Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvonluontia elämysmuotoilijain silmin

Mustonen, Matias Anton Erik (2021)

 
Avaa tiedosto
MustonenMatias.pdf (15.77Mt)
Lataukset: 



Mustonen, Matias Anton Erik
2021

Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105275517
Tiivistelmä
Elämme taloudellisen murroksen aikaa, jossa digitalisaation siivittämä teknologinen kehitys ja ympäristöuhkien luoma muutospaine velvoittavat meitä muuttamaan työskentelyämme, kulutustottumuksiamme ja jopa nykyistä talousjärjestelmäämme. Joudumme arvioimaan uudemman kerran, mikä on meille arvokasta ja kuinka voimme sen saavuttaa. Minkä varaan ryhdymme rakentamaan talouden uutta lukua? Tässä tutkimuksessa näitä kysymyksiä tarkastellaan elämysmuotoilijain silmin, kuvaten ja analysoiden erilaisten organisaatioiden arvonluontia elämyksellisestä näkökulmasta.

Viime vuosisadan klassiset elämysteoreetikot ovat pitäneet elämystalouden nousua varteenotettavana tulevaisuuden maailmankuvana. Skenaario kuvaa vallinneen palveluyhteiskunnan jälkeistä maailmaa, jonka talouden perustana ovat aistimusten ja tuntemusten varassa syntyvät henkilökohtaiset ja aineettomat hyödykkeet, elämykset. Elämysmuotoiluksi voidaan kutsua toimintaa, jonka tarkoituksena on luoda taloudellista arvoa elämyksiä suunnittelemalla ja tuottamalla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kuvaa elämysmuotoilua kokonaisvaltaisena mallina, elämyskanvaasina, joka on rakennettu liittämällä kirjallisuudesta tunnistettuja elämysmuotoilun ilmentymiä yhteen. Yhdeksänosainen malli sisältää elämysten kolme elementtiä (tarina, kontrasti, vuorovaikutus), elämysmuotoilun kolme toimintoa (harmonisointi, räätälöinti, syventäminen) sekä elämysten kolme arvoa (fyysinen, sosiaalinen ja mentaalinen arvo).

Tutkimuksen laadullinen aineisto koostuu kahdeksan keskenään erilaisen organisaation elämyksellisistä arvonluontikertomuksista. Aineiston keräämiseksi on haastateltu tapausorganisaatioiden arvonluonnin asiantuntijoita käyttäen tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen yhdeksää teemaa elämysmuotoilua käsittelevien haastatteluiden runkona.

Tutkimuksen tulokset osoittavat elämysmuotoilun olevan vaikeasti hahmotettava ilmiö, jonka piirteitä kuitenkin ilmenee erilaisten organisaatioiden arvonluonnissa monimuotoisesti ja vivahteikkaasti. Erilaiset organisaatiot vaikuttavat myös hyötyvän erilaisista elämysmuotoilun tavoista ja painotuksista. Elämyksellisen näkökulman läpi tarkasteltuna liiketoiminta ja arvonluonti saattavat hahmottua aiemmasta poikkeavalla tavalla, mikä voi olla avuksi arvonluontistrategioiden arvioimisessa ja kehittämisessä sekä uuden arvonluonnin ja liiketoiminnan suunnittelussa. Elämyksellisen arvonluonnin painottaminen ja kehittäminen erilaisissa organisaatioissa on strategisesti perusteltua lähitulevaisuuden taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin sopeutumisen kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40596]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste