Litiumpolymeeriakkukennojen ominaisuudet hydrostaattisessa paineessa
Wallendahl, Anton (2021)
Wallendahl, Anton
2021
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105245371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105245371
Tiivistelmä
Litiumpolymeeriakkukennoja käytetään yleisesti liikuteltavien laitteiden voimanlähteenä. Litiumpolymeerikennoilla on nykyisistä akkuteknologioista paras teho-painosuhde ja teho-tilavuussuhde. Siksi niitä kannattaa käyttää myös sukellusrobottien akustoissa. Tässä työssä tutkitaan litiumpolymeeriakkukennojen ominaisuuksien muuttumista, kun ulkoista painetta nostetaan aina 70 MPa:iin saakka. Päätavoitteena on selvittää, miten kennojen kapasiteetti muuttuu ulkoisen paineen kasvaessa.
Työssä on kaksi osaa. Ensimmäinen osa on kirjallisuusselvitys, joka kertoo litiumkennojen historiasta, toimintaperiaatteesta ja käyttökohteista. Selvitys on jaettu yleiseen litiumionikennoja käsittelevään osuuteen ja erityisesti litiumpolymeerikennoja koskevaan osuuteen. Työn toinen osa kertoo tehdystä tutkimuksesta. Tutkimusosan alussa esitellään mitattavat parametrit, tutkimukseen tilatut kennotyypit ja mittalaitteisto. Litiumpolymeerikennoja esisyklitettiin vähintään 3 kertaa, minkä jälkeen suoritettiin varsinaiset painekokeet. 5:n eri kennotyypin varaustila, jännite ja sisäimpedanssi mitattiin 16,6 MPa:n, 33,3 MPa:n ja 50,0 MPa:n paineessa. Kennot purettiin 3,2 V:iin ja ladattiin 4,2 V:iin, joten 1 paineaskel sisälsi yhden purku-lataussyklin. Jokaiselta viideltä kennotyypiltä 1 kennoyksilö kävi läpi kaikki paineaskeleet. Jokaisen kennotyypin toinen yksilö ainoastaan purettiin tyhjäksi 50,0 MPa:n paineessa.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että litiumpolymeeriakkukennot toimivat 50,0 MPa:n paineessa ilman painekotelointia. Kennojen kapasiteetti laskee 62,5 %:iin – 97,3 %:iin valmistajan ilmoittamasta. Ulkoisella paineella on yhteys kennon kapasiteetin laskemiseen, mutta suurempi vaikutus on todennäköisesti pitkällä varastointiajalla. Tulosten perusteella suuremmalla purkuvirtakertoimella ja kapasiteetilla olevat kennot kestävät paremmin ulkoista painetta. Joillakin kennotyypeillä sisäimpedanssi korreloi selvästi varaustilan kanssa, mutta useimmilla ei. Lisäksi havaittiin mahdollinen yhteys aiemman lämpökuormituksen ja kapasiteetin laskun välillä.
Työssä on kaksi osaa. Ensimmäinen osa on kirjallisuusselvitys, joka kertoo litiumkennojen historiasta, toimintaperiaatteesta ja käyttökohteista. Selvitys on jaettu yleiseen litiumionikennoja käsittelevään osuuteen ja erityisesti litiumpolymeerikennoja koskevaan osuuteen. Työn toinen osa kertoo tehdystä tutkimuksesta. Tutkimusosan alussa esitellään mitattavat parametrit, tutkimukseen tilatut kennotyypit ja mittalaitteisto. Litiumpolymeerikennoja esisyklitettiin vähintään 3 kertaa, minkä jälkeen suoritettiin varsinaiset painekokeet. 5:n eri kennotyypin varaustila, jännite ja sisäimpedanssi mitattiin 16,6 MPa:n, 33,3 MPa:n ja 50,0 MPa:n paineessa. Kennot purettiin 3,2 V:iin ja ladattiin 4,2 V:iin, joten 1 paineaskel sisälsi yhden purku-lataussyklin. Jokaiselta viideltä kennotyypiltä 1 kennoyksilö kävi läpi kaikki paineaskeleet. Jokaisen kennotyypin toinen yksilö ainoastaan purettiin tyhjäksi 50,0 MPa:n paineessa.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että litiumpolymeeriakkukennot toimivat 50,0 MPa:n paineessa ilman painekotelointia. Kennojen kapasiteetti laskee 62,5 %:iin – 97,3 %:iin valmistajan ilmoittamasta. Ulkoisella paineella on yhteys kennon kapasiteetin laskemiseen, mutta suurempi vaikutus on todennäköisesti pitkällä varastointiajalla. Tulosten perusteella suuremmalla purkuvirtakertoimella ja kapasiteetilla olevat kennot kestävät paremmin ulkoista painetta. Joillakin kennotyypeillä sisäimpedanssi korreloi selvästi varaustilan kanssa, mutta useimmilla ei. Lisäksi havaittiin mahdollinen yhteys aiemman lämpökuormituksen ja kapasiteetin laskun välillä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8745]