Ensihoitajien kokemuksia: Työskentely koronapandemian alkuvaiheessa
Peltonen, Pia-Sofia (2021)
Peltonen, Pia-Sofia
2021
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106025649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106025649
Tiivistelmä
Maailman terveysjärjestö julisti maaliskuussa vuonna 2020 koronaviruksen aiheuttaman taudin leviämisen pandemiaksi. Terveydenhuoltoa kohtasi globaalissa mittakaavassa poikkeustilanne, jonka vaikutukset ulottuivat jokaisen terveydenhuollossa työskentelevän elämään. Ensihoitajat olivat etulinjassa kohtaamassa koronapandemiaa. Tutkimusten mukaan hoitotyöntekijöiden kokemuksiin työskentelystä epidemia- ja pandemiatilanteissa liittyy paljon erilaisia näkökulmia tilanteen aiheuttamasta emotionaalisesta kuormituksesta käytännön työhön liittyviin haasteisiin. Ensihoitajien näkökulmaa on tutkittu vähän. Suomessa koronaviruksen leviämisen aiheuttama poikkeustilanne oli nykyterveydenhuollon mittakaavassa ensimmäinen pandemia, jonka työhön kohdistuneet vaikutukset olivat merkittävät.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoitajien kokemuksia työskentelystä koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuotettavan tiedon avulla lisätä ymmärrystä Suomessa uudesta ilmiöstä, ensihoitotyöstä pandemian aikana. Tietoa voidaan hyödyntää ensihoitotyöntekijöiden tukemiseen pandemian jatkuessa ja tuleviin pandemioihin varautuessa. Tuottamalla ilmiöstä tietoa voidaan kerryttää hoitotieteellistä tietoperustaa hoitotyöntekijöiden kokemuksista pandemian aikana ja hyödyntää sitä myös muissa terveydenhuollon ympäristöissä. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää myös täydennyskoulutustarpeiden pohdinnassa, sekä hoitotyön laadun ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2021 käyttäen rinnakkaisina menetelminä avointa yksilöhaastattelua ja sähköistä kyselyä. Tutkimukseen osallistui 39 ensihoitajaa ja heidät tavoitettiin sosiaalisen median Ensihoidon uutiset-ryhmästä. Kertynyt aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi rikas kuvaus ensihoitajien kokemuksista työskentelystä koronapandemian alkuvaiheessa. Suojavarusteiden käytön koettiin olevan rajoitettua ja niiden käytön koettiin aiheuttavan kuormitusta. Ensihoitajat kokivat tiedon hallintaan liittyviä vaikeuksia. Koronapandemia vaikutti työn määrään ristiriitaisesti, heikensi työturvallisuutta ja johti uusiin työtapoihin sopeutumiseen. Koronapandemian kohtaaminen oli henkisesti raskas kokemus ja toisaalta osalle kokemus aiheutti vain vähäistä kuormitusta. Koronaviruksen tarttumisriski aiheutti huolta. Koronapandemialla oli vaikutusta ensihoitajien osan kokiessa tilanteen aiheuttavan oman ihmisarvon heikentymistä ja osa kokiessa potilaiden ja työkavereiden ylireagoivan koronapandemian aiheuttamaan tilanteeseen. Koronapandemian alkuvaiheessa työyhteisön tuen koettiin edistävän ensihoitajan jaksamista ja ensihoitajan työn merkitys korostui. Koronapandemian koettiin vaikuttavan hoidon laatua heikentävästi ja aiheuttavan hoitoonohjauksen haasteita.
Tutkimuksen tulokset tuottivat uutta tietoa hoitotyöhön liittyvistä kokemuksista epidemia- ja pandemiatilanteissa. Koronapandemian jatkuessa ja mahdollisiin tuleviin pandemioihin valmistautuessa tulisi jatkossa huomioida selkeämpi tiedottaminen. Ensihoitajat tarvitsevat vastaavissa tilanteissa enemmän emotionaalista ja tiedollista tukea. Uudenlaisten toimintatapojen potilas- ja työturvallisuuden näkökulmia olisi hyvä tarkastella kriittisemmin. Jatkotutkimusaiheina olisi tärkeää saada tietoa siitä, miten ensihoitajien kokemukset ovat muuttuneet pandemian edetessä ja pitkittyessä. Tutkimalla potilaiden koronapandemian aikaisia näkökulmia annettaisiin ääni myös heidän kokemuksilleen. In March 2020, the World Health Organization declared the spread of the disease caused by the coronavirus a pandemic. On a global scale, healthcare was faced with an emergency that affected the lives of everyone working in healthcare. Emergency medical personnel were on the front lines facing the COVID-19 pandemic. Studies show that nurses’ experiences of working in the epidemic and pandemic situations involve many different perspectives on the emotional strain caused by the situation and the challenges associated with practical work. The perspective of emergency medical personnel has been little studied. In Finland, the exceptional situation caused by the spread of the coronavirus was the first pandemic on the scale of modern healthcare, the effects of which on work were significant.
The purpose of this study was to describe the emergency medical personnel experiences working in the early stages of the COVID-19 pandemic. The aim of the study was to increase the understanding of a new phenomenon in Finland, first aid work during a pandemic, with the help of the information produced. The information can be used to support emergency medical personnel in the event of a pandemic and in preparation for future pandemics. By generating information about the phenomenon, the nursing knowledge base can be accumulated from the experiences of nursing workers during a pandemic and utilized in other health care environments as well. The information produced can also be used to reflect on continuing education needs, and to maintain and develop the quality of nursing work.
The research material was collected in January 2021 by using an open-ended individual interview and an electronic survey as parallel methods. 39 emergency care professionals participated in the study and they were reached through the ”Emergency Care News” group on social media. The accumulated data was analyzed using inductive content analysis.
The study resulted in a rich description of emergency medical personnels’ experiences of working in the early stages of the COVID-19 pandemic. The use of protective equipment was considered to be limited and its use was considered to cause strain. Emergency medical personnel found information management difficult. The COVID-19 pandemic had a contradictory effect on the amount of work, also reduced occupational safety and led to adapting to new ways of working. Encountering the COVID-19 pandemic was a mentally difficult experience and on the other hand, for some the experience caused only a slight strain. The risk of a coronavirus transmission was a concern. The COVID-19 pandemic had an impact on the emergency care professionals, with some experiencing a deterioration in their own dignity while others experienced an overreaction towards the COVID-19 pandemic from patients and colleagues. In the early stages of the COVID19 pandemic, work community support was perceived to promote the emergency care professionals’ resilience and the importance of the emergency care professionals’ work was emphasized. The COVID-19 pandemic was felt to have a detrimental effect on the quality of care and to pose challenges for care management.
The results of this study provided new information on nursing-related experiences in epidemic and pandemic situations. As the COVID-19 pandemic continues and while preparing for possible future pandemics, clearer communication should be considered in the future. Emergency medical personnel in similar situations need more emotional and information support. Patient and occupational safety aspects of new approaches should be assessed more critically. As research topics, it would be important to have information on how the experiences of emergency medical personnel have changed as the pandemic has progressed and prolonged. Studying patients’ perspectives during the COVID-19 pandemic would also give a voice to their experiences.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoitajien kokemuksia työskentelystä koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuotettavan tiedon avulla lisätä ymmärrystä Suomessa uudesta ilmiöstä, ensihoitotyöstä pandemian aikana. Tietoa voidaan hyödyntää ensihoitotyöntekijöiden tukemiseen pandemian jatkuessa ja tuleviin pandemioihin varautuessa. Tuottamalla ilmiöstä tietoa voidaan kerryttää hoitotieteellistä tietoperustaa hoitotyöntekijöiden kokemuksista pandemian aikana ja hyödyntää sitä myös muissa terveydenhuollon ympäristöissä. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää myös täydennyskoulutustarpeiden pohdinnassa, sekä hoitotyön laadun ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2021 käyttäen rinnakkaisina menetelminä avointa yksilöhaastattelua ja sähköistä kyselyä. Tutkimukseen osallistui 39 ensihoitajaa ja heidät tavoitettiin sosiaalisen median Ensihoidon uutiset-ryhmästä. Kertynyt aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi rikas kuvaus ensihoitajien kokemuksista työskentelystä koronapandemian alkuvaiheessa. Suojavarusteiden käytön koettiin olevan rajoitettua ja niiden käytön koettiin aiheuttavan kuormitusta. Ensihoitajat kokivat tiedon hallintaan liittyviä vaikeuksia. Koronapandemia vaikutti työn määrään ristiriitaisesti, heikensi työturvallisuutta ja johti uusiin työtapoihin sopeutumiseen. Koronapandemian kohtaaminen oli henkisesti raskas kokemus ja toisaalta osalle kokemus aiheutti vain vähäistä kuormitusta. Koronaviruksen tarttumisriski aiheutti huolta. Koronapandemialla oli vaikutusta ensihoitajien osan kokiessa tilanteen aiheuttavan oman ihmisarvon heikentymistä ja osa kokiessa potilaiden ja työkavereiden ylireagoivan koronapandemian aiheuttamaan tilanteeseen. Koronapandemian alkuvaiheessa työyhteisön tuen koettiin edistävän ensihoitajan jaksamista ja ensihoitajan työn merkitys korostui. Koronapandemian koettiin vaikuttavan hoidon laatua heikentävästi ja aiheuttavan hoitoonohjauksen haasteita.
Tutkimuksen tulokset tuottivat uutta tietoa hoitotyöhön liittyvistä kokemuksista epidemia- ja pandemiatilanteissa. Koronapandemian jatkuessa ja mahdollisiin tuleviin pandemioihin valmistautuessa tulisi jatkossa huomioida selkeämpi tiedottaminen. Ensihoitajat tarvitsevat vastaavissa tilanteissa enemmän emotionaalista ja tiedollista tukea. Uudenlaisten toimintatapojen potilas- ja työturvallisuuden näkökulmia olisi hyvä tarkastella kriittisemmin. Jatkotutkimusaiheina olisi tärkeää saada tietoa siitä, miten ensihoitajien kokemukset ovat muuttuneet pandemian edetessä ja pitkittyessä. Tutkimalla potilaiden koronapandemian aikaisia näkökulmia annettaisiin ääni myös heidän kokemuksilleen.
The purpose of this study was to describe the emergency medical personnel experiences working in the early stages of the COVID-19 pandemic. The aim of the study was to increase the understanding of a new phenomenon in Finland, first aid work during a pandemic, with the help of the information produced. The information can be used to support emergency medical personnel in the event of a pandemic and in preparation for future pandemics. By generating information about the phenomenon, the nursing knowledge base can be accumulated from the experiences of nursing workers during a pandemic and utilized in other health care environments as well. The information produced can also be used to reflect on continuing education needs, and to maintain and develop the quality of nursing work.
The research material was collected in January 2021 by using an open-ended individual interview and an electronic survey as parallel methods. 39 emergency care professionals participated in the study and they were reached through the ”Emergency Care News” group on social media. The accumulated data was analyzed using inductive content analysis.
The study resulted in a rich description of emergency medical personnels’ experiences of working in the early stages of the COVID-19 pandemic. The use of protective equipment was considered to be limited and its use was considered to cause strain. Emergency medical personnel found information management difficult. The COVID-19 pandemic had a contradictory effect on the amount of work, also reduced occupational safety and led to adapting to new ways of working. Encountering the COVID-19 pandemic was a mentally difficult experience and on the other hand, for some the experience caused only a slight strain. The risk of a coronavirus transmission was a concern. The COVID-19 pandemic had an impact on the emergency care professionals, with some experiencing a deterioration in their own dignity while others experienced an overreaction towards the COVID-19 pandemic from patients and colleagues. In the early stages of the COVID19 pandemic, work community support was perceived to promote the emergency care professionals’ resilience and the importance of the emergency care professionals’ work was emphasized. The COVID-19 pandemic was felt to have a detrimental effect on the quality of care and to pose challenges for care management.
The results of this study provided new information on nursing-related experiences in epidemic and pandemic situations. As the COVID-19 pandemic continues and while preparing for possible future pandemics, clearer communication should be considered in the future. Emergency medical personnel in similar situations need more emotional and information support. Patient and occupational safety aspects of new approaches should be assessed more critically. As research topics, it would be important to have information on how the experiences of emergency medical personnel have changed as the pandemic has progressed and prolonged. Studying patients’ perspectives during the COVID-19 pandemic would also give a voice to their experiences.