Kiusaamisen ehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Haapamäki, Eeva (2021)
Haapamäki, Eeva
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105285555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105285555
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani on kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä toteutettu systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aiheena on kiusaamisen ehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Kiusaaminen on yleinen ilmiö ja kiusaamista tapahtuu kaikkialla. Tutkimusten mukaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten kiusaaminen ovat ilmiöinä yhtä yleisiä ja ilmiöinä myös hyvin samantyyppisiä. Kiusaamista pidetään aggressiivisen käyttäytymisen alalajina, jossa kiusaaminen ilmenee vallan epätasapainona kiusaajan ja kiusaamisen kohteen välillä. Kiusaaminen on ryhmäilmiö ja kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa suositeltavaa olisikin vaikuttaa kiusaamiseen koko vertaisryhmän kesken.
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen aihetta kymmenen kansainvälisen tieteellisen artikkelin avulla. Artikkelit käsittelevät kiusaamisen ehkäisyä tai kiusaamiseen puuttumista joko varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa. Tarkastelen artikkeleita kahden tutkimuskysymyksen avulla: Tutkimuskysymys 1: Minkälaisia ovat sisällöltään kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen keinot varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa? Tutkimuskysymys 2: Minkälaisia vaikutuksia kiusaamisen ehkäisyllä ja kiusaamiseen puuttumisella on varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa?
Artikkeleissa kiusaamisen ehkäisyn menetelmiä ja kiusaamiseen puuttumisen keinoja olivat muun muassa kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman olemassaolo, yhteistyö eri tahojen kanssa, lasten sosioemotionaalisten ja empatian taitojen kehittäminen, lasten kanssa keskusteleminen ja erilaiset rangaistukset. Aineistossa tehokkaiksi kiusaamisen ehkäisyn keinoiksi koettiin opettajien kouluttautuminen ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Kiusaamiseen puuttumisen keinoista tehokkaiksi koettiin opettajien lapsille osoittama empatia ja lapsille opetettavat vaihtoehtoiset käyttäytymismallit. Kiusaamisen puuttumisen keinoista sääntöjen paljous ja rangaistusten käyttäminen eivät lopettaneet kiusaamista vaan saivat kiusaamisen jatkumaan ja tiukat säännöt saivat kiusaamisen kasvamaan.
Jatkotutkimuksen kannalta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien kokemusten kartoittaminen varhaiskasvatuksen opettajien peruskoulutuksen riittävyydestä pienten lasten kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa, olisi tarpeellista. Varhaiskasvatuksen ja vanhempien ja psykologisten palvelujen välisen yhteistyön merkityksien ja vaikutuksien tutkiminen kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa, olisi tutkimusaiheena myös ajankohtainen.
Kiusaaminen on yleinen ilmiö ja kiusaamista tapahtuu kaikkialla. Tutkimusten mukaan alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten kiusaaminen ovat ilmiöinä yhtä yleisiä ja ilmiöinä myös hyvin samantyyppisiä. Kiusaamista pidetään aggressiivisen käyttäytymisen alalajina, jossa kiusaaminen ilmenee vallan epätasapainona kiusaajan ja kiusaamisen kohteen välillä. Kiusaaminen on ryhmäilmiö ja kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa suositeltavaa olisikin vaikuttaa kiusaamiseen koko vertaisryhmän kesken.
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen aihetta kymmenen kansainvälisen tieteellisen artikkelin avulla. Artikkelit käsittelevät kiusaamisen ehkäisyä tai kiusaamiseen puuttumista joko varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa. Tarkastelen artikkeleita kahden tutkimuskysymyksen avulla: Tutkimuskysymys 1: Minkälaisia ovat sisällöltään kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen keinot varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa? Tutkimuskysymys 2: Minkälaisia vaikutuksia kiusaamisen ehkäisyllä ja kiusaamiseen puuttumisella on varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa?
Artikkeleissa kiusaamisen ehkäisyn menetelmiä ja kiusaamiseen puuttumisen keinoja olivat muun muassa kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman olemassaolo, yhteistyö eri tahojen kanssa, lasten sosioemotionaalisten ja empatian taitojen kehittäminen, lasten kanssa keskusteleminen ja erilaiset rangaistukset. Aineistossa tehokkaiksi kiusaamisen ehkäisyn keinoiksi koettiin opettajien kouluttautuminen ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Kiusaamiseen puuttumisen keinoista tehokkaiksi koettiin opettajien lapsille osoittama empatia ja lapsille opetettavat vaihtoehtoiset käyttäytymismallit. Kiusaamisen puuttumisen keinoista sääntöjen paljous ja rangaistusten käyttäminen eivät lopettaneet kiusaamista vaan saivat kiusaamisen jatkumaan ja tiukat säännöt saivat kiusaamisen kasvamaan.
Jatkotutkimuksen kannalta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien kokemusten kartoittaminen varhaiskasvatuksen opettajien peruskoulutuksen riittävyydestä pienten lasten kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa, olisi tarpeellista. Varhaiskasvatuksen ja vanhempien ja psykologisten palvelujen välisen yhteistyön merkityksien ja vaikutuksien tutkiminen kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa, olisi tutkimusaiheena myös ajankohtainen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6519]