Arvolupaus ketterien menetelmien arvon määrittäjänä : Neljän B2B SaaS -palvelukategorian näkökulma
Nieminen, Jukka (2021)
Nieminen, Jukka
2021
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105185146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105185146
Tiivistelmä
Erilaiset liiketoimintaan tarkoitetut käyttöönottovalmiit B2B SaaS -palvelut ovat yleistyneet ja käytännössä tällaisia palveluita löytyy jokaiselle liiketoiminnan osa-alueelle. Näiden palveluiden kehittäminen toimittajan näkökulmasta voi kuitenkin olla haastavaa, sillä erilaisia kehitystarpeita esitetään palvelulle eri sidosryhmien toimesta. Lisäksi B2B SaaS -palveluiden tarjoamat arvolupaukset lukitsevat palvelusta saatavat hyödyt, jolloin toimitettavan arvon tulisi olla linjassa myös arvolupausten kanssa. Palvelun kehittäminen ketterien menetelmien avulla haluttuun suuntaan voikin osoittautua vaikeaksi. Ketterien menetelmien tuleekin kyetä hallinnoimaan toimitettavaa arvoa, mutta ne eivät sisällä keinoja arvon määrittelylle. Tällöin toimitettavaa arvoa ei voida ketterien menetelmien avulla määritellä eikä ohjata. B2B SaaS -järjestelmien osalta arvolupauksiin on sidottu merkittävästi erilaisia liiketoiminnallisia valintoja, palvelun ominaisuuksia ja käytöstä saatavia hyötyjä, jolloin arvolupausten hyödyntäminen ketterien menetelmien arvon määrittelyssä on perusteltua. Näiden arvolupausten avulla on mahdollista määritellä ketterille menetelmille ne arvot, joiden toimittamista kehitystoimenpiteiden tulee tukea. Näin ollen arvolupausta on mahdollista hyödyntää ketterien menetelmien arvon määrittelyssä ja toimitettavan arvon ohjaamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat arvolupausten hyödyllisyyden B2B SaaS -palveluiden kehityksen ohjaamisessa ketterin menetelmin. Tutkimuksessa toteutettiin usean tapauksen tapaustutkimus eri B2B SaaS -palveluiden laskeutumissivuilla esitetyille arvolupauksille, joita analysoitiin keskeisimpien arvoa toimittavien teemojen havaitsemiseksi. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin taulukointimenetelmän ja tulkitsevan tapausmenetelmän yhdistelmää, joiden apukeinona toteutettiin myös laadullista sisällönanalyysia. Näiden avulla pystyttiin osoittamaan tiettyjen arvolupausten teemojen toistuminen, joita voitiin hyödyntää arvon määrittelyn mallin muodostamisessa. Tämä malli arvioi palvelusta annettuja arvolupauksia ja auttaa määrittelemään ketterille menetelmille palvelun tärkeimmät toimitettavat arvot. Näiden samojen havaintojen pohjalta oli myös mahdollista muodostaa malli kehitystoimenpiteen soveltuvuuden arvioinnille, jonka avulla kehitystoimenpiteiden toimittamaa arvoa voidaan arvioida palvelulle määriteltyjä arvoja vasten. Mallien avulla ketterien menetelmien arvo on mahdollista määritellä ja kehitystoimenpiteitä ohjata näiden arvojen mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat arvolupausten hyödyllisyyden B2B SaaS -palveluiden kehityksen ohjaamisessa ketterin menetelmin. Tutkimuksessa toteutettiin usean tapauksen tapaustutkimus eri B2B SaaS -palveluiden laskeutumissivuilla esitetyille arvolupauksille, joita analysoitiin keskeisimpien arvoa toimittavien teemojen havaitsemiseksi. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin taulukointimenetelmän ja tulkitsevan tapausmenetelmän yhdistelmää, joiden apukeinona toteutettiin myös laadullista sisällönanalyysia. Näiden avulla pystyttiin osoittamaan tiettyjen arvolupausten teemojen toistuminen, joita voitiin hyödyntää arvon määrittelyn mallin muodostamisessa. Tämä malli arvioi palvelusta annettuja arvolupauksia ja auttaa määrittelemään ketterille menetelmille palvelun tärkeimmät toimitettavat arvot. Näiden samojen havaintojen pohjalta oli myös mahdollista muodostaa malli kehitystoimenpiteen soveltuvuuden arvioinnille, jonka avulla kehitystoimenpiteiden toimittamaa arvoa voidaan arvioida palvelulle määriteltyjä arvoja vasten. Mallien avulla ketterien menetelmien arvo on mahdollista määritellä ja kehitystoimenpiteitä ohjata näiden arvojen mukaisesti.