Nuorten kokemuksia uutismedian välittämästä nuorikuvasta ja sen merkityksestä heidän toimijuuteensa
Lehtisaari, Sanna (2021)
Lehtisaari, Sanna
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105315586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105315586
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nuoret kokevat uutismediassa esiintyvät nuoriin liittyvän diskurssin ja vaikuttaako median tapa kertoa nuorista heidän kokemukseensa omasta toimijuudestaan nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, millaisena nuoret pitävät median välittämää nuorikuvaa ja vaikuttavatko nuoruuteen liitetyt merkitykset siihen, miten he kokevat itsensä kyseisen ikäryhmän edustajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan 16–19-vuotiasta nuorta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka pandemiatilanteesta johtuen suoritettiin etänä Microsoft Teams palvelua käyttäen. Haastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus osoitti nuorten seuraavan aktiivisesti uutismediaa ja arvostavan sitä kautta saatavaa ajankohtaista tietoa läheltä ja kaukaa. Luettavien uutisten valinnassa ja nuoriin liittyvän diskurssin tulkinnassa nuorten omat kokemukset ja viiteryhmä ovat merkityksellisiä. Uutismedia tuottaa monenlaisia uutisia nuoriin liittyen, mutta tutkimus osoitti diskurssin olevan kapea-alainen ja yleistävä, eikä se edusta nuorten heterogeenista joukkoa kattavasti. Positiivista ja negatiivista ääripäätä korostava uutismedia herättää kuitenkin nuoret reflektoimaan omaa toimintaansa ja vertaamaan itseään esillä olevaan kuvaan nuorista.
Nuorten toimijuuden ja aseman nähtiin rajoittuvan median näkökulmasta heidän alaikäisyyteensä ja sitä kautta alisteiseen asemaan aikuisiin nähden. Uutismedian aikuisnäkökulma ei tuo nuorten ääntä kuuluviin, mikä osaltaan vaikuttaa myös diskurssin lähtö- ja liittymäkohtiin. Uutismedia välittää kuitenkin nuorille kuvaa kattavista toimintamahdollisuuksista tulevaisuudessa ja antaa välineitä ja varmuutta tulevaisuuden suunnitteluun. Uutismedian nuoriin liittyvän viestinnän voidaan todeta edustavan perinteistä käsitystä nuorten toimijuuden vahvistumisesta aikuisuuden koittaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan 16–19-vuotiasta nuorta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka pandemiatilanteesta johtuen suoritettiin etänä Microsoft Teams palvelua käyttäen. Haastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus osoitti nuorten seuraavan aktiivisesti uutismediaa ja arvostavan sitä kautta saatavaa ajankohtaista tietoa läheltä ja kaukaa. Luettavien uutisten valinnassa ja nuoriin liittyvän diskurssin tulkinnassa nuorten omat kokemukset ja viiteryhmä ovat merkityksellisiä. Uutismedia tuottaa monenlaisia uutisia nuoriin liittyen, mutta tutkimus osoitti diskurssin olevan kapea-alainen ja yleistävä, eikä se edusta nuorten heterogeenista joukkoa kattavasti. Positiivista ja negatiivista ääripäätä korostava uutismedia herättää kuitenkin nuoret reflektoimaan omaa toimintaansa ja vertaamaan itseään esillä olevaan kuvaan nuorista.
Nuorten toimijuuden ja aseman nähtiin rajoittuvan median näkökulmasta heidän alaikäisyyteensä ja sitä kautta alisteiseen asemaan aikuisiin nähden. Uutismedian aikuisnäkökulma ei tuo nuorten ääntä kuuluviin, mikä osaltaan vaikuttaa myös diskurssin lähtö- ja liittymäkohtiin. Uutismedia välittää kuitenkin nuorille kuvaa kattavista toimintamahdollisuuksista tulevaisuudessa ja antaa välineitä ja varmuutta tulevaisuuden suunnitteluun. Uutismedian nuoriin liittyvän viestinnän voidaan todeta edustavan perinteistä käsitystä nuorten toimijuuden vahvistumisesta aikuisuuden koittaessa.