Sukupuolen ja iän yhteys teknostressikokemuksiin opetusalalla
Hautamäki, Maria; Kärkkäinen, Kaisa (2021)
Hautamäki, Maria
Kärkkäinen, Kaisa
2021
Psykologian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144983
Tiivistelmä
Teknologian kehityksen myötä suuri osa opettajista käyttää opetusteknologiaa työssään lähes päivittäin. Tämä voi aiheuttaa teknostressiä, joka nähdään tyypillisesti negatiivisena reaktiona teknologian käytölle. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin, miten sukupuoli ja ikä ovat yhteydessä opetusalan työntekijöiden kokemaan teknostressiin opetusteknologiaan liittyen. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta oletettiin, että naiset kokevat enemmän teknostressiä. Lisäksi oletettiin, että ikä ei ole yhteydessä koettuun teknostressin tasoon.
Tutkimusaineisto kerättiin Digioppimisen areena tapahtumassa 2019. Tapahtuman tavoitteena oli kehittää digipedagogista osaamista ja se oli suunnattu opetusalalla työskenteleville. Aineistonkeruu tapahtui paperisena kyselynä osana työpajaa, jossa pyrittiin yhdessä ymmärtämään, miten koulujen digitalisoituminen voisi tukea työhyvinvointia. Teknostressin kokemusta arvioitiin kyselylomakkeessa 16 väittämällä. Vastaajat (N=68) olivat luokanopettajia, aineenopettajia, rehtoreita sekä muita, jotka käyttävät työssään opetusteknologiaa.
Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä ja iän sekä koetun teknostressin lineaarista yhteyttä tutkittiin Pearsonin korrelaatiotestin avulla. Tämän lisäksi iän sekä koetun teknostressin epälineaarista yhteyttä tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat kokivat teknostressiä vähän, enintään muutaman kerran vuodessa. Naiset kokivat vähemmän tehottomuutta. Muuten sukupuolten väliltä ei löytynyt eroa teknostressikokemusten suhteen. Ensimmäinen hypoteesi ei saanut tukea. Toisen hypoteesin mukaisesti, iän ja teknostressikokemusten väliltä ei löytynyt lineaarista eikä epälineaarista yhteyttä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että vastaajat kokivat teknostressiä vähän. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan sukupuoli ja ikä eivät ole yhteydessä opetusalalla työskentelevien teknostressikokemuksiin opetusteknologiaan liittyen. Opetusteknologian käyttö ei tämän tutkimuksen mukaan näytä olevan kuormitusta lisäävä tekijä opetusalalla.
Tutkimusaineisto kerättiin Digioppimisen areena tapahtumassa 2019. Tapahtuman tavoitteena oli kehittää digipedagogista osaamista ja se oli suunnattu opetusalalla työskenteleville. Aineistonkeruu tapahtui paperisena kyselynä osana työpajaa, jossa pyrittiin yhdessä ymmärtämään, miten koulujen digitalisoituminen voisi tukea työhyvinvointia. Teknostressin kokemusta arvioitiin kyselylomakkeessa 16 väittämällä. Vastaajat (N=68) olivat luokanopettajia, aineenopettajia, rehtoreita sekä muita, jotka käyttävät työssään opetusteknologiaa.
Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä ja iän sekä koetun teknostressin lineaarista yhteyttä tutkittiin Pearsonin korrelaatiotestin avulla. Tämän lisäksi iän sekä koetun teknostressin epälineaarista yhteyttä tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat kokivat teknostressiä vähän, enintään muutaman kerran vuodessa. Naiset kokivat vähemmän tehottomuutta. Muuten sukupuolten väliltä ei löytynyt eroa teknostressikokemusten suhteen. Ensimmäinen hypoteesi ei saanut tukea. Toisen hypoteesin mukaisesti, iän ja teknostressikokemusten väliltä ei löytynyt lineaarista eikä epälineaarista yhteyttä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että vastaajat kokivat teknostressiä vähän. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan sukupuoli ja ikä eivät ole yhteydessä opetusalalla työskentelevien teknostressikokemuksiin opetusteknologiaan liittyen. Opetusteknologian käyttö ei tämän tutkimuksen mukaan näytä olevan kuormitusta lisäävä tekijä opetusalalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]