Perus- ja ihmisoikeudet terrorismin sääntelyn reunaehtoina : Esimerkkinä rikoslain 34 a luvun 4 §:n laajennus osallistumisesta terroristiryhmän toimintaan
Ullakko, Iida (2021)
Ullakko, Iida
2021
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105205219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105205219
Tiivistelmä
Terrorismin uhka on maailmanlaajuinen, ja myös Suomessa tarvitaan ajantasaista sekä tehokkaan terrorismin torjunnan mahdollistavaa lainsäädäntöä. Kun hallitus linjasi al-Holin leirin suomalaisten kotiuttamisesta, perustettiin oikeusministeriön työryhmä arvioimaan terrorismirikosten sääntelyn ajanmukaisuutta ja vastaavuutta vertailumaiden sääntelyn kanssa. Tutkielmaa kirjoitettaessa vireillä onkin lakihanke, jossa rikoslain 34 a luvun 4 §:n 1 mom. 4 kohtaa ehdotetaan laajennettavaksi terroristiryhmän toimintaan osallistumiseen olennaista tehtävää hoitamalla. Voimassa olevan saman kohdan mukaan rangaistavaa on ainoastaan terroristiryhmän tärkeiden taloudellisten asioiden hoitaminen ja toiminnan kannalta erittäin tärkeiden taloudellisten ja oikeudellisten neuvojen antaminen. Sääntelyä ei kuitenkaan voida tiukentaa tai muuttaa huomioimatta perus- ja ihmisoikeuksien asettamia reunaehtoja.
Tutkimuksen tarkoituksena on systematisoida ja tulkita terrorismin sääntelyä, ja lainsäätäjän näkökulmasta selventää niitä reunaehtoja, joita terrorismin sääntelyn muuttamiselle taikka laajentamiselle on. Tavoitteena on näin tuottaa lisämateriaalia sen ymmärtämiseen, mikä terrorismin sääntelyn tiukentamista rajoittaa. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään lainoppia voimassa olevan terrorismin sääntelyn sekä perus- ja ihmisoikeuksien systematisoimiseen ja tulkitsemiseen. Toisena tutkimustehtävänä on selvittää, mitä perus- ja ihmisoikeuksia sekä rajoitusedellytyksiä rikoslain 34 a luvun 4 §:n laajennuksessa tulee erityisesti huomioida. Menetelmänä käytetään myös lainsäädäntötutkimusta 4 §:n laajentamisen tutkimiseen ja asiantuntijalausuntojen tarkasteluun.
Sääntelyn laajentamisessa tulee huomioida perus- ja ihmisoikeudet sekä perusoikeuksien rajoitusedellytykset. Reunaehtoja asettavat myös kriminalisointiperiaatteet ja velvollisuus kunnioittaa perus- ja ihmisoikeuksia lainvalmistelussa. Perus- ja ihmisoikeutta rajoitettaessa tulee rajoituksen olla jokaisen yleisen rajoitusedellytyksen mukainen. Esimerkiksi suhteellisuusvaatimuksen mukaisesti rajoituksen tulee olla välttämätön. Osa perus- ja ihmisoikeuksista ovat kuitenkin ehdottomia oikeuksia, joita ei voida rajoittaa. Muun muassa laillisuusperiaate on tällainen ehdoton oikeus, joka sitoo lainsäätäjää.
Laillisuusperiaatteen tarkastelu muodostuukin tärkeäksi 4 §:n laajennuksen hyväksymiselle. Laillisuusperiaatteeseen sisältyvä epätäsmällisyyskielto ja yleisistä rajoitusedellytyksistä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimus voivat osoittautua hankaliksi, sillä 4 kohdan yleinen muotoilu voidaan nähdä suhteellisen avoimena ja tulkinnanvaraisena. Kun lakiehdotuksella on tärkeä tarkoitus, kuten turvallisuuden takaaminen ja terrorismin estäminen sekä laajennus toteutetaan tärkeiden intressien turvaamiseksi, on sen hyväksyminen perustellumpaa. Säätämällä rangaistavaksi valmistelu- ja edistämistyyppisiä tekoja voidaan ehkäistä esimerkiksi henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia.
Tutkimuksen tarkoituksena on systematisoida ja tulkita terrorismin sääntelyä, ja lainsäätäjän näkökulmasta selventää niitä reunaehtoja, joita terrorismin sääntelyn muuttamiselle taikka laajentamiselle on. Tavoitteena on näin tuottaa lisämateriaalia sen ymmärtämiseen, mikä terrorismin sääntelyn tiukentamista rajoittaa. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään lainoppia voimassa olevan terrorismin sääntelyn sekä perus- ja ihmisoikeuksien systematisoimiseen ja tulkitsemiseen. Toisena tutkimustehtävänä on selvittää, mitä perus- ja ihmisoikeuksia sekä rajoitusedellytyksiä rikoslain 34 a luvun 4 §:n laajennuksessa tulee erityisesti huomioida. Menetelmänä käytetään myös lainsäädäntötutkimusta 4 §:n laajentamisen tutkimiseen ja asiantuntijalausuntojen tarkasteluun.
Sääntelyn laajentamisessa tulee huomioida perus- ja ihmisoikeudet sekä perusoikeuksien rajoitusedellytykset. Reunaehtoja asettavat myös kriminalisointiperiaatteet ja velvollisuus kunnioittaa perus- ja ihmisoikeuksia lainvalmistelussa. Perus- ja ihmisoikeutta rajoitettaessa tulee rajoituksen olla jokaisen yleisen rajoitusedellytyksen mukainen. Esimerkiksi suhteellisuusvaatimuksen mukaisesti rajoituksen tulee olla välttämätön. Osa perus- ja ihmisoikeuksista ovat kuitenkin ehdottomia oikeuksia, joita ei voida rajoittaa. Muun muassa laillisuusperiaate on tällainen ehdoton oikeus, joka sitoo lainsäätäjää.
Laillisuusperiaatteen tarkastelu muodostuukin tärkeäksi 4 §:n laajennuksen hyväksymiselle. Laillisuusperiaatteeseen sisältyvä epätäsmällisyyskielto ja yleisistä rajoitusedellytyksistä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimus voivat osoittautua hankaliksi, sillä 4 kohdan yleinen muotoilu voidaan nähdä suhteellisen avoimena ja tulkinnanvaraisena. Kun lakiehdotuksella on tärkeä tarkoitus, kuten turvallisuuden takaaminen ja terrorismin estäminen sekä laajennus toteutetaan tärkeiden intressien turvaamiseksi, on sen hyväksyminen perustellumpaa. Säätämällä rangaistavaksi valmistelu- ja edistämistyyppisiä tekoja voidaan ehkäistä esimerkiksi henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]