Kerrostaloasunnon käyttöarvon muodostuminen
Nuutila, Linnea (2021)
Nuutila, Linnea
2021
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106015635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106015635
Tiivistelmä
Asunnoille asetetut vaatimukset perustuvat käyttäjien tarpeisiin ja toiveisiin, jotka muuttuvat trendien ja yhteiskunnan kehityksen mukana. Rakennusala on suuntautumassa kohti asiakaskeskeisempää toimintatapaa, jolloin käyttäjien vaatimusten selvittämisen ja niiden huomioon ottamisen merkitys kasvaa. Asiakaskeskeisyys koetaan yhä suuremmaksi kilpailueduksi niin rakennusalalla kuin muillakin tuotannon aloilla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kerrostaloasunnon käyttöarvon muodostumiseen ja siihen, miten se ilmenee asuntojen rakentamisessa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään arvon muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä jokapäiväisissä ostotilanteissa ja asunnon hankinnassa, sekä vertaamaan näitä tapahtumia keskenään. Rakennusalan asiakkuudesta ja asiakasarvosta ei löydy vielä kovinkaan kattavaa tutkimusaineistoa, mutta asiakasarvoa ja arvon muodostumista on tutkittu yleisellä tasolla huomattavasti enemmän. Näiden tutkimustulosten hyödyntäminen auttaa ymmärtämään myös asuntorakentamisen asiakasarvoa, sillä asukkaan voidaan ajatella olevan rakennushankkeen loppuasiakas.
Tutkimuksessa havaittiin, että asukkaiden tarpeet vaikuttavat vahvasti asunnon käyttöarvon muodostumiseen. Ihmisten perustoimintojen, kuten nukkumisen ja ruoanlaiton, sujuva mahdollistaminen asunnossa koetaan yleisesti arvokkaaksi ja toiminnallista arvoa tuottavaksi käyttäjäryhmästä riippumatta. Asunnon käyttöarvoa voidaan lisätä asunnon ja asuinpaikan erityispiirteillä, mutta tämä edellyttää jo syvempää perehtymistä asukkaiden arvokäsityksiin. Asunnon käyttäjien ja asiakkaiden kokeman arvon muodostumiseen liittyy myös koettavan arvon ja uhrausten välinen suhde. Asiakas kokee arvoa silloin, kun siitä saatavat hyödyt ja arvo ovat kokonaisuudessaan suurempia kuin kustannukset ja tehdyt uhraukset. Tästä johtuen arvonluonnissa on tärkeää kiinnittää huomiota myös asiakkaalle aiheutuviin kustannuksiin, jotta ne eivät kasva koettua arvoa suuremmiksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kerrostaloasunnon käyttöarvon muodostumiseen ja siihen, miten se ilmenee asuntojen rakentamisessa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään arvon muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä jokapäiväisissä ostotilanteissa ja asunnon hankinnassa, sekä vertaamaan näitä tapahtumia keskenään. Rakennusalan asiakkuudesta ja asiakasarvosta ei löydy vielä kovinkaan kattavaa tutkimusaineistoa, mutta asiakasarvoa ja arvon muodostumista on tutkittu yleisellä tasolla huomattavasti enemmän. Näiden tutkimustulosten hyödyntäminen auttaa ymmärtämään myös asuntorakentamisen asiakasarvoa, sillä asukkaan voidaan ajatella olevan rakennushankkeen loppuasiakas.
Tutkimuksessa havaittiin, että asukkaiden tarpeet vaikuttavat vahvasti asunnon käyttöarvon muodostumiseen. Ihmisten perustoimintojen, kuten nukkumisen ja ruoanlaiton, sujuva mahdollistaminen asunnossa koetaan yleisesti arvokkaaksi ja toiminnallista arvoa tuottavaksi käyttäjäryhmästä riippumatta. Asunnon käyttöarvoa voidaan lisätä asunnon ja asuinpaikan erityispiirteillä, mutta tämä edellyttää jo syvempää perehtymistä asukkaiden arvokäsityksiin. Asunnon käyttäjien ja asiakkaiden kokeman arvon muodostumiseen liittyy myös koettavan arvon ja uhrausten välinen suhde. Asiakas kokee arvoa silloin, kun siitä saatavat hyödyt ja arvo ovat kokonaisuudessaan suurempia kuin kustannukset ja tehdyt uhraukset. Tästä johtuen arvonluonnissa on tärkeää kiinnittää huomiota myös asiakkaalle aiheutuviin kustannuksiin, jotta ne eivät kasva koettua arvoa suuremmiksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9202]