Toimijuuden tukeminen opiskelijan ohjauksessa : Opiskelijoiden kokemukset minäpystyvyydestä ja toimijuutta tukeva ohjaus sosiaalisena tukena Keudaattorissa
Jokinen, Kati (2021)
Jokinen, Kati
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105175089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105175089
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena tutkia, miten toimijuutta tukeva opiskelijan ohjaus toteutuu sekä toimii sosiaalisena tukena ammatillisen koulutuksen opiskelun tukitoiminnassa, ja eroavatko kokemukset minäpystyvyydestä tukitoimintaan osallistuvilla ja ei-osallistuvilla opiskelijoilla. Tutkimus toteutettiin kasvatustieteellisenä design-tutkimuksena, jossa tutkitaan ja kehitetään toimintaa tutkitun teorian pohjalta. Tutkimusta tehtiin Keski-Uudenmaan alueen ammatillisen oppilaitoksen, Keudan, yhdessä toimipisteessä, jossa yleistä tukea opiskelijoille antavaa toimintaa kutsutaan ”Keudaattoriksi”.
Aikaisemmassa tutkimuksessa Keudan tukitoiminnasta ilmeni, että motivaation puute oli ollut syynä jättää tehtäviä tekemättä toimintaan ohjatuilla opiskelijoilla. Opiskelijoiden ohjausta lähdettiin tarkastelemaan toimijuuden tukemisen näkökulmasta, sillä sen nähdään vaikuttavan ihmisten aktiivisuuteen hoitaa tehtäviään. Keudassa koettiin tarpeelliseksi tuoda toimintaan lisää psykososiaalista tukea, jonka nähtiin tässä tutkimuksessa toteutuvan toimijuuden tukemisen kautta. Suomalaisesta koulutuksesta on löydetty tarve kehittää yksilöllistä tukea antavia toimintamalleja kouluihin oppijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi.
Design-tutkimuksessa keskeisessä asemassa on teorian soveltaminen käytäntöön eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen minäpystyvyys-kyselyyn vastasi 34 opiskelijaa ja lisäksi kuusi heistä osallistui lyhyeen haastatteluun. Keudaattorin ammattiohjaaja toimi tutkimuksessa intervention toteuttajana, ja hänen haastattelunsa analyysista saadut tulokset kuvaavat, miten toimijuutta tuetaan toiminnassa ja miten se muodostaa sosiaalisen tuen opiskelijalle.
Tulosten mukaan sosiaalinen tuki Keudaattorissa muodostuu opiskelijan saamasta yhteisöllisestä, informatiivisesta, materiaalisesta, arvioinnillisesta ja emotionaalisesta tuesta. Minäpystyvyys toimijuuden osa-alueena vaikuttaa ihmisen käsitykseen omista kyvyistä suoriutua tehtävistä. Tässä tutkimuksessa Keudaattorissa käyvien ja ei-käyvien opiskelijoiden minäpystyvyydessä ei kuitenkaan osoittautunut olevan eroa. Keudaattorissa opiskelijan toimijuutta tuetaan toimijuutta tukevalla sekä opiskelijan tarpeiden mukaisella ohjauksella, mihin ohjaajan arvot ja osaaminen liittyivät. Opiskelijoiden vahvempi ohjaaminen tavoitteiden asettamiseen voisi motivoida opiskelijoita ja toimia samalla sosiaalisena kontrollina opiskelijoille. Keudaattori-toiminta voidaan nähdä inklusiivisen koulutuksen mukaisena oppimisympäristövaihtoehtona opiskelijalle, missä hänen hyvinvointiansa tuetaan osallisuuden ja onnistumisten kokemuksia tuottamalla.
Aikaisemmassa tutkimuksessa Keudan tukitoiminnasta ilmeni, että motivaation puute oli ollut syynä jättää tehtäviä tekemättä toimintaan ohjatuilla opiskelijoilla. Opiskelijoiden ohjausta lähdettiin tarkastelemaan toimijuuden tukemisen näkökulmasta, sillä sen nähdään vaikuttavan ihmisten aktiivisuuteen hoitaa tehtäviään. Keudassa koettiin tarpeelliseksi tuoda toimintaan lisää psykososiaalista tukea, jonka nähtiin tässä tutkimuksessa toteutuvan toimijuuden tukemisen kautta. Suomalaisesta koulutuksesta on löydetty tarve kehittää yksilöllistä tukea antavia toimintamalleja kouluihin oppijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi.
Design-tutkimuksessa keskeisessä asemassa on teorian soveltaminen käytäntöön eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen minäpystyvyys-kyselyyn vastasi 34 opiskelijaa ja lisäksi kuusi heistä osallistui lyhyeen haastatteluun. Keudaattorin ammattiohjaaja toimi tutkimuksessa intervention toteuttajana, ja hänen haastattelunsa analyysista saadut tulokset kuvaavat, miten toimijuutta tuetaan toiminnassa ja miten se muodostaa sosiaalisen tuen opiskelijalle.
Tulosten mukaan sosiaalinen tuki Keudaattorissa muodostuu opiskelijan saamasta yhteisöllisestä, informatiivisesta, materiaalisesta, arvioinnillisesta ja emotionaalisesta tuesta. Minäpystyvyys toimijuuden osa-alueena vaikuttaa ihmisen käsitykseen omista kyvyistä suoriutua tehtävistä. Tässä tutkimuksessa Keudaattorissa käyvien ja ei-käyvien opiskelijoiden minäpystyvyydessä ei kuitenkaan osoittautunut olevan eroa. Keudaattorissa opiskelijan toimijuutta tuetaan toimijuutta tukevalla sekä opiskelijan tarpeiden mukaisella ohjauksella, mihin ohjaajan arvot ja osaaminen liittyivät. Opiskelijoiden vahvempi ohjaaminen tavoitteiden asettamiseen voisi motivoida opiskelijoita ja toimia samalla sosiaalisena kontrollina opiskelijoille. Keudaattori-toiminta voidaan nähdä inklusiivisen koulutuksen mukaisena oppimisympäristövaihtoehtona opiskelijalle, missä hänen hyvinvointiansa tuetaan osallisuuden ja onnistumisten kokemuksia tuottamalla.