Multimodal Immersion in Worlds and Fictionality : Reading Steven Hall's The Raw Shark Texts
Takanen, Nora (2021)
Takanen, Nora
2021
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105155026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105155026
Tiivistelmä
Käsittelen tässä pro gradu -tutkielmassa kirjallisuudellisen immersion käsitettä ja kokemusta Steven Hallin multimodaalisessa romaanissa The Raw Shark Texts. Kirjallisuudellisena ilmiönä immersiolla tyypillisesti viitataan uppoutumiseen, eli lukemisen kautta saavutettuun elävältä tuntuvaan kokemukseen fiktiivisistä tarinoista ja niiden maailmoista. Pääsääntöisesti ilmiö mielletään perinteisen mimeettisen kerronnan yhteyteen, joka vaivattomasti vangitsee lukijansa. Lähestyen lukemista enaktiivisena ja kehollisena toimintana, hiljattaiset tutkimukset kognitiivisen narratologian keskuudessa ovat kuitenkin ilmaisseet, että fiktion lukeminen on erityisen monimuotoinen kokemus eikä immersio välttämättä ole yhtä rajoittunut tavanomaisen helposti avautuvien kerrontojen yhteyteen kuin on oletettu.
The Raw Shark Texts teoretisoi immersiota keskeisenä teemanaan ja hyödyntää visuaalista tarinankerrontaa valokuvista typografiaan ja transmediaan. Romaani edustaa 2000-luvun kokeellisen kirjallisuuden aaltoa, jossa teokset tutkailevat painetun tekstin potentiaaleja ja levittäytyvät digitaalisille alustoille. Kokeellinen kirjallisuus sisältää epätavanomaisia kerrontamuotoja, jotka usein vaativat ponnistelua ja lukustrategioiden mukauttamista ennen kuin niiden maailmat aukeavat lukijalle, minkä vuoksi niitä harvoin mielletään immersiota tukeviksi. Tutkielmani pohtii, miten Hallin romaanissa immersio välittyy teemana ja kietoutuu materiaaliseen muotoiluun sekä eri tapoja, joilla teos leikittelee edistääkseen uppoutumista samalla, kun teoksen fiktionaalisuus tulee näkyviin.
Aloitan esittelemällä ensin romaanin pääpiirteet ja multimodaalisuuden käsitteen keskittyen kerronnan rakenteelliseen pirstoutuneisuuteen ja intertekstuaalisuuteen. Pääteoriaosiossani käsittelen vastustavia näkökulmia immersiosta maailmojen välisenä liikkeenä tai vaihtoehtoisesti enaktiivisena uppoamisena fiktionaalisuuteen. Analyysini tarkastelee sekä romaanin sisäistä maailmarakennetta että sen multimodaalista muotoilua tavoitteenani selittää, miten ne yhdistyvät edistämään immersion kokemusta. Ehdotan, että lukijan kokemus selittyy paremmin soveltamalla yhdistelmää multimodaalisen ja enaktiivisen tutkimuksen käsitteistä, kun taas romaani itse kuvaa tavanomaisempaa immersion toimintamallia. Päätelmieni mukaan multimodaalisten metaforien hyödyntäminen, metafiktion ja temaattisten elementtien yhteen sitominen sekä fiktion ja todellisuuden välisen etäisyyden horjuttaminen ovat merkittävimpiä tapoja, joilla The Raw Shark Texts ajoittain tukee kokemusta samanaikaisesta immersiosta ja tietoisuuden tilasta.
The Raw Shark Texts teoretisoi immersiota keskeisenä teemanaan ja hyödyntää visuaalista tarinankerrontaa valokuvista typografiaan ja transmediaan. Romaani edustaa 2000-luvun kokeellisen kirjallisuuden aaltoa, jossa teokset tutkailevat painetun tekstin potentiaaleja ja levittäytyvät digitaalisille alustoille. Kokeellinen kirjallisuus sisältää epätavanomaisia kerrontamuotoja, jotka usein vaativat ponnistelua ja lukustrategioiden mukauttamista ennen kuin niiden maailmat aukeavat lukijalle, minkä vuoksi niitä harvoin mielletään immersiota tukeviksi. Tutkielmani pohtii, miten Hallin romaanissa immersio välittyy teemana ja kietoutuu materiaaliseen muotoiluun sekä eri tapoja, joilla teos leikittelee edistääkseen uppoutumista samalla, kun teoksen fiktionaalisuus tulee näkyviin.
Aloitan esittelemällä ensin romaanin pääpiirteet ja multimodaalisuuden käsitteen keskittyen kerronnan rakenteelliseen pirstoutuneisuuteen ja intertekstuaalisuuteen. Pääteoriaosiossani käsittelen vastustavia näkökulmia immersiosta maailmojen välisenä liikkeenä tai vaihtoehtoisesti enaktiivisena uppoamisena fiktionaalisuuteen. Analyysini tarkastelee sekä romaanin sisäistä maailmarakennetta että sen multimodaalista muotoilua tavoitteenani selittää, miten ne yhdistyvät edistämään immersion kokemusta. Ehdotan, että lukijan kokemus selittyy paremmin soveltamalla yhdistelmää multimodaalisen ja enaktiivisen tutkimuksen käsitteistä, kun taas romaani itse kuvaa tavanomaisempaa immersion toimintamallia. Päätelmieni mukaan multimodaalisten metaforien hyödyntäminen, metafiktion ja temaattisten elementtien yhteen sitominen sekä fiktion ja todellisuuden välisen etäisyyden horjuttaminen ovat merkittävimpiä tapoja, joilla The Raw Shark Texts ajoittain tukee kokemusta samanaikaisesta immersiosta ja tietoisuuden tilasta.