Lapsen toimijuuden edistäminen, kun vanhempi on vankilassa : katsaus kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen
Soronen, Laura (2021)
Soronen, Laura
2021
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105155018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105155018
Tiivistelmä
Lapset, joiden vanhempi on vankilassa, ovat yhteiskunnallisesti näkymättömässä ja haavoittuvassa asemassa oleva ihmisryhmä, jota on tutkittu vähän. Vankien lasten elämänkulut ovat monenlaisia, mutta tutkimusten perusteella he kärsivät muihin lapsiin verrattuna todennäköisemmin mielenterveyden vaikeuksista. Palvelut eivät kuitenkaan usein tunnista näiden lasten tuen tarpeita. Tämän tutkielman tavoite on vahvistaa kansainvälisen tutkimustiedon tuottamaa kuvaa vankien lasten kokemuksista ja tuen tarpeista sekä tarkastella toimijuuden edistämisen mahdollisuuksia lasten auttamisessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu psykologi Albert Banduran käsitykseen toimijuudesta. Banduran neljä toimijuuden osatekijää on tiivistetty tutkielmassa kaksiosaiseksi malliksi, jonka avulla on analysoitu vankien lapsia koskevaa tutkimuskirjallisuutta. Tässä mallissa toimijuuden edistämisen lähtökohtana on mahdollistaa lapsille oman elämän tarkoituksellinen suunnittelu sekä oman toiminnan säätely ja reflektointi. Tätä mallia hyödyntäen tutkielmassa selvitetään, mitä vankien lasten toimijuuden edistämiseen liittyviä tekijöitä tutkimuskirjallisuudessa nousee esiin.
Tutkielma toteutettiin teoreettisena tutkielmana, ja aineisto koostuu kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta. Mukana ovat kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä kaksi raporttia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tehtyjen tutkimushavaintojen mukaan keskeistä toimijuuden edistämisessä on, että vankien lapset otetaan osaksi heitä koskevaa päätöksentekoa sekä palveluiden kehittämistä. Lisäksi tärkeää on vankien lasten tiedon lisääminen tuen saamisen mahdollisuuksista, resursseista ja vanhemman vankeusprosessista. Myös vankien lasten kanssa työskentelevät tarvitsevat lisätietoa heistä. Lisäksi kunnioittava ja turvallinen sosiaalinen tuki on lapsille merkityksellistä toimijuuden edistämisessä.
Tutkimushavainnot tukevat käsitystä siitä, että tiedon puute ylläpitää vankien lasten näkymättömyyttä. Tiedon lisäämisen kautta ihmiset ja erityisesti vankien lasten kanssa työskentelevät osaisivat todennäköisemmin kohdata lapset kunnioittavasti sekä herkistyä heidän tarpeilleen. Toimijuuden näkökulman ymmärtäminen auttamistyössä voi edesauttaa myös sitä, että palvelut kohtaisivat vankien lasten yksilölliset tuen tarpeet. Lisäksi toimijuuden edistäminen on hyödyllinen lähtökohta vankien lapsia koskeville jatkotutkimuksille, joiden merkittävää tarvetta havainnot tukevat.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu psykologi Albert Banduran käsitykseen toimijuudesta. Banduran neljä toimijuuden osatekijää on tiivistetty tutkielmassa kaksiosaiseksi malliksi, jonka avulla on analysoitu vankien lapsia koskevaa tutkimuskirjallisuutta. Tässä mallissa toimijuuden edistämisen lähtökohtana on mahdollistaa lapsille oman elämän tarkoituksellinen suunnittelu sekä oman toiminnan säätely ja reflektointi. Tätä mallia hyödyntäen tutkielmassa selvitetään, mitä vankien lasten toimijuuden edistämiseen liittyviä tekijöitä tutkimuskirjallisuudessa nousee esiin.
Tutkielma toteutettiin teoreettisena tutkielmana, ja aineisto koostuu kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta. Mukana ovat kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä kaksi raporttia. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tehtyjen tutkimushavaintojen mukaan keskeistä toimijuuden edistämisessä on, että vankien lapset otetaan osaksi heitä koskevaa päätöksentekoa sekä palveluiden kehittämistä. Lisäksi tärkeää on vankien lasten tiedon lisääminen tuen saamisen mahdollisuuksista, resursseista ja vanhemman vankeusprosessista. Myös vankien lasten kanssa työskentelevät tarvitsevat lisätietoa heistä. Lisäksi kunnioittava ja turvallinen sosiaalinen tuki on lapsille merkityksellistä toimijuuden edistämisessä.
Tutkimushavainnot tukevat käsitystä siitä, että tiedon puute ylläpitää vankien lasten näkymättömyyttä. Tiedon lisäämisen kautta ihmiset ja erityisesti vankien lasten kanssa työskentelevät osaisivat todennäköisemmin kohdata lapset kunnioittavasti sekä herkistyä heidän tarpeilleen. Toimijuuden näkökulman ymmärtäminen auttamistyössä voi edesauttaa myös sitä, että palvelut kohtaisivat vankien lasten yksilölliset tuen tarpeet. Lisäksi toimijuuden edistäminen on hyödyllinen lähtökohta vankien lapsia koskeville jatkotutkimuksille, joiden merkittävää tarvetta havainnot tukevat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]