Virtuaalinen todellisuus ja ajosimulaattorit kuljettajakoulutuksessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Koivumäki, Marko (2021)
Koivumäki, Marko
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105275502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105275502
Tiivistelmä
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, mistä näkökulmista virtuaaliseen todellisuuteen perustuvia oppimisympäristöjä sekä ajosimulaattoreita on käsitelty vertaisarvioiduissa tieteellisissä tutkimusartikkeleissa. Lisäksi tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ajosimulaattoreiden sekä virtuaaliseen todellisuuteen perustuvien oppimisympäristöjen käyttämisestä oli löydettävissä tutkimukseen valikoiduista tutkimusartikkeleista kuljettajakoulutuksen näkökulmasta.
Tarkasteltavat tutkimusartikkelit kerättiin systemaattisella tiedonhaulla kolmesta eri tietokannasta kevään 2021 aikana. Haun keskeisinä kriteereinä oli, että artikkelin tuli käsitellä ajosimulaattorilla tapahtuvaa kuljettajakoulutusta tai virtuaalitodellisuuteen perustuvaa koulutusta kuljettajaopetuksessa. Tutkimukseen valikoitujen artikkelien ajanjakson rajauksena käytettiin vuodesta 2010 vuoteen 2021 julkaistuja tieteellisiä tutkimusartikkeleita. Lisäksi tutkimusartikkelin tuli olla vertaisarvioitu. Tutkimusaineistoksi valikoitui 23 kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka olivat kaikki englanninkielisiä. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisellä sisällön analyysillä, jossa tutkimusaineiston sisältö eriteltiin koodaamalla ja teemoittamalla sisältöä. Sisällön erottamisella pystyttiin tutkimusaineistoa analysoimaan myös määrällisesti. Analyysin avulla tutkimusmateriaalista löydettiin ajosimulaattoria ja virtuaalista todellisuutta hyödyntävien koulutusten ja tutkimusten kohderyhmät, koulutusten ja tutkimusten teemat sekä virtuaalisen todellisuuden ja ajosimulaattoreiden edut kuljettajakoulutuksessa.
Tutkimustulosten perusteella oli havaittavissa, että viimeisen kymmenen vuoden aikana ajosimulaattoreilla tapahtuvaa koulutusta oli pääasiassa tutkittu nuorten, aloittelevien kuljettajien kouluttamisen näkökulmasta. Tuloksista oli lisäksi havaittavissa kokemuksia ajosimulaattorien ja virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttämisestä autisminkirjon häiriötä sairastavien kuljettajien ja ikäkuljettajien koulutuksesta. Tutkimustuloksista oli löydettävissä useita näkökulmia siihen, miksi virtuaalinen todellisuus ja ajosimulaattorit ovat perusteltuja käyttää kuljettajakoulutuksessa. Tutkimuksista havaittujen huomioiden perusteella vaikuttaa siltä, että virtuaaliset oppimisympäristöt ja simulaattorit tarjoavat kuljettajakoulutukseen turvalliset ja monipuoliset harjoitteluympäristön kohderyhmästä ja käyttötarkoituksesta riippumatta.
Tarkasteltavat tutkimusartikkelit kerättiin systemaattisella tiedonhaulla kolmesta eri tietokannasta kevään 2021 aikana. Haun keskeisinä kriteereinä oli, että artikkelin tuli käsitellä ajosimulaattorilla tapahtuvaa kuljettajakoulutusta tai virtuaalitodellisuuteen perustuvaa koulutusta kuljettajaopetuksessa. Tutkimukseen valikoitujen artikkelien ajanjakson rajauksena käytettiin vuodesta 2010 vuoteen 2021 julkaistuja tieteellisiä tutkimusartikkeleita. Lisäksi tutkimusartikkelin tuli olla vertaisarvioitu. Tutkimusaineistoksi valikoitui 23 kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka olivat kaikki englanninkielisiä. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisellä sisällön analyysillä, jossa tutkimusaineiston sisältö eriteltiin koodaamalla ja teemoittamalla sisältöä. Sisällön erottamisella pystyttiin tutkimusaineistoa analysoimaan myös määrällisesti. Analyysin avulla tutkimusmateriaalista löydettiin ajosimulaattoria ja virtuaalista todellisuutta hyödyntävien koulutusten ja tutkimusten kohderyhmät, koulutusten ja tutkimusten teemat sekä virtuaalisen todellisuuden ja ajosimulaattoreiden edut kuljettajakoulutuksessa.
Tutkimustulosten perusteella oli havaittavissa, että viimeisen kymmenen vuoden aikana ajosimulaattoreilla tapahtuvaa koulutusta oli pääasiassa tutkittu nuorten, aloittelevien kuljettajien kouluttamisen näkökulmasta. Tuloksista oli lisäksi havaittavissa kokemuksia ajosimulaattorien ja virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttämisestä autisminkirjon häiriötä sairastavien kuljettajien ja ikäkuljettajien koulutuksesta. Tutkimustuloksista oli löydettävissä useita näkökulmia siihen, miksi virtuaalinen todellisuus ja ajosimulaattorit ovat perusteltuja käyttää kuljettajakoulutuksessa. Tutkimuksista havaittujen huomioiden perusteella vaikuttaa siltä, että virtuaaliset oppimisympäristöt ja simulaattorit tarjoavat kuljettajakoulutukseen turvalliset ja monipuoliset harjoitteluympäristön kohderyhmästä ja käyttötarkoituksesta riippumatta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]