”Se lapsi uskoo, että mä voin kehittyä ja mä voin oppia, kun me nähdään hänessä se hyvä” : Opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan vaikutuksista oppimisen tukemiseen
Nurmi, Essi (2021)
Nurmi, Essi
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105275524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105275524
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten positiivista pedagogiikkaa voidaan hyödyntää oppimisen tukemisessa peruskoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat positiiviseen pedagogiikkaan kouluttautuneiden ja positiivista pedagogiikkaa omassa opetuksessaan tietoisesti hyödyntävien peruskoulun opettajien omat kokemukset. Tutkimustehtävää lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Nämä tutkimuskysymykset olivat, miten peruskoulun opettajat hyödyntävät positiivista pedagogiikkaa tukeakseen oppilaidensa oppimista, ja millaisia vaikutuksia positiivisella pedagogiikalla on havaittu oppilaiden oppimisessa peruskoulun opettajien kokemusten perusteella. Positiivinen pedagogiikka on pedagogisena suuntauksena melko uusi ja paikoittain myös kritisoitu. Tämän tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli lisätä tietoa tutkittavasta ilmiöstä, jotta tutkimuksen tulokset voisivat tukea positiivisen pedagogiikan hyödyntämistä peruskoulukontekstissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen muodossa. Tutkimusaineisto koostui kolmesta yksilöhaastattelusta, jotka toteutettiin etäyhteyksin keväällä 2021. Haastateltaviksi valikoitui kolme peruskoulun opettajaa. Haastateltavien kriteereinä oli koulutus positiivisesta pedagogiikasta sekä positiivisen pedagogiikan käyttäminen opetuksessa. Aineistoa analysoitiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisin keinoin sisällönanalyysin avulla. Aineisto teemoiteltiin, koska tarkoituksena oli tutkia teemoista ilmaistuja asioita.
Opettajien kokemuksiin liittyen aineistosta löytyi teemoittelun myötä viisi teemaa: vahvuudet, vuorovaikutus, kokonaisvaltaisuus, asenne ja työskentely. Kolme ensimmäistä teemaa kuvaavat, miten opettajat hyödynsivät positiivista pedagogiikkaa ja kaksi viimeistä kuvaavat, millaisia vaikutuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisellä oli tunnistettu. Oppimisen tukeminen positiivisen pedagogiikan avulla hahmottui vahvuuksien huomioimisen, vuorovaikutuksen sekä ilmapiirin kehittämisen kautta. Opettajille positiivinen pedagogiikka tunnistettiin työkaluna sekä asenteena opettamisessa. Vaikutuksia havaittiin oppilaiden käsityksissä itsestään oppijana, oppilaan asenteessa oppimista kohtaan sekä työskentelyssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen muodossa. Tutkimusaineisto koostui kolmesta yksilöhaastattelusta, jotka toteutettiin etäyhteyksin keväällä 2021. Haastateltaviksi valikoitui kolme peruskoulun opettajaa. Haastateltavien kriteereinä oli koulutus positiivisesta pedagogiikasta sekä positiivisen pedagogiikan käyttäminen opetuksessa. Aineistoa analysoitiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisin keinoin sisällönanalyysin avulla. Aineisto teemoiteltiin, koska tarkoituksena oli tutkia teemoista ilmaistuja asioita.
Opettajien kokemuksiin liittyen aineistosta löytyi teemoittelun myötä viisi teemaa: vahvuudet, vuorovaikutus, kokonaisvaltaisuus, asenne ja työskentely. Kolme ensimmäistä teemaa kuvaavat, miten opettajat hyödynsivät positiivista pedagogiikkaa ja kaksi viimeistä kuvaavat, millaisia vaikutuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisellä oli tunnistettu. Oppimisen tukeminen positiivisen pedagogiikan avulla hahmottui vahvuuksien huomioimisen, vuorovaikutuksen sekä ilmapiirin kehittämisen kautta. Opettajille positiivinen pedagogiikka tunnistettiin työkaluna sekä asenteena opettamisessa. Vaikutuksia havaittiin oppilaiden käsityksissä itsestään oppijana, oppilaan asenteessa oppimista kohtaan sekä työskentelyssä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]