Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ohivirtausmoottorit ja niiden kunnonvalvonta

Loukkola, Ilkka (2021)

 
Avaa tiedosto
LoukkolaIlkka.pdf (1.581Mt)
Lataukset: 



Loukkola, Ilkka
2021

Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105155030
Tiivistelmä
Ohivirtausmoottori on nykypäivänä lentokoneissa hyvin laajasti käytetty kaasuturbiinimoottorityyppi. Erityisesti korkean ohivirtaussuhteen ohivirtausmoottoreita käytetään nykypäivänä lähes jokaisessa suuressa kaupallisessa lentokoneessa. Ohivirtausmoottoreiden tekninen kehitys on ollut suurta viime vuosikymmenten aikana ja niiden kunnossapito on muuttunut samalla. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan modernien ohivirtausmoottoreiden kunnonvalvontaa. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka ohivirtausmoottoreiden kunnonvalvontaa suoritetaan ja kuinka sitä hyödynnetään nykypäivänä huoltopäätösten teossa ja huoltojen suunnittelussa. Työssä käytettävä tutkimusmenetelmä on kirjallisuustutkimus.
Tutkimuksessa havaittiin, että erityisesti sensoreilla suoritettavan kunnonvalvonnan merkitys on nykypäivänä suuressa roolissa ohivirtausmoottoreiden kunnossapidossa. Inhimilliset tekijät eivät vaikuta sensoreilta saatavan kunnonvalvontatiedon luotettavuuteen, ja sensorit myös mahdollistavat jatkuvan kunnonvalvontatiedon saamisen. Nykypäivänä sensoreilta saatavaa kunnonvalvontatietoa siirretään langattomasti maahan analysoitavaksi lentojen aikana. Ohivirtausmoottorin toiminnan kannalta kriittisiä kohteita ja suureita valvotaan jatkuvasti sensoreilla. Näitä ovat muun muassa palokaasun lämpötila sekä ahdinten pyörimisnopeudet.
Ohivirtausmoottoreiden kunnossapitoa suoritetaan nykypäivänä pääsääntöisesti prediktiivisen kunnossapitostrategian mukaan. Prediktiivisen kunnossapitostrategian keskeisenä ajatuksena on valvoa ohivirtausmoottoria jatkuvasti ja suorittaa huollot moottorin kunnon perusteella ennen vikaantumista. Sensoreilta saatavan reaaliaikaisen kunnonvalvontatiedon perusteella voidaan tehdä huoltoihin liittyviä päätöksiä lentokoneen ollessa ilmassa. Näin voidaan säästää huoltoihin kuluvaa aikaa ja pienentää kustannuksia. Kunnonvalvontatietoa käytetään myös huoltojen optimoimiseen. Kunnonvalvontatietoa voidaan myös käyttää erilaisten mallien kehittämiseen, joilla voidaan ennustaa moottorin jäljellä olevan käyttöikä.
Kunnonvalvonnalla on suuri merkitys ohivirtausmoottoreiden operointiin nykypäivänä. Kunnonvalvonnan avulla voidaan välttää kalliita vikaantumisia ja tehdä päätöksiä huoltojen sisältöihin ja ajankohtiin liittyen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [6548]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste