Kuljetusyrityksen kokemuksia pidempien ajoneuvoyhdistelmien käyttöönotosta
Hietaranta, Tuomas (2021)
Hietaranta, Tuomas
2021
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105185129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105185129
Tiivistelmä
Kumipyöräkuljetusten kehittyminen kestävämmäksi ja kustannustehokkaammaksi kuljetusmuodoksi on äärimmäisen tärkeää, sillä Suomen kaikista kuljetetuista tonneista liikkuu kumipyörin noin 90 prosenttia. HCT-yhdistelmät kasvattavat kumipyöräkuljetusten kapasiteettia merkittävästi ja näin ollen tarjoavat mahdollisuuden kustannustehokkaampaan ja kestävämpään maantielogistiikkaan.
Työn tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen kuva High Capacity Transport- ajoneuvoyhdistelmätyypeistä ja pohjustaa näin tietämystä työn toista osaa varten. HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan yleisesti normaalia pidempiä tai painavampia ajoneuvoyhdistelmiä. Tässä työssä keskitytään nimenomaan normaalia pidempiin yhdistelmätyyppeihin. Pidemmät ajoneuvoyhdistelmät ovat saaneet tietyin erityismääräyksin liikkua Suomen tieverkolla tammikuusta 2019 lähtien.
Työn toinen osa keskittyy kohdeyrityksenä toimivan Posti Kuljetus Oy:n HCT-kuljetuksien tarkasteluun sekä henkilöstön kokemuksiin niistä. Posti Kuljetus Oy on Suomen suurin kumipyörälogistiikan toimija ja se käyttää HCT-kuljetuksissaan A-tupla ja AB-tupla yhdistelmätyyppejä sekä vähäisissä määrin myös yli 25,25 metriä pitkiä täysperävaunuyhdistelmiä. Pidempiä yhdistelmiä käytetään pääosin runkokuljetuksissa.
Tutkimus rakentuu suurilta osin yrityksen henkilöstölle tehdyn kyselyn ja sen tulosten analysoinnin ja esittelyn ympärille. Kyselyssä selvitettiin ajoreiteillä ilmeneviä ongelmia ja haasteita, syitä yrityksen HCT-kuljetusten aikatauluongelmiin, HCT-yhdistelmien etuja ja haittoja vastaajan näkökulmasta, HCT-kaluston laatua sekä vastaajien kehitysehdotuksia ja mielipiteitä HCT-kaluston tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista. Yhteensä kyselyyn vastasi 52 henkilöä eri työtehtävistä. Kyselyn vastaukset ovat hyvin linjassa toistensa kanssa. Suurimmiksi ongelmiksi Postin HCT-kuljetuksissa koetaan aikatauluongelmat sekä kaluston yhteensovittaminen ja kaluston kunto.
Tutkimuksessa toteutettiin myös suppea data-analyysi ajoneuvojen sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmien tallentaman datan perusteella. Analyysin perusteella selvitettiin kuljetusten aikataulupitoa sekä tästä muodostuvaa jakaumaa, ajovuorojen polttoaineenkulutuksen jakaumaa sekä keskinopeuksista muodostuvaa jakaumaa. Kohdeyrityksen HCT-kuljetuksilla on vaikeuksia pysyä niille suunnitelluissa aikatauluissa. Polttoaineenkulutuksessa Posti Kuljetus Oy:n kuljetukset sijoittuvat niukasti valtakunnallisen keskiarvon alle. Ajovuorojen keskinopeudet ovat keskimäärin suurempia kuin mitä niille on suunniteltu, joten aikatauluongelmat eivät useinkaan johdu reitin varrella esiintyvistä tekijöistä. Laajempaa analyysia varten työn laajuutta täytyisi huomattavasti kasvattaa.
Työn tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen kuva High Capacity Transport- ajoneuvoyhdistelmätyypeistä ja pohjustaa näin tietämystä työn toista osaa varten. HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan yleisesti normaalia pidempiä tai painavampia ajoneuvoyhdistelmiä. Tässä työssä keskitytään nimenomaan normaalia pidempiin yhdistelmätyyppeihin. Pidemmät ajoneuvoyhdistelmät ovat saaneet tietyin erityismääräyksin liikkua Suomen tieverkolla tammikuusta 2019 lähtien.
Työn toinen osa keskittyy kohdeyrityksenä toimivan Posti Kuljetus Oy:n HCT-kuljetuksien tarkasteluun sekä henkilöstön kokemuksiin niistä. Posti Kuljetus Oy on Suomen suurin kumipyörälogistiikan toimija ja se käyttää HCT-kuljetuksissaan A-tupla ja AB-tupla yhdistelmätyyppejä sekä vähäisissä määrin myös yli 25,25 metriä pitkiä täysperävaunuyhdistelmiä. Pidempiä yhdistelmiä käytetään pääosin runkokuljetuksissa.
Tutkimus rakentuu suurilta osin yrityksen henkilöstölle tehdyn kyselyn ja sen tulosten analysoinnin ja esittelyn ympärille. Kyselyssä selvitettiin ajoreiteillä ilmeneviä ongelmia ja haasteita, syitä yrityksen HCT-kuljetusten aikatauluongelmiin, HCT-yhdistelmien etuja ja haittoja vastaajan näkökulmasta, HCT-kaluston laatua sekä vastaajien kehitysehdotuksia ja mielipiteitä HCT-kaluston tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista. Yhteensä kyselyyn vastasi 52 henkilöä eri työtehtävistä. Kyselyn vastaukset ovat hyvin linjassa toistensa kanssa. Suurimmiksi ongelmiksi Postin HCT-kuljetuksissa koetaan aikatauluongelmat sekä kaluston yhteensovittaminen ja kaluston kunto.
Tutkimuksessa toteutettiin myös suppea data-analyysi ajoneuvojen sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmien tallentaman datan perusteella. Analyysin perusteella selvitettiin kuljetusten aikataulupitoa sekä tästä muodostuvaa jakaumaa, ajovuorojen polttoaineenkulutuksen jakaumaa sekä keskinopeuksista muodostuvaa jakaumaa. Kohdeyrityksen HCT-kuljetuksilla on vaikeuksia pysyä niille suunnitelluissa aikatauluissa. Polttoaineenkulutuksessa Posti Kuljetus Oy:n kuljetukset sijoittuvat niukasti valtakunnallisen keskiarvon alle. Ajovuorojen keskinopeudet ovat keskimäärin suurempia kuin mitä niille on suunniteltu, joten aikatauluongelmat eivät useinkaan johdu reitin varrella esiintyvistä tekijöistä. Laajempaa analyysia varten työn laajuutta täytyisi huomattavasti kasvattaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7049]