Образ бизнес-женщины в российских СМИ (на примере публикаций о Елене Батуриной)
Korobova, Marinika (2021)
Korobova, Marinika
2021
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105165052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105165052
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan naisyrittäjän representaatiota venäläisissä medioissa Elena Baturinaa käsittelevien julkaisujen pohjalta aikavälillä 2010 – 2017. Baturina on tunnettu venäläinen ”bisnesnainen”, joka on useana vuonna mainittu Venäjän rikkaimpana naisena. Analysoin tutkielmassa Baturinaa käsitteleviä artikkeleita, jotka olen kerännyt kolmesta eri medialähteestä.
Vaikka naisyrittäjien määrä on kasvanut viime vuosina, yrittäjyys mielletään edelleen ”miesten alaksi”, jossa naisten on vaikea pärjätä. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miten bisnesnaisista kirjoitetaan Venäjällä ja millaista kuvaa heistä luodaan. Valitsin kolme eri media aineistoa perustuen medioiden eri kirjoitustyyliin ja tavoitteisiin tuottaa sisältöä lukijoilleen. Myös lukijakunta vaikuttaa naisyrittäjyydestä kirjoittaessa käytettyyn tyylilajiin. Medialla on merkityksellinen rooli yhteiskunnassamme ja se, minkälaista kuvaa media luo naisyrittäjistä, vaikuttaa voimakkaasti yleisiin mielikuviin ja mielipiteisiin.
Tutkimukseni aineisto koostuu kolmesta eri lähteestä: ”RIA Novosti”, ”Vedomosti” sekä ”Woman.ru”, joista jokaisesta on valittu kolme Elena Baturinaa käsittelevää artikkelia. Aineisto on kerätty aikaväliltä 2010-2017. Tutkimuksen menetelmä on kriittinen diskurssianalyysi, jonka avulla analysoin aineistoni kieltä kiinnittäen huomiota sanavalintoihin ja representaatioihin. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt feminististä kritiikkiä ja sosiaalisen sukupuolen rakentumisen teoriaa.
Tutkielmassani päädyin siihen tulokseen, että artikkeleissa keskitytään useimmiten Baturinan representaatioon ”vakavasti otettavana bisnesnaisena” siitä huolimatta, että niissä mainitaan myös hänen lukijoiden tuntema aviomiehensä. Tämä ei kuitenkaan estä artikkelien kirjoittajia suhtautumasta Baturinaan vakavasti ja kunnioituksella. Vain ”woman.ru” sivuston artikkelit luovat Baturinasta käsitystä ”seurapiirijulkkiksena” ”bisnesnaisen” sijaan. Näin ollen tutkimuksessani havaitsin, että se millaista kuvaa naisyrittäjästä luodaan, riippuu hyvin paljon siitä, millaisessa mediassa hänestä kirjoitetaan ja millaiselle yleisölle artikkeli on suunnattu.
Vaikka naisyrittäjien määrä on kasvanut viime vuosina, yrittäjyys mielletään edelleen ”miesten alaksi”, jossa naisten on vaikea pärjätä. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miten bisnesnaisista kirjoitetaan Venäjällä ja millaista kuvaa heistä luodaan. Valitsin kolme eri media aineistoa perustuen medioiden eri kirjoitustyyliin ja tavoitteisiin tuottaa sisältöä lukijoilleen. Myös lukijakunta vaikuttaa naisyrittäjyydestä kirjoittaessa käytettyyn tyylilajiin. Medialla on merkityksellinen rooli yhteiskunnassamme ja se, minkälaista kuvaa media luo naisyrittäjistä, vaikuttaa voimakkaasti yleisiin mielikuviin ja mielipiteisiin.
Tutkimukseni aineisto koostuu kolmesta eri lähteestä: ”RIA Novosti”, ”Vedomosti” sekä ”Woman.ru”, joista jokaisesta on valittu kolme Elena Baturinaa käsittelevää artikkelia. Aineisto on kerätty aikaväliltä 2010-2017. Tutkimuksen menetelmä on kriittinen diskurssianalyysi, jonka avulla analysoin aineistoni kieltä kiinnittäen huomiota sanavalintoihin ja representaatioihin. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt feminististä kritiikkiä ja sosiaalisen sukupuolen rakentumisen teoriaa.
Tutkielmassani päädyin siihen tulokseen, että artikkeleissa keskitytään useimmiten Baturinan representaatioon ”vakavasti otettavana bisnesnaisena” siitä huolimatta, että niissä mainitaan myös hänen lukijoiden tuntema aviomiehensä. Tämä ei kuitenkaan estä artikkelien kirjoittajia suhtautumasta Baturinaan vakavasti ja kunnioituksella. Vain ”woman.ru” sivuston artikkelit luovat Baturinasta käsitystä ”seurapiirijulkkiksena” ”bisnesnaisen” sijaan. Näin ollen tutkimuksessani havaitsin, että se millaista kuvaa naisyrittäjästä luodaan, riippuu hyvin paljon siitä, millaisessa mediassa hänestä kirjoitetaan ja millaiselle yleisölle artikkeli on suunnattu.