Opettajaopiskelijan kokemuksia viransijaisuudessa koronakriisin keskellä
Asikainen, Elina (2021)
Asikainen, Elina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105235320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105235320
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajanopiskelijan kokemuksia etäopetusjaksojen ajasta ja sen tuomista muutoksista opettajan työhön sekä työhyvinvointiin. Tutkimus selvitti sen, mitkä ovat opettajaopiskelijaa kuormittavia tekijöitä sekä suojaavia tekijöitä koronaviruksesta johtuneiden etäopetusjaksojen aikaan. Varsinainen tutkimuskysymys muotoiltiin kysymykseen: Millaisia kokemuksia opettajaopiskelijalla on koronaviruksen aiheuttamista etäopetusjaksoista? Tutkimus on tapaustutkimus, joka on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, jonka avulla oli tarkoitus löytää erityisesti opettajan työhyvinvointiin ja opetukseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen kohteena oleva ilmiö, eli etäopetuksen tuomat muutokset opettajuuteen, tarkasteltiin opettajaopiskelijan henkilökohtaisten kokemusten valossa. Analyysissa käytettiin apuna teoreettisen viitekehykseen liittyviä tarkastelukulmia, joita käytettiin hyödyksi analyysissa. Tutkimuksen viitekehyksen muodostaa elinikäisen oppimisen käsitteitä, työhyvinvoinnin ja stressin teorioita, työn laadulliset kuormitustekijät ja työn vaatimukset sekä palautumisen teoria. Aineiston analyysimenetelmänä on sen tyypittely kahteen pääkategoriaan, jotka muodostavat kukin omat teemansa. Kuormittavien tekijöiden kategorian teemat ovat työn monimuotoistuminen, työn haasteellisuus etäopetuksessa sekä vapaa-ajan kuormittavuus. Suojaavien tekijöiden kategorian teemat ovat yhteisöllisyys ja uudenoppiminen sekä vapaa-aika.
Tapaustutkimuksen tapausta kuvaa yksi opettajaopiskelija. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavana on viransijaisuudessa toimiva opettajaopiskelija. Tutkimuksen tuloksena on johtopäätös siihen, mihin ja miten opettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä tulisi keskittyä etäopetusjaksoina tutkimuksen tuloksiin perustuen. Näitä ovat esimerkiksi opettajille tulevan informaation keskittäminen, opetuksen joustavuuden lisääminen, selkeä ohjeistus digitaalisiin ohjelmiin sekä riittävä tietotaitojen ylläpito, opettajien systemaattinen tukemistyö omassa jaksamisessa ja opettajiin kohdistuvat mahdolliset interventiot.
Tutkimuksen kohteena oleva ilmiö, eli etäopetuksen tuomat muutokset opettajuuteen, tarkasteltiin opettajaopiskelijan henkilökohtaisten kokemusten valossa. Analyysissa käytettiin apuna teoreettisen viitekehykseen liittyviä tarkastelukulmia, joita käytettiin hyödyksi analyysissa. Tutkimuksen viitekehyksen muodostaa elinikäisen oppimisen käsitteitä, työhyvinvoinnin ja stressin teorioita, työn laadulliset kuormitustekijät ja työn vaatimukset sekä palautumisen teoria. Aineiston analyysimenetelmänä on sen tyypittely kahteen pääkategoriaan, jotka muodostavat kukin omat teemansa. Kuormittavien tekijöiden kategorian teemat ovat työn monimuotoistuminen, työn haasteellisuus etäopetuksessa sekä vapaa-ajan kuormittavuus. Suojaavien tekijöiden kategorian teemat ovat yhteisöllisyys ja uudenoppiminen sekä vapaa-aika.
Tapaustutkimuksen tapausta kuvaa yksi opettajaopiskelija. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavana on viransijaisuudessa toimiva opettajaopiskelija. Tutkimuksen tuloksena on johtopäätös siihen, mihin ja miten opettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä tulisi keskittyä etäopetusjaksoina tutkimuksen tuloksiin perustuen. Näitä ovat esimerkiksi opettajille tulevan informaation keskittäminen, opetuksen joustavuuden lisääminen, selkeä ohjeistus digitaalisiin ohjelmiin sekä riittävä tietotaitojen ylläpito, opettajien systemaattinen tukemistyö omassa jaksamisessa ja opettajiin kohdistuvat mahdolliset interventiot.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]