (628.5Kt)
Lataukset: 



Nyrhinen, Sassa
2021

Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in English Language, Literature and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106035655
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tutkii sanan influencer kehitystä vuosina 2010–2020 korpusaineiston avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sitä, miten influencer-sanan käyttö on muuttunut määrältään ja kontekstiltaan lähivuosina, sekä sitä, miten sanan merkitys on mahdollisesti muuttunut kyseisten vuosien aikana. Influencer tarkoittaa henkilöä, joka toimii jonkinlaisena vaikuttajana sosiaalisessa mediassa omalle yleisölleen. Sosiaalinen media ja siihen liittyvä vaikuttaminen ovat nousseet yhteiskunnassa merkittäviksi ja laajan huomion saavuttaneiksi asioiksi, minkä vuoksi myös termi influencer on merkitykseltään muuttunut kuvaamaan sosiaalisen median vaikuttajaa. Sanaa influencer ei ole tutkittu aiemmin kielitieteen näkökulmasta, joten tutkimuksen teoriaosuus koostuu sosiaaliseen mediaan, kielen muutokseen ja korpuslingvistiikkaan liittyvistä taustamateriaaleista. Tutkimuskysymykset ovat 1) Miten sanan influencer käyttö on kehittynyt vuosina 2010–2020? ja 2) Kuinka hyvin kielikorpukset heijastavat sanan kehitystä?
Tutkimuksen aineistona käytettiin pääosin News On the Web -korpusta (NOW), joka tutkimuksen tekohetkellä koostui 12.6 miljardista sanasta aineistoa, joka on koottu englanninkielisistä verkkouutisista vuodesta 2010 eteenpäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin frekvenssilukuja, sanan lähellä esiintyviä sanoja eli kollokaatteja, sekä konkordanssirivejä eli sanan esiintymiskonteksteja.
Tutkimuksen pohjalta voidaan tehdä kolme keskeistä havaintoa. Ensimmäiseksi, influencer-sanan käyttö on kasvanut huomattavasti vuosina 2010–2020, mistä voidaan päätellä, että se on luultavasti saanut uuden merkityksen sosiaalisen median vaikuttamiseen viittaavana sanana, jolloin sosiaalisen median laaja vaikutus yhteiskuntaan on myös lisännyt sanan käyttöä merkittävästi arkikielessä. Toiseksi sanan merkityksen muutos voidaan nähdä selvästi sen kontekstin ja kollokaattien muutoksesta. Vuonna 2010 influencer-sanan konteksti viittasi merkitykseen vaikuttajista yleisesti, kun taas vuonna 2020 sen konteksti viittasi vahvasti siihen, että influencer tarkoittaa vain sosiaalisessa mediassa toimivaan vaikuttajaa. Viimeinen tärkeä tulos oli se, että korpusaineiston avulla voidaan tehokkaasti tutkia sanan kehitystä lyhyenkin ajanjakson puitteissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste